
عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران:
توسعه مهارتهای فردی و اجتماعی در گرو سواد اطلاعاتی توان شهروندان
عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با اشار به برگزاری سومین کنفرانس ملی شهر سایبری گفت: سواد اطلاعاتی توان شهروندان برای پیشتازی در توسعه مهارتهای فردی و اجتماعی را مضاعف ساخته و بهره وری آنان در واحد زمان را به صورت تصاعدی رشد میدهد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، فاطمه فهیمنیا در آستانه برگزاری سومین کنفرانس ملی شهر سایبری اظهارداشت:در کارگروه کارکردها و فرایندها محورهای سلامت، کسب و کار، نهادهای قدرت رایاشهر، آموزش شهروندی مجازی، سواد اطلاعاتی شهروندان، آموزش مجازی در خدمت نهادهای شهری، مدیریت فرآیندهای خدمت در شهر الکترونیک، ابعاد و کارکردهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مورد بحث و داوری قرار میگیرد.
وی با بیان اینکه سواد اطلاعاتی رایاشهر شهروندان، الزام اول و بسترساز دیگر فرآیندها خواهد بود، افزود: شهروندان باید به ابزار لازم برای بهره مندی از سلامت، کسب و کار مناسب، آموزش مادام العمر و توانمندسازیهای شخصی، ارتباط با نهادها و ساختارهای مدنی مجازی و دیگر امکانات رایاشهر مجهز شوند.
عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران تأکید کرد: سواد اطلاعاتی توان شهروندان برای پیشتازی در توسعه مهارتهای فردی و اجتماعی را مضاعف ساخته و بهره وری آنان در واحد زمان را به صورت تصاعدی رشد میدهد.
فهیمنیا با اشاره به اینکه در دهههای اخیر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات مفهوم سواد را متحول کرده است، اضافه کرد: در بسیاری از نوشتارها در باب سواد، به انواع مختلف سواد، از سواد رایانهای، سواد اطلاعاتی و سواد دیجیتالی تا سواد چندرسانهای، چندسوادی، فراسواد، سواد چندحالتی، سواد چندفرهنگی، سواد چندزبانی و سواد انتقادی اشاره شده است و بهنظر میرسد که این فهرست نامگذاری پدیده سواد به قولی تمامی نداشته باشد.
وی عنوان کرد: از سوی دیگر مفاهیم سواد و انواع سواد نیز در حال پیچیدهتر شدن است و هر مفهوم در بافت و چارچوپ خاص خود معنی پیدا کرده است که به نظر میرسد با پیچیدهتر شدن جهان و تغییرات مداوم آن، نیاز به آگاهی دقیق از ماهیت سواد و طبقهبندی آن که دربرگیرنده تمامی این تغییرات باشد و دیدگاه جامعتری به این مقوله دهد.
عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران به نقل قولی از جانسون و وبر (۲۰۰۳ به نقل از اسدی، ۱۳۹۵) اشاره کرد و بیان داشت: «سواد اطلاعاتی اقتباسی از رفتار اطلاعاتی مناسب، برای به دست آوردن اطلاعات از هر مجرایی یا رسانهای، اطلاعاتی که با نیاز اطلاعاتی منطبق است، بوده و همراه با ارزیابی منتقدانه اطلاعات و استفاده عاقلانه و اخلاقی از اطلاعات در جامعه است.»
فهیمنیا گفت:همچنین آنها چهار هدف اصلی سواد اطلاعاتی را در جامعه را سواد اطلاعاتی برای شهروندی، شامل آزادی دسترسی و استفاده انتقادی از داده و اطلاعات؛ سواد اطلاعاتی برای رشد اقتصادی که با استفاده خلاقانه و عمیق از اطلاعات و دانش موجب توسعه شرکتهای موجود و جدید میشود؛ سواد اطلاعاتی برای کارآمدی وسواد اطلاعاتی برای خلاقیت و رشد فردی که به تحقق تمام اهداف بالا کمک میکند، شناسایی کردند.
گفتنی است؛ سومین کنفرانس ملی شهر سایبری پنجم و ششم دی ماه سال جاری در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار میشود.
وی با بیان اینکه سواد اطلاعاتی رایاشهر شهروندان، الزام اول و بسترساز دیگر فرآیندها خواهد بود، افزود: شهروندان باید به ابزار لازم برای بهره مندی از سلامت، کسب و کار مناسب، آموزش مادام العمر و توانمندسازیهای شخصی، ارتباط با نهادها و ساختارهای مدنی مجازی و دیگر امکانات رایاشهر مجهز شوند.
عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران تأکید کرد: سواد اطلاعاتی توان شهروندان برای پیشتازی در توسعه مهارتهای فردی و اجتماعی را مضاعف ساخته و بهره وری آنان در واحد زمان را به صورت تصاعدی رشد میدهد.
فهیمنیا با اشاره به اینکه در دهههای اخیر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات مفهوم سواد را متحول کرده است، اضافه کرد: در بسیاری از نوشتارها در باب سواد، به انواع مختلف سواد، از سواد رایانهای، سواد اطلاعاتی و سواد دیجیتالی تا سواد چندرسانهای، چندسوادی، فراسواد، سواد چندحالتی، سواد چندفرهنگی، سواد چندزبانی و سواد انتقادی اشاره شده است و بهنظر میرسد که این فهرست نامگذاری پدیده سواد به قولی تمامی نداشته باشد.
وی عنوان کرد: از سوی دیگر مفاهیم سواد و انواع سواد نیز در حال پیچیدهتر شدن است و هر مفهوم در بافت و چارچوپ خاص خود معنی پیدا کرده است که به نظر میرسد با پیچیدهتر شدن جهان و تغییرات مداوم آن، نیاز به آگاهی دقیق از ماهیت سواد و طبقهبندی آن که دربرگیرنده تمامی این تغییرات باشد و دیدگاه جامعتری به این مقوله دهد.
عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران به نقل قولی از جانسون و وبر (۲۰۰۳ به نقل از اسدی، ۱۳۹۵) اشاره کرد و بیان داشت: «سواد اطلاعاتی اقتباسی از رفتار اطلاعاتی مناسب، برای به دست آوردن اطلاعات از هر مجرایی یا رسانهای، اطلاعاتی که با نیاز اطلاعاتی منطبق است، بوده و همراه با ارزیابی منتقدانه اطلاعات و استفاده عاقلانه و اخلاقی از اطلاعات در جامعه است.»
فهیمنیا گفت:همچنین آنها چهار هدف اصلی سواد اطلاعاتی را در جامعه را سواد اطلاعاتی برای شهروندی، شامل آزادی دسترسی و استفاده انتقادی از داده و اطلاعات؛ سواد اطلاعاتی برای رشد اقتصادی که با استفاده خلاقانه و عمیق از اطلاعات و دانش موجب توسعه شرکتهای موجود و جدید میشود؛ سواد اطلاعاتی برای کارآمدی وسواد اطلاعاتی برای خلاقیت و رشد فردی که به تحقق تمام اهداف بالا کمک میکند، شناسایی کردند.
گفتنی است؛ سومین کنفرانس ملی شهر سایبری پنجم و ششم دی ماه سال جاری در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار میشود.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.