مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره جشنواره ملی انتشارات روابط عمومیها با حضور جمعی از اساتید، مدیران، کارشناسان و دانشجویان روابط عمومی برگزار و از برترین آثار در حوزه نشر چاپی و الکترونیکی در ۲۷ رشته تجلیل شد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سید شهاب سید محسنی گفت: یکی از اهداف این جشنواره ارائه روشهای خلاقانه و نوآورانه بر حسب شرایط و تکنولوژیهای جدید و معرفی الگوهای برتر انتشاراتی به جامعه روابط عمومی کشور است.
وی افزود: امسال با استقبال خوب سازمانها و شرکتها برای ارسال و ارزیابی آثارشان در حوزهٔ انتشارات مواجه بودیم و بیش از ۱۵۰ شرکت و سازمان آثارشان را به دبیرخانه جشنواره ارسال و بیش از ۱۸۰۰ اثر در ۲۷ شاخه مورد ارزیابی و داوری اساتید تخصصی قرار گرفت.
رییس انجمن متخصصان روابط عمومی در ادامه اظهار داشت: در این دوره ۳ شاخهٔ جدید وضعیت نشر روابط عمومیها در شبکههای اجتماعی، اینفوگرافیک همچنین شاخه «تیتر» به لحاظ اهمیت آن حوزه تولید محتوا و جذابیت متن برای جلب مخاطب به بخش رقابتی جشنواره اضافه شد.
وی افزود: در راستای اهداف آموزشی انجمن نیز ۳ کارگاه مدیریت تولید محتوا در روابط عمومی، مستند سازی در روابط عمومی و شیوه نگارش برای موبایل همزمان با جشنواره نیز برگزار شد.
سید محسنی برنامههای آتی این انجمن را انتشار کتب تخصصی کاربردی در زمینهٔ استانداردهای ملی روابط عمومی، کتاب سال انجمن در سال ۹۶ و کارگاههای آموزشی خبر داد.
در بخش علمی جشنواره، محمد سلطانی فر استاد علوم ارتباطات، به ارائه مقالهای با عنوان روابط عمومی و نشر الکترونیک پرداخت.
وی با طرح این موضوع که با ظهور تکنولوژیهای جدید نظیر اینترنت، موبایل و فضای وب، کارکرد و ساز و کار رسانههای سنتی تحت تاثیر قرار گرفته است از شکل گیری رسانههایی که تمام خلاءهای رسانههای سنتی را بیکم و کاست پر میکنند خبر داد و افزود: نشر الکترونیک در دنیای واقعی امروز شکل تازهای یافته که نشانهٔ بارز آن حضور تعاملی مخاطبان در این رسانهها است.
وی افزود: در حال حاضر حدود ۵ / ۳ میلیارد نفر در دنیا قابلیت دسترسی به فضای وب را دارند که قابل حمل است و محدودیتهای گذشته را ندارد. سلطانی فر گفت: رفتن به سمت فضای وب و هوشمند نیاز جدید دنیای امروز است که داِیم در حال تغییر بوده و ایستا نیست و لحظه به لحظه با مخاطب مراوده دارد به همین دلیل رسانه زنده نام دارد و بیانگر این است که دوران نشر چاپ و سنتی به سرآمده است.
مدیر گروه ارتباطات علوم تحقیقات دانشگاه آزاد ضمن ارائه گزارشی از روند تغییرات در فضای هوشمند وب و سیطرهٔ آن بر همهٔ ارکان زندگی افراد جامعه، رسالت مهم روابط عمومیها را مدیریت نرم افزاری عنوان کرده و گفت: دولتها و روابط عمومیها در این شرایط باید هر چه سریعتر به سمت دیجیتالی کردن مدیریت کشور در همه ابعاد حرکت کنند. دمیرچی پیشکسوت حوزهٔ چاپ و نشر نیز در این مراسم ظهور تکنولوژیهای نوین چاپ و نشر را در عصر حاضر بسیار شگرف و با سرعتی باور نکردنی عنوان کرد و به مقایسهای از وضعیت نشر در دههٔ ۳۰ با شرایط امروز و خاطرات زندگی حرفهای خود پرداخت.
در بخش پایانی این جشنواره زهرا سعیدی رییس فراکسیون روابط عمومی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت ایجاد خودباوری بین اهالی روابط عمومیها گفت: موانع و تنگناهای توسعه روابط عمومی در ایران باید توسط خود مدیران و کارشناسان این حرفه برطرف شود.
وی افزود: بهرهگیری روابط عمومیها از فعالیتهای علمی و دانش بنیان در این حوزه ضروری است.
زهرا سعیدی آمادگی مجلس را برای رفع مشکلات و حمایتهای قانونی از روابط عمومیهای کشور اعلام کرد و گفت: فراکسیون روابط عمومی از طرحها و پیشنهادهای جامعه روابط عمومی برای توسعه این حرفه استقبال میکند. معرفی و تجلیل از آثار برتر فعالیتهای انتشاراتی روابط عمومیها با اهدای لوح تقدیر و تندیس ویژه جشنوراه دوازدهم پایان بخش این مراسم بود.