رییس کمیته عمران شورای شهر تهران، ری و تجریش با بیان اینکه تفاوتی در این طرح جدید میان مردم در نظر گرفته نشده است و خرید طرح دلیل ورود به محدوده طرح ترافیک نیست.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛ هرچند بارندگی پنجشنبه شب موجب شده بود تا میزان آلایندههای هوای تهران تا اندازه زیادی کاهش پیدا کند، اما با شروع هفته جدید مجددا زمزمههای افزایش آلودگی هوا در پایتخت مطرح شد تا جایی که دیروز احد وظیفه، مدیرکل پیشبینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از افزایش غلظت آلایندههای تهران از بعدازظهر روز شنبه خبر داد و گفت: امروز (۳ دی ماه) یک سامانه بارشی از شمال غرب وارد کشور میشود. با این حال طی روزهای گذشته برخی مسئولان شهرداری و اعضای شورای شهر درباره برنامههای جدید در جهت کنترل ترافیک و کاهش آلودگی هوای تهران صحبت کردهاند. دیروز هم افشین حبیبزاده، رییس کمیته عمران شورای شهر تهران، ری و تجریش جزییات طرح حذف "آرم طرح ترافیک و زوج و فرد" در شهرداری از سال آینده گفت: این طرح در مراحل پایانی بررسی قرار دارد و طرح جدید بر پایه طرح LEZ خواهد بود. وی با بیان اینکه زونهای ترافیکی تعریف شده است، تصریح کرد: به عنوان مثال زون A. تقریبا همان محدوده طرح ترافیک میشود و زون B. محدوده زوج و فرد و یک زون هم برای کل شهر در نظر گرفته شود.
رییس کمیته عمران شورای شهر تهران، ری و تجریش با بیان اینکه تفاوتی در این طرح جدید میان مردم در نظر گرفته نشده است و دیگر خرید طرح دلیل ورود به محدوده طرح ترافیک نیست، گفت: عوارض خودروها براساس میزان تردد و بهرهمندی افراد متغیر است و هرکسی که میخواهد وارد محدوده و زونها شود، از محل کارتی که قرار است در اختیار استفاده کنندگان آرمهای طرح ترافیک قرار گیرد و باید شارژ کنند، عوارض کسر میشود. حبیبزاده با بیان اینکه فرمول ورود به محدودههای طرح متفاوت است، اظهارکرد: اگر افراد وارد زون A. یا B. شوند، عوارض متغیر است و همچنین ورود به محدوده در پیک ساعت تردد و یا غیر پیک هم متفاوت محاسبه میشود و یا اینکه خودرو چه روزی و چه ساعتی وارد محدوده شده یا از آن خارج شود نیز براساس فرمولی متغیر محاسبه میشود. رییس کمیته عمران شورای شهر تهران، ری و تجریش افزود: براساس این طرح دیگر فروش طرح روزانه و سالیانه طرح ترافیک معنایی ندارد. همچنین معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران جزییات صدور طرح ترافیک جدید را تشریح کرد. محسن پورسیدآقایی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به طرح جدید ترافیکی پایتخت با بیان اینکه در حال انجام مطالعاتی هستیم که شاید مسیر ثبتنام طرح سالانه را حذف کنیم، گفت: طرحی آماده کردیم که احتمالا دیگر موضوع ثبتنام و فروش سالیانه آرم طرح ترافیک حذف شود و بدین صورت کمک کنیم تا مردم آزادی بیشتری برای ورود به محدوده طرح ترافیک داشته باشند. وی ادامه داد:اینکه طرح تنها به عدهای فروخته شود، درست نیست، چراکه در تهران ۵ میلیون خودرو وجود دارد که در سالهای گذشته عملا تنها به ۹۸ هزار خودرو آرم سالیانه فروخته میشد و تنها این ۹۸ هزار خودرو شانس ورود به محدوده طرح ترافیک آن هم به صورت سالیانه داشتند و مابقی خودروها محروم از طرح ترافیک بودند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه درصدد آن هستیم که مردم را از خرید سالیانه آرم ترافیک آزاد کنیم گفت: براساس این طرح همه مردم مجاز هستند که با پرداخت عوارض ورود به محدوده وارد شده و این رانتی که مخصوص ۹۸ هزار خودرو است را حذف خواهیم کرد تا هر خودرویی که مایل به ورود به محدوده طرح ترافیک بود وارد محدوده شود. پورسیدآقایی با بیان اینکه چه تفکریست که تنها ۹۸ هزار خودرو میتوانند آن هم برای همه سال وارد محدوده شوند، اما مابقی خودروها نه! در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شهروندانی که محل سکونتشان در داخل محدوده است، چه کنند؟ گفت: تمهیداتی برای این افراد در نظر گرفته میشود تا در ساعتی که به عنوان ساعت مجاز اعلام میشود، از محدوده طرح خارج شوند که در این ساعت مشخص دوربینها ورود و خروج آنها را ثبت نمیکنند. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: امیدواریم در سال ۹۷ بتوانیم این طرح جدید را اجرایی کنیم. در همین حال محمد علیخانی، عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به پیشنهادات مطرح شده از سوی معاونت حمل و نقلوترافیک شهرداری تهران درخصوص نحوه توزیع طرح ترافیک و محدوده آن در سال آینده، اظهار کرد: در این زمینه پیشنهاداتی عنوان شدهاما هنوز تصمیمینگرفته شده است. وی در پاسخ به این پرسش که آیا در کمیسیون مربوطه تصمیمیبرای لغو طرح ترافیک سالانه گرفته شده است یا خیر، بیان کرد: در این زمینه هنوز تصمیمیگرفته نشده ضمن اینکه در خصوص محدوده طرح ترفیک و میزان تعرفهها و همچنین داشتن معاینه فنی ویژه برای خودروها در جلسه بحث و تبادل نظر خواهد شد.