استارتاپ گردشگری بدون حمایت سازمان گردشگری برگزار میشود. این در حالی است که به گفته دبیر اجرایی استارتاپ گردشگری، شتابدهندهها بیشتر به حوزه سلامت گرایش دارند.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو-مریم اویسی، چند سالی است که تب بازار داغ استارتاپ ها به ایران نیز سرایت کرده و حالا ایده پردازان، فرصتی برای ارائه فکر های بکر خود پیدا کردند. شاید تا چند سال پیش، اندیشه های خلاق ، به دلیل اینکه حامی نداشتند، مجال بروز و ظهور پیدا نمی کردند. اما امروز، خالقان این فکرها، می توانند حتی شده برای چند دقیقه، ایده خود را با سرمایه گذاران به اشتراک بگذارند.
با وجود اینکه ، عمر زیادی از حضور استارتاپ در ایران نمی گذرد ولی حوزه های مختلف علمی توانستند در این موضوع وارد شده و حتی حوزه های فرهنگی را نیز دخیل کنند.
استارتاپ حوزه گردشگری، از رویداد های کارآفرینی است که به همت فن بازار ملی ایران و پارک فناوری پردیس برگزار می شود. به همین بهانه با ایمان مهدی زاده ، دبیر اجرایی استارتاپ در خصوص این رویداد به گفت وگو نشستیم.

ایمان مهدی زاده دبیر اجرایی استارت آپ گردشگری درباره این رویداد توضیح داد: استارت آپهای رویدادهای کارافرینی هستند که برای اولین بار در دانشگاه شریف در ایران شروع به کار کردند و در کشورهای توسعه یافته یک کاتالیزور مناسب برای کاهش بروکراسیهای اداری میباشد.
وی افزود: در استارت آپها ایدهها معرفی شده و تیمها ایدههای خود را در معرض نمایش میگذارند استارت آپی که با حمایت فن بازار ملی مستقر در پارک ملی فناوری پردیس برگزار میکنیم استارت آپی در حوزه گردشگری میباشد.
مهدی زاده ادامه داد: این استارت آپ استارت آپ دمو میباشد به این معنی که ایده پردازان ایدهای را به مرحله اجرایی رسانده یا محصولی ساخته و یا سایت و اپلیکیشنی را راه اندازی کرده اند که نمونه آنها را در سایت مربوط به استارت آپ ثبت میکنند و قبل از برگزاری رویداد کارافرینی در پیش رویداد این ایدهها بررسی میشوند.
دبیر اجرایی استارت آپ گردشگری تصریح کرد: در پیش رویداد گروهها این آموزش را میبینند که چه طور بتوانند سرمایه گذاران را برای ایده خود پرزنت کنند و در انتها ۸ استارت آپ قابل سرمایه گذاری در رویداد کارافرینی معرفی میشود.
وی با بیان اینکه هر تیم ۵ تا ۸ دقیقه زمان برای توضیح ایده خود دارد گفت: به همین دلیل تیمها را آموزش میدهیم تا بتوانند در این مدت زمان برای ایدههای خود سرمایه گذار پیدا کنند.
مهدی زاده با اشاره به اینکه دوازده مرداد ماه استارت آپ برگزار میشود گفت: با توجه به شرایط استارت آپ سرمایه گذاران هم حضور پیدا میکنند و میتوانند انتخاب کنند که روی کدام طرح سرمایه گذاری کنند مشاوران حقوقی نیز در مکان مستقر هستند چرا که معمولا شرکت کنندگان استارت آپ از مسائل حقوقی اطلاع کافی ندارند به همین دلیل با حضور مشاوران حقوقی تمامی ثبت قرارداد و دمو در فن بازار انجام میشود.
دبیر اجرایی استارت آپ گردشگری در خصوص حضور شتاب دهندهها در این رویداد گفت: یکی از مشکلات گردشگری عدم وجود شتاب دهندهها در این حوزه میباشد و شتاب دهنده هایی که ما برای این رویداد دعوت کردیم اکثرا در حوزه سلامت کار میکنند به همین خاطر در این حوزه تمرکز روی سرمایه گذاران بخش خصوصی است البته از شتاب دهندهها دعوت شده، ولی معلوم نیست که حضور پیدا کنند.
وی ادامه داد: پارک پردیس همه حمایتها را از ایدههای برتر انجام داده و مجوزها و مشاوران حقوقی و کمیته ارزیابی توسط فن بازار ملی انجام میشود و برای شرکت کنندهها هزینهای در بر ندارد.
مهدی زاده در ادامه بیان داشت: مهلت ثبت نام در این رویداد تا ۵ مرداد تمدید شده و هشتم یا نهم مرداد ماه جلسه پیش رویداد برگزار میشود.
دبیر اجرایی استارت آپ گردشگری تصریح کرد: تاکنون نزدیک ده استارت آپ و ۴۰ سرمایه گذار ثبت نام کرده اند البته یکی از خلاهایی که داریم علاوه بر شورای مجوز عدم همکاری سازمانهای دولتی و اصناف است.
وی اظهار داشت: به عنوان مثال در صنایع دستی از مسئولین خواسته میشود تا همه استارت آپهای صنایع دستی را به ما معرفی کنند تا بتوانیم پای آنها را در این حوزه به استارت آپ باز کنیم، اما آنها به ما لیستی از نوآوران ندادند همین طور در حوزه گردشگری نیز از آنها معرفی سرمایه گذار و گردشگری خواسته شد که متاسفانه هیچ پاسخی ندادند و ما برحسب تجربه و ارتباطات شخصی افراد را دعوت کردیم.
مهدی زاده با تاکید براینکه سازمان گردشگری در حوزه استارت آپ هیچ دخالتی نداشته گفت: سازمان در ابتدا از ما خواست که استارت آپ برگزار کنیم و در حالی که قرارداد نوشته شده بود از ما خواسته شد تا پس از انجام این استارت آپ کارها نهایی شود و این به معنی این است که جرات و جسارت همکاری در استارت آپ وجود ندارد و اگر روزی این استارت آپ موفق شد میخواهند در رزومه کاری سازمان نوشته شود.