رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: از درآمدزایی از طریق آموزش استقبال نمیکنم، اما با توجه به شرایط خاص اقتصادی گاهی مجبور هستیم به عنوان راه حل مشکلات مالی و اقتصادی در برابر آن منعطف باشیم.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسن صدوق رئیس دانشگاه شهید بهشتی، از بخشها و واحدهای مختلف حوزه معاونت آموزشی دانشگاه بازدید کرد.
وی گفت: معتقدم آموزش محور اصلی هر موسسه و نهاد آموزشی است و در واقع یکی از مهمترین رسالتهای دانشگاه، آموزش است. انتظار خانوادهها از دانشگاه این است فرزندشان در مرحله اول خوب آموزش ببیند و درکنار آموزش، توأمان به مباحث تربیتی و فرهنگی پرداخته شود.
وی ادامه داد: امروز، آموزش کار مهم و پر چالشی است. گاهی این حوزه با انتظاراتی مواجه میشود که خارج از چارچوب آیین نامه هاست که باید این موارد را مدیریت کرد.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی افزود: در سالهای اخیر، پژوهش اهمیت زیادی یافته و انتظار میرود یافتههای پژوهشی کاربردی شوند. با توجه به پر رنگ شدن جایگاه پژوهش، تصور میشود آموزش در درجه دوم اهمیت قرار دارد، در حالیکه چنین نیست. آموزش و پژوهش باید با هم در پیوند باشند.
وی با اشاره به جایگاه حساس معاونت آموزشی در بین سایر حوزههای دانشگاه خاطرنشان کرد: اولین سطح تماس پذیرفته شدگان در هنگام ورود به دانشگاه با معاونت آموزشی است؛ دانشجویان در آخرین مرحله و هنگام دانش آموختگی نیز به آموزش مراجعه میکنند. سلوک و حسن رفتار شما همکاران مشغول به خدمت در این حوزه، میتواند منجر به امیدواری، علاقمندی و وابستگی به کشور در بین دانشجویان شود.
رئیس دانشگاه در ادامه، خطاب به مدیران و کارشناسان معاونت آموزشی تاکید کرد: در برخورد با دانشجویان و مراجعان باید کمال دقت و مراقبت صورت گیرد؛ دانشجویان از بسترهای اجتماعی و تربیتی متفاوت و ازخانواده هایی با شرایط اجتماعی و اقتصادی متنوع در دانشگاه گرد هم آمدهاند؛ گاهی خلق و خوی جوانی و هیجان مقتضی این سنین، منجر به زیاده خواهی در آنها میشود، از طرفی شرایط ویژه جغرافیایی دانشگاه، شیب آن و خستگی ناشی از طی طریق تا رسیدن به ساختمان آموزش باعث میشود زمانی که دانشجویان به آموزش میرسند و احیاناً اگر پاسخ مورد انتظارشان را دریافت نکنند ممکن است شرایطی پیش آید که مدیریت و کنترل آن، درایت کارشناسان آموزش را طلب کند.
رئیس دانشگاه در ادامه، با اشاره به جایگاه دانشگاه شهید بهشتی در رتبه بندیهای بینالمللی و قرار گرفتن در میان دانشگاههای سطح یک کشور، تأکید کرد: بهترین استعدادها و جوانان نخبه کشور در دانشگاههای تراز اول پذیرفته میشوند؛ دانشجویان نخبه، ثروت هر موسسه و نهاد آموزشی است و دانشگاههای بزرگ دنیا سالانه برای جذب برترینهای دنیا هزینههای گزافی را متحمل میشوند و این اهمیت و حساسیت کار مدیران و کارشناسان آموزش را دو صدچندان میکند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وظایف ادارات و مدیریتهای مختلف معاونت آموزشی اظهار داشت: ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی دانشگاه که در زمره بهترین استادان کشور قرار دارند، همچنین پالایش نمرات دانشجویان، شناسایی، جذب و ارائه خدمات به استعدادهای درخشان از جمله وظایف مهم و تاثیرگذاراست که برعهده معاونت آموزشی قرار دارد.
صدوق تأکید کرد: راهبرد آموزشی دانشگاه، جذب استعدادهای درخشان است، از درآمدزایی از طریق آموزش استقبال نمیکنم، اما با توجه به شرایط خاص اقتصادی گاهی مجبور هستیم به عنوان راه حل مسائل و مشکلات مالی و اقتصادی در برابر آن منعطف باشیم، از سویی فراموش نکنید آموزش، در تمام دنیا یک بازار مهم محسوب میشود و دانشگاههای بزرگ، سرمایهگذاریهای زیادی برای حضور در این بازار انجام میدهند.