آموزش تعداد ۹۶ نفر از کارکنان راهآهن افغانستان توسط راهآهن ایران و لزوم راهاندازی دفتر و ایستگاه مرزی ریلی در مرز افغانستان تا کمتر از یک ماه آینده برای ورود قطار ایرانی از مواردی بود که امروز در دیدار رئیس راهآهن افغانستان و مدیرعامل راهآهن ایران مطرح شد.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، صبح امروز تفاهمنامه ریلی ایران و افغانستان با حضور مدیرعامل راهآهن ایران و رئیس راهآهن افغانستان امضاء شد.
چهارچوب این تفاهمنامه توسعه همکاریهای ریلی بین ایران و افغانستان و آغاز بهرهبرداری خط ریلی خاف - هرات بود.
در این مراسم مدیرعامل راهآهن ایران اظهارداشت: در بهرهبرداری خط راهآهن مشترک دو کشور باید تسریع مد نظر باشد و امیدواریم بتوانیم در کوتاهترین زمان ممکن قطار از ایران به افغانستان سیر دهیم.
سعید محمدزاده افزود: در حوزه آموزش، آمادگی کامل همکاری با کشور افغانستان در حوزه ریلی داریم و مقدمات آن نیز فراهم شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۹۶ نفر از کارکنان راهآهن افغانستان برای آموزش توسط راهآهن ایران به کشور ما میآیند، البته مسئله آموزش فقط به این حوزه محدود نمیشود و قطعاً این آموزشها ادامه مییابد.
محمدزاده گفت: دانشکده مهندسی راهآهن ایران، دانشگاه معتبری است که تجربیات زیادی در این حوزه دارد.
وی بیان کرد: امیدواریم امضای تفاهمنامه ریلی بین ایران و افغانستان موجب تسریع پروژههای ریلی دوکشور شود.
مدیرعامل راهآهن ایران به اشتراک دین، مذهب و زبان بین دو کشور ایران و افغانستان اشاره کرد و گفت: ضروری است اتصالات شبکه ریلی ایران و افغانستان به سرعت انجام شده و به شبکه ریلی منطقه متصل شود که این موجب امنیت بیشتر، رشد اقتصادی و توسعه همکاریهای منطقهای میشود.
وی افزود: برای آنکه بتوانیم پروژه راهآهن خاف - هرات را هرچه سریعتر تکمیل کنیم ضروری است قطعه سوم این پروژه که توسط ایران تکمیل میشود همزمان با قطعه چهارم که توسط افغانستان ساخته میشود به اتمام برسد؛ بنابراین لازم است در این حوزه دو کشور به اشتراک زمانی برسند و انتخاب پیمانکار قطعه ۴ توسط افغانستان تسریع شود.
محمدزاده ادامه داد: راهاندازی دفتر و ایستگاه مرزی در مرز افغانستان باید به فوریت انجام شود که تا زمانی که قطار به افغانستان وارد میشود ما با مشکل اداری مواجه نباشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در حوزه حمل بار انجام مطالعات انتقال بار توسط راهآهن ضروری است؛ در کمتر از ۱۰ سال آینده منطقه ما پتانسیل عبور ۱۰۰ میلیون تن بار ترانزیتی را دارد.
وی تاکید کرد: کشور افغانستان باید در مورد ترانزیت ریلی و بار با مبداء افغانستان مطالعات داشته باشد و این در برنامه توسعه ریلی دوطرف موثر است.