حمیدرضا دهقانینیا در پاسخ به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو در نشست خبری طرح رجیستری درباره فرآیند خرید تلفن همراه از فروشندگان پس از اجرایی شدن طرح رجیستری گفت: مردم باید دقت کنند قبل از پرداخت پول به فروشنده باید حتما 2 فرآیند را طی کنند.
مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: در گام اول هنگام مراجعه برای خرید تلفن همراه باید استعلام اصالت تلفن همراه را انجام دهند. باید شناسه 15 رقمی IMEI که روی جعبه وجود دارد را بدون هیچ فاصله، نقطه و خط تیرهای به شماره پیامکی 7777 ارسال کرده و یا با کد دستوری #7777* کد 15 رقمی را از طریق گزینه 1 این کد دستوری استعلام کنند. در پاسخ استعلام هر یک از این دو روش باید پاسخی فقط با سربرگ همتا دریافت کنند. همچنین باید محتوای پیامک با تجهیزی که خرید میکنند هماهنگ باشد؛ یعنی برند و مدل ذکر شده در پاسخ استعلام همانی باشد که قصد خریدش را دارند.
وی افزود: بعد از اینکه استعلام اصالت تایید شد، باید از طریق خود تلفن همراهی که قصد خریدش را دارند با وارد کردن کد #06#* کد 15 رقمی که گوشی نشان میدهد را با کدی که روی جعبه بود و استعلام آن را گرفته بودند تطبیق دهند باید عیناً یکسان باشند.خریدار باید خودش حتما این فرآیند را طی کند.
دهقانینیا در ادامه درباره فرآیند فعالسازی تلفن همراه گفت: خریدار میبایست با مراجعه مجدد به کد دستوری #7777* و از طریق گزینه 2 که قید شده فعالسازی اقدام کنند. در این مرحله باید شناسه IMEI که روی جعبه حک شده و با کد #06#* روی گوشی تلفن همراه نمایش داده شده بود و یکسان بودند را برای گزینه 2 این کد دستوری بفرستند؛ در ادامه این کد دستوری از شما شماره سیم کارتی که میخواهید داخل آن قرار دهید را میخواهد. بعد از وارد کردن شماره سیم کارتتان، از شما کد 6 رقمی میخواهد که روی کارت گارانتی قرار دارد و فروشنده موظف است بدون خراشیده شدن و مشخص بودن، تحویل خریدار دهد تا مثل خرید کارت شارژهای سیم کارت های اعتباری روی آن را بخراشید و کد 6 رقمی را هم وارد کنید تا فعالسازی صورت بگیرد. در صورت تایید کد 6 رقمی از سوی سامانه پیامکی، تجهیز را خریداری کنید.
وی در پاسخ به سوال خبرگزاری دانشجو درباره زمان پرداخت وجه گفت: حتما باید فرآیند استعلام اصالت و فعالسازی طی شود و سپس از فروشنده درخواست فاکتور سربرگ داری کنند که روی آن مهر فروشگاه، کد IMEI گوشی که خریداری کردهاید و تاریخ خرید تلفن همراه قید شود. شماره تماس مرکز پاسخگویی سامانه رجیستری تلفن همراه 096366 است که مردم میتوانند در صورت بروز هرگونه ابهام با این مرکز تماس بگیرند. پایگاه اینترنتی سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی به آدرس hamta.ntsw.ir نیز میتواند برای تکمیل اطلاعات متقاضیان خرید تلفن همراه اطلاعات کاملی در اختیار بگذارد.
دهقانینیا افزود: برخی از مردم که گوشی تلفن همراهش رجیستر نشده خریدهاند، باید دقت داشته باشند که قاعدتا بایستی به فروشنده مراجعه کنند و وجه خود را پس گرفته یا تجهیز با اصالت جدید دریافت کنند. در غیر این صورت میتوانند با مراجعه به سایت تعزیرات با نام tazirat135.ir و یا با مراجعه به سامانه اطلاع رسانی سازمان حمایت از مصرف کنندگان (cppo.mimt.gov.ir) مراجعه و شکایت خودشان را ثبت کنند. با هماهنگیهای انجام گرفته مقرر شد در اسرع وقت به شکایت مردم برای فروخته شدن تلفن همراه قاچاق توسط فروشنده نما فورا رسیدگی شود.
چه زمانی وجه را بپردازیم؟
وی در پایان تاکید کرد: مردم دقت کنند حتما پاسخ فرآیند استعلام از سربرگ همتا دریافت شود؛ محتوای پیامکی با تجهیزی که در دست دارند از نظر برند و مدل یکسان باشد؛ کد 15 رقمی روی جعبه با کد 15 رقمی که از طریق #06#* با خود گوشی دریافت میکنند یکسان باشد؛ هیچ هزینهای بابت رجیستری پرداخت نکنند و در پایان فروشنده باید فاکتور دارای سربرگ و تاریخ خرید را با قید کد 15 رقمی IMEI ممهور به مهر محل کسب کند و به خریدار تحویل دهد تا در این مرحله پرداخت وجه انجام شود.