ایران از آن کشورهایی است که خبرهای منفی زیادی دارد و اتفاقات ناگوار در آن از حوادث طبیعی تا سهوی، فراوان است و احساس ناامنی در انسان به وجود میآورد. بنابراین، باید به جای پرداختن به رویدادهای منفی کشور، طراحی شادی داشته باشیم.
بهگزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، دکتر صفاری نیا، روانشناس اجتماعی در گفت و گو با برنامه «نیم نگاه» گروه بهداشت روان رادیو سلامت با بیان اینکه خبر را میتوانیم به دو بخش منفی و مثبت تقسیم کنیم گفت: افراد، بیشتر به دریافت خبرهای منفی تمایل دارند؛ چون اخبار منفی برای انسان ماهیت تکاملی دارد و انسان را از آسیب دیدن و مردن حفظ میکند. مولفهای در شناختِ انسان وجود دارد به نام گوش به زنگی؛ یعنی اینکه انسان تمایل به پیگیری اخبار و رویدادها دارد؛ اما اگر اخبار درست از طریق رسانههای رسمی مخابره نشود، این خط وجود دارد که از کانالهای مختلف و نامعتبر اخبار را کسب کند. وی با بیان اینکه گوش به زنگی بر اساس جنسیت میتواند متفاوت باشد، ادامه داد: گوش به زنگی براساس سن و شخصیت و شوق و ... میتواند متفاوت باشد. مثلا گوش بزنگی در آقایان بیشتر است. صفاری نیا، با بیان اینکه در انتشار خبرهای مثبت و منفی، تعادل را رعایت نمیکنیم، تاکید کرد: در رویدادهای منفی، جنبههای انسان دوستانه و ایثارگریها پر رنگ نمیشود؛ در حال حاضر، خبرهای مثبت در کشور، کمتر اطلاع رسانی میشود و بیشتر انتقال خبرهای منفی، صورت میگیرد. اخباری که انسانها را ناامید میکند. ما میتوانیم خبرها و رویدادهای مثبت متعددی را انعکاس دهیم و به لحاظ روانشناسی باید به رویکرد مثبت رویدادها بیشتر بپردازیم. وی در ادامه بیان کرد: انسانها میتوانند مثبت رفتار کنند. در حال حاضر، فضای مثبت وجود ندارد و بروز ناهنجاریها بیشتر شده است. با انعکاس ندادن خبرهای مثبت در کنار خبرهای منفی میخواهیم به درماندگی کمک کنیم که خطاست. ایران از آن کشورهایی است که خبرهای منفی زیادی دارد و اتفاقات ناگوار در آن از حوادث طبیعی تا سهوی، فراوان است و احساس ناامنی در انسان به وجود میآورد. بنابراین، باید به جای پرداختن به رویدادهای منفی کشور، طراحی شادی داشته باشیم و این طراحی ممکن است هزینههای بیشتری نسبت به عزاداری داشته باشد. ما باید فضا را به سمت شاد کردن ببریم و مردم احساس شادی کنند و مراسم شاد بیشتری برگزار کنیم. صفاری نیا با بیان اینکه اگر جامعه را به رسانههای رسمی و غیر رسمی تقسیم کنیم قطعا باید رسانههای رسمی خبرها را پوشش بدهند؛ اظهارداشت: با ترویج و تصویر نوع دوستی، گذشت و مفاهیم انسانی دیگر، باید بتوانیم از بار منفی اخبار بکاهیم؛ ولی متاسفانه، چون ما از اسطوره ساختن میترسیم این فضاها را ایجاد نمیکنیم. دولت هم باید عمل به قول هایش را اعلام و با این کار، جامعه را امیدوار کند.