کد خبر:۶۲۸۴۶۳
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی:

شغل آینده فرزندان دغدغه‌ای است که نخبه‌ها را هدایت می‌کند/ خانواده‌ها خوشبختی فرزندان خود را در پزشک شدن نبینند!

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در کنفرانس ملی ریاضی دانشگاه بوعلی همدان گفت: باید فضای کار برای پزشکان و سایر مشاغل به صورت متعادل به وجود آید تا خانواده‌ها خوشبختی فرزندان خود را در پزشک شدن نبینند!
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی امروز در آئین افتتاحیه چهل و هشتمین کنفرانس ریاضی ایران به میزبانی دانشگاه بوعلی‌سینای همدان، اظهار کرد: براساس آمار کشور از نظر انتشارات در زمینه ریاضیات در سال‌های 1996 تا 2016 دارای مقام بیستم دنیا بود که در سال گذشته با کسب مقام سیزدهم ارتقاء یافت اما هم‌اکنون جایگاه شانزدهم دنیا را به خود اختصاص داده است به طوریکه در میان کشورهای آسیایی جایگاه خوبی داریم و امیدواریم این روند توسعه علمی شتابان ادامه‌دار باشد.

وی با اشاره به گفته دبیر انجمن ریاضی ایران مبنی بر کاهش اقبال رشته ریاضی از سوی دانش‌آموزان و آموزش و پرورش عنوان کرد: متأسفانه امروزه خانواده‌ها دچار روحیه‌ای شده‌اند که با وجود هدایت تحصیلی ارائه شده از سوی آموزش و پرورش تأکید دارند که فرزندانشان در رشته‌های تجربی و پزشکی به تحصیل بپردازند و پزشک شوند.

زاهدی ادامه داد: خانواده‌ها خوشبختی فرزندان خود را در گرو پزشک شدن و کسب درآمدهای فراوان می‌دانند که این امر به علت عدم رعایت عدالت اجتماعی در حوزه درآمدهای مشاغل مختلف است.

وی تصریح کرد: در بین مشاغل مختلف کشور شکاف درآمدی وجود دارد و عمق این شکاف در میان کمترین و بیشترین میزان درآمدها به گونه‌ای است که در دنیا نظیر ندارد بنابراین باید به سوی از بین رفتن شکاف درآمدی حرکت کرد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با مقایسه مجموع درآمد اساتید دانشگاه‌ها که تمام‌وقت خود را به دانشگاه اختصاص می‌دهند با استادیارانی که بخشی از اوقات خود را در بیمارستان‌های تخصصی و مطب‌ها هستند، گفت: درآمد این دو مورد اصلا با یکدیگر قابل مقایسه نیست چرا که درآمد استاد تمام دانشگاه در مقابل درآمدهای میلیاردی استادیاران قابل مقایسه نیست.

وی یکی از شرایط انتخاب وزیر جدید وزارت بهداشت را باز کردن فضا برای فعالیت همه پزشکان به ویژه پزشکان عمومی دانست و خاطرنشان کرد: باید فضای کار برای پزشکان و سایر مشاغل به صورت متعادل به وجود آید چرا که بنا به گفته پزشکیان، نایب رئیس مجلس برخی پزشکان ماهانه یک میلیارد تومان درآمد دارند.

زاهدی درباره روند توسعه علوم ریاضی در کشور گفت: بسیار دیده شده که رتبه‌های زیر 100 کنکور به خاطر تضمین شغل آینده خود به دانشگاه فرهنگیان رفته‌اند و این معضلی است که باید حل شده و مشاغلی ایجاد شود که تحصیل‌کرده‌ها بتوانند مشغول به کار و کسب درآمد شوند.

وی با اشاره به مطالعات آمایش سرزمین در زمینه رشته‌ها و شغل‌ها گفت: البته انتخاب رشته و سوق یافتن به سمت برخی مشاغل اجتناب‌ناپذیر است که امیدواریم با همکاری آموزش و پرورش مناطق کشور مقاومت‌هایی که در مقابل آمایش سرزمین وجود دارد، کم شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیش از 70 درصد دانشجویان ریاضی دانشگاه‌ها را در حال تحصیل در رشته ریاضی محض اعلام کرد و افزود: این تعداد دانشجویان را باید با نگاه کاربردی به سمت رشته‌های میان‌رشته‌ای و کاربردی کردن آنها سوق دهیم.

وی با تأکید بر لزوم مهارت‌آموزی و کاربردی کردن رشته‌های مربوط به علوم ریاضی عنوان کرد: دانشجویان رشته ریاضی با این شیوه می‌توانند در تأمین شغل آینده موفق باشند.

زاهدی رشته ریاضی را در 20 سال گذشته به عنوان مادر و پایه علوم اقتصاد، مدیریت، نانو، شیمی، کامپیوتر و آمار معرفی کرد و ادامه داد: بیایید با بازنگری کتب دوره دبیرستان و دنبال‌گیری در مقطع لیسانس مفاهیم ریاضی را به صورت کاربردی و جذاب به دانش‌آموزان و دانشجویان ارائه دهیم.

وی با تأکید بر لزوم تغییر روش آموزش دروس عمومی گفت: هنوز دروس عمومی به صورت سنتی و شیوه‌های 40 سال پیش در حال تدریس بوده و نیاز است دروس عمومی با شیوه ویدئو کنفرانس و همزمان با دروس کاربردی و عینی مانند ریاضی با مثال‌های ملموس‌تر برای دانش‌آموزان ارائه شود.

زاهدی با تأکید بر سوق دادن 70 درصد دانشجویان رشته ریاضی به سمت رشته‌های میان‌رشته‌ای افزود: 30 درصد دانشجویان تحصیل‌کرده در رشته ریاضی برای کار در رشته ریاضی و حرکت در مرزهای دانش ریاضی کار کنند.

وی خاطرنشان کرد: این‌گونه برنامه‌ها کفایت نمی‌کند و باید در برنامه ششم توسعه برنامه‌های دانشگاه‌ها را تعویض کنیم تا دانشگاه‌ها تنها به صورت نظری تدریس نکنند و مهارت را با ورود رشته‌های بین‌رشته‌ای وارد دانشگاه کنیم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 550 مقاله در این کنفرانس ارائه شده است، یادآور شد: این کنفرانس باعث افتخار جامعه علمی کشور است.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار