نماینده سابق مجلس و کارشناس صنعت خودرو تعبیه زیرساختهای خودروسازی ایران را متناسب با محصولات رنو و پژو را نوعی استثمار ناخواسته ارزیابی کرد.
سیدمحمد بیاتیان، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و کارشناس صنعت در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، در خصوص اقدام اخیر شورای رقابت مبنی بر افزایش قیمت خودروهای داخلی گفت: در شرایط فعلی بازار فروش خودرو نسبت به چهار- پنج سال قبل وضع مناسبی ندارد و بازار در دست خودروهای بی کیفیت چینی است.
وی با انتقاد از اینکه حوزهای که نظارتی بر آن انجام نمیگیرد ناگزیر شورای رقابت هم باید از گردونه قیمت گذاری آن کنار گذاشته شود، گفت: در این شرایط بهتر است عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت نهایی خودرو باشند.
بیاتیان با بیان اینکه خودروهای وارداتی دست عدهای خاص است، گفت: خودروهای داخلی نیز با توجه به قراردادهای ایران خودرو و سایپا و فرانسه و چین باید تکلیف خود را با بازار روشن کنند.
این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بازار خودروهای داخلی عمدتا در دست شرکتهای فرانسوی است و هزینهای که در تولیدات مشترک با فرانسه انجام میگیرد اگر در اختیار صنعت خودروی داخل قرار میگرفت نخبگان ما دست کمی از متخصصین خارجی در تولید خودرو نداشتند.
این کارشناس صنعت تصریح کرد: سرمایه گذاری در حوزه خودرو با آوردن تکنولوژی جدید میتواند در قیمت خودروی تولید داخل تاثیر گذار باشد.
وی با اشاره به رکورد بالای فروش خودرو در شرکتهای خودروسازی فرانسوی از جمله پژو گفت: بعد از بحران اقتصادی در اروپا شرکت پژو در راستای امضای این قرارداد با ایران و سایر کشورها نسبت به سایر خودروسازان دنیا وضعیت مناسب تری پیدا کرد.
بیاتیان دلیل این اتفاق را تعبیه زیرساخت خودروسازی ایران متناسب با محصولات پژو و رنو دانست و گفت: بر این اساس این اتفاق یک استثمار ناخواسته است و با این شرایط بازار ما چندان مهیای حضور سایر خودروسازان خارجی به غیر از رنو و پژو نیست.
این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه براساس این شرایط فرصت بزرگی نصیب شرکت خودروسازی پژو شده است، گفت: براساس این قرارداد بنا شد تا ۳۰ درصد محصولات تولیدی در ایران با استفاده از تکنولوژی پژو به کشورهای مختلف دنیا صادر شود که این اتفاق برگ برندهای برای پژوه و مسیر پیشرفتی برای ایران محسوب میشود.
این کارشناس صنعت در پایان ابراز امیدواری کرد که با انتقال تکنولوژی چیزی هم عاید فضای خودروسازی و فضای آموزش و پژوهش در ایران شود.