مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به راه اندازی سامانه کارگران ساختمانی در سطح مناطق ۲۲ گانه گفت: براساس آمار نهادهای ذیربط ۲۸ هزار کارگر فصلی و ساختمانی در شهر تهران فعالیت میکنند که از این تعداد اطلاعات ۱۲ هزار کارگر ساختمانی در سامانه شهرداری تهران ثبت شده است.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، روابط عمومی سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، رضا قدیمی مدیر عامل این سازمان، حضور و تجمع کارگران ساختمانی برای یافتن کار در بعضی از خیابان ها، چهارراهها و میادین شهر در فصول مختلف سال را باعث ایجاد مشکلات و آسیبهای اجتماعی در سطح شهر تهران دانست و افزود:در این اقدام شان اجتماعی کارگران رعایت نشده و مهارت نداشتن برخی از آنان مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد میکند. وی با اشاره به اینکه سال ۸۷ شورای اسلامی شهر تهران، مصوبهای را در رابطه با ساماندهی کارگران ساختمانی تصویب کرد، گفت: براساس این مصوبه، شهرداری تهران ملزم به ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی از سطح شهر شد و سامانه کارگران ساختمانی را راه اندازی کرد. مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران افزود: طی بازدیدهای عوامل این نهاد از پاتوقهای کارگران در سطح شهر، ضمن معرفی طرح به کارگران، آنان را به سوی سامانههای کارگران ساختمانی هدایت میکنند تا با تکمیل پرونده از خدمات این سامانهها بهرهمند شوند. قدیمی گفت: براساس اطلاعات گردآوری شده، با هماهنگی سازمان آموزش فنی و حرفهای برای تایید صلاحیت حرفهای کارگران، ارتقای مهارت آنان و دریافت کارت مهارت، اقدامات لازم انجام شده و این افراد بعد از دریافت کارت مهارت میتوانند از خدمات بیمه تامین اجتماعی بهرهمند شوند. وی، برگزاری دورههای HSE (ایمنی و بهداشت محیط زیست) را از دیگر ویژگیهای سامانه کارگران ساختمانی عنوان و اظهار کرد: متاسفانه ۵۰ درصد حوادث حین کار برای کارگران ساختمانی اتفاق میافتد و شهرداری تهران برای کاهش این آسیبها و حوادث علاوه بر ارائه وسایل ایمنی و لباس کار مناسب به کارگران ساختمانی با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفهای و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دورههای HSE را به صورت رایگان برای آنان برگزار میکند. قدیمی، حمایت از خانواده کارگران ساختمانی و رسیدگی به مشکلات و موضوعات کارگران از کارافتاده را از دیگر اهداف طرح سامانه کارگران ساختمانی عنوان کرد. مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه جامعه هدف طرح ساماندهی کارگران ساختمانی، کارگران ساکن شهر تهران است، افزود: کارگران اتباع خارجی که تمامی مجوزهای قانونی را داشته باشند نیز در این طرح ساماندهی خواهند شد. وی گفت: برای کاهش مهاجرت به شهر تهران، در صورت مراجعه کارگران فصلی و مهاجر از سایر شهرهای کشور به تهران طی هماهنگی انجام شده با اتحادیه کارگران ساختمانی کشور، این افراد به شهرها و استانهای خود ارجاع داده میشوند. قدیمی افزود: سامانه کارگران ساختمانی با زیرساختهای لازم در فضای ۲۰۰ متری در مناطق ۵، ۷، ۸، ۱۱ و ۲۱ با امکانات خدماتی و رفاهی راه اندازی شده و شهروندان طی تماس با این سامانهها میتوانند از خدمات این کارگران بهرهمند شوند، همچنین تا پایان سال ۸ سامانه کارگران ساختمانی دیگر نیز در شهر تهران راه اندازی میشود. مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، تسهیل گری اشتغال کارگران را از دیگر اهداف طرح سامانه کارگران ساختمانی عنوان کرد و گفت: برای این امر، سامانه تلفنی درخواست خدمات ساختمانی به شماره ۴۲۳۲۲، راه اندازی شده که شهروندان میتوانند با توجه به نیاز خود در حوزههای ۱۶ گانه صنعت ساختمان همچون بنایی، نقاشی، لوله کشی با این سامانه تماس گرفته و کارگران براساس بانک اطلاعاتی موجود، با حکم کار شامل مشخصات کامل، کد ملی، شماره تماس و نوع مهارت، اعزام میشوند و در صورت ایجاد مشکل، موضوع قابل پیگیری است. وی با اشاره به تقسیم بندی شهر تهران به پنج پهنه شمال، جنوب، شرق، غرب، مرکز افزود: با توجه به اینکه سامانه کارگران ساختمانی منطقه ۱۱ تهران در پهنه مرکز آماده ارائه خدمات به صورت کامل به شهروندان است، طرح سامانه کارگران ساختمانی ابتدا به صورت پایلوت در این منطقه اجرا شد. قدیمی، ایجاد پنجره واحد برای حمایت و حفظ شان کارگران ساختمانی با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان آموزش فنی و حرفهای و سازمان تامین اجتماعی، پلیس پیشگیری تهران بزرگ و اتحادیه کارگران ساختمانی را از دیگر اقدامات سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران عنوان کرد و گفت: برای اشتغال کارگران ساختمانی در پروژههای عمرانی شهرداری تهران با هماهنگی درون سازمانی و طی بخش نامهای که از سوی سازمان فضای سبز به مناطق و سازمان بهشت زهرا (س) ابلاغ شده، پیمانکاران ملزم خواهند شد که بخشی از نیروهای خود را از کارگران سامانه تامین کنند.