اشتیاق هند برای توسعه بندر چابهار در جنوب ایران برخی محافل را در پاکستان با این نگرانی مواجه ساخته که هدف از این پروژه منزوی کردن پاکستان از نظر اقتصادی است.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، به نقل از پایگاه خبری آسیا تایمز، اشتیاق هند برای توسعه بندر چابهار در جنوب ایران برخی محافل را در پاکستان با این نگرانی مواجه ساخته که هدف از این پروژه منزوی کردن پاکستان از نظر اقتصادی است.
هند تلاشهای خود برای تکمیل پروژه بندر چابهار در طی ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده را سرعت بخشیده است. وزیر حمل و نقل این کشور گفته، بندر چابهار تا پایان سال آینده میلادی به بهره برداری خواهد رسید. هدف از حضور نیتین گادکاری، وزیر حمل و نقل هند در تهران در حاشیه مراسم تحلیف حسن روحاین، سرعت بخشیدن به این پروژه بوده است.
هند قول داده که ۵۰۰ میلیون دلار برای توسعه یک کوریدور حمل و نقل و ترانزیتی در چابهار سرمایه گذراری کند. این بندر در فاصله کمتر از ۱۰۰ کیلومتری از بندر گوادر پاکستان قرار دارد.
بندر گوادر با سرمایه گذاری چینیها و در چهارچوب کوریدور اقتصادی ۴۶ میلیارد دلاری چین-پاکستان ساخته شده که بخشی از طرح یک تریلیون دلاری یک کمربند یک جاده دولت چین به شمار میرود.
دهلی نو قبلا ۱۰۰ میلیون دلار صرف ساخت یک جاده ۲۲۰ کیلومتری در استان نیمروز افغانستان کرده که قرار است به عنوان مسیری زمینی برای انتقال کالا، به بندر چابهار متصل شود.
بر خلاف طرح کوریدور اقتصادی چین-پاکستان، که بسیاری از تحلیلگران آن را یک طرح تحول ساز اقتصادی از نظر تجارت و حمل و نقل منطقهای میدانند، اما برخی از محافل نظامی در پاکستان، نگرانی هایی را در مورد هدف اصلی سه کشور ایران، هند و افغانستان از پروژه بندر چابهار مطرح میکنند.
به گفته دو تن از مقامات ارشد سابق وزارت دفاع پاکستان، این مسیر ترانزیتی جدید که قرار است از چابهار عبور کند، یک «تهدید امنیتی» برای پاکستان محسوب میشود.
ژنرال آصف یاسین، از مقامات بازنشسته وزارت دفاع پاکستان گفته: «اتحاد میان هند، افغانستان و ایران یک تهدید امنیتی برای پاکستان است.» و اضافه کرده، برقراری ارتباط بین این سه کشور، میتواند موجب انزوای پاکستان شود.
ژنرال ندیم لودهی دیگر ژنرال بازنشسته پاکستانی هم گفته وجود چنین بلوک قدرتمندی در منطقه تبعات گستردهای برای پاکستان خواهد داشت. وی پیشنهاد کرده که این حلقه از طریق «نفوذ چین» در هم شکسته شود.
این در حالی است که دیپلماتهای ایرانی بارها با رد این تحلیلها گفته اند، هدف از پروژه چابهار رقابت با بندر گوادر پاکستان نیست.
مهدی هنردوست، سفیر ایران در اسلام آباد به پاکستان اطمینان داده که هدف همکاری ایران با هند و افغانستان، تقابل با پاکستان نیست.
تحلیلگران استراتژیک خاطر نشان میسازند که هند و چین در تلاش اند تا با استفاده از این دو بندر استراتژیک قدرت خود را در آبراه استراتژیک تنگه هرمز تقویت نمایند.
در حالی که چین هیچ ساحلی در اقیانوس هند ندارد، اخیرا سرمایه گذاریهای سنگینی در بنادر و دیگر تاسیسات کشورهای ساحلیای نظیر میانمار، سریلانکا، بنگلادش، مالدیو و پاکستان انجام داده است.
در همین حال، هند به شدت در حال مقابله با افزایش حضور و نفوذ چین در اقیانوس هند است و سرمایه گذاری و حضور در بندر چابهار ایران نیز یکی از گامهای هند در چهارچوب این استراتژی است.