مدیرکل دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری گفت: «سامفا» اولین آزمون استاندار مهارت بسندگی زبان فارسی برای دانشجویان غیر ایرانی است، پیش از این برای پذیرش نهایی دانشجویان غیرایرانی در دانشگاههای ایران، آزمون مهارت طراحی نشده بود.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، آزمون مهارت (بسندگی)، عبدالحمید علیزاده مدیرکل دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری گفت: یکی از انواع آزمونهای زبان است که باهدف ارزیابی پیشرفت زبانی برگزار میشود، از قدیمیترین آزمونهای مهارت میتوان به تافل و آیلتس اشاره کرد که کسب نمره یا درجه مطلوب در آنها شرط ورود به دانشگاههای معتبر انگلیسیزبان است، حال برای اولین بار در کشور یک آزمون استاندارد طراحیشده است که دانشجویان غیر ایرانی برای ورود به دانشگاهها باید در این آزمون شرکت کنند.
وی با اشاره به اینکه حدود ۲۷ هزار دانشجوی خارجی از ۱۰۰ ملیت در کشور ما تحصیل میکنند، گفت: دانشجویان خارجی که در دانشگاههای ایرانی درس میخوانند طبق آییننامه باید زبان فارسی یاد بگیرند و در انتهای یادگیری یک آزمون را بگذراند، پیشازاین آزمونها بهصورت پراکنده در مراکز مختلف برگزار میشد.
علیزاده اظهار کرد: سامفا اولین آزمون بسندگی زبان فارسی است که امیدواریم گام مؤثری برای استانداردسازی آموزش زبان فارسی در سراسر کشور و دنیا باشد.
امیررضا وکیلیفرد رئیس کمیته علمی سامفا وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری نیز در این خصوص میگوید: این آزمون باهدف ساماندهی وضعیت دانشآموختگان زبان فارسی در مراکز آموزش زبان فارسی، با حضور ۷۵۰ شرکتکننده در ۵ منطقه کشور برگزارشده است.
علیرغم اینکه آموزش زبان فارسی به غیر ایرانیان از سابقه طولانی برخوردار است، آزمون استاندارد مهارت آموزش فارسی تاکنون در کشور وجود نداشته؛ این در حالی است که دانشگاههای معتبر ژاپنی و عرب نیز پیش از پذیرش نهایی دانشجویان خارجی از آنها آزمون مهارت میگیرند.
رئیس کمیته علمی سامفا وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری تأکید میکند: ۱۵ مرکز آموزش زبان فارسی در کشور وجود دارد که مهمترین آن دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) قزوین است، سالیانه ۵۰۰ زبانآموز در مرکز ما فارسی یاد میگیرند و در حال حاضر ۵۰۰ دانشجوی خارجی مشغول به تحصیل هستند.
علیزاده میگوید: پیشازاین هر مرکزی که زبان آموزان را آموزش میدادند در همان مرکز آزمون میگرفتند و نتایج را به ما اعلام میکردند، توزیع دانشجویان در دانشگاههای مختلف کشور نیز بر اساس نمرههای زبان آموزان در این آزمونها بود.
وی ادامه میدهد: با همکاری همهجانبه مرکز علمی و بینالمللی سازمان علوم و سازمان سنجش و سازمان امور دانشجویان غیر ایرانی در نظر داریم که سالانه ۳ آزمون سامفا در کشور برگزار کنیم که حرکت بسیار بزرگی است.
با برگزاری آزمون استاندارد مهارتی، دانشگاههای کشور میتوانند بر اساس معیار و ملاک استاندارد، درباره پذیرش یا عدم پذیرش دانشجویان تصمیمگیری کنند، برگزاری آزمون مهارتی، اثربخشی دوره تحصیلی دانشجویان را نیز در پی خواهد داشت.
وکیلی فرد یادآور میشود: این آزمون در ۲ بخش سامفای عمومی و سامفای دانشگاهی اجرا میشود، هر آزمون شامل ۴ بخش مهارت شنیداری، مهارت خوانداری، مهارت نوشتاری و مهارت گفتاری است، تاکنون آزمون استانداردی در ایران نداشتیم اولین بار است این آزمون اجرا میشود.
وی ادامه میدهد: در این آزمون ۶۰۰ دانشجوی غیر ایرانی از ۳۴ کشور ازجمله قرقیزستان، قزاقستان، چین، عراق، آلمان، افغانستان، لبنان و سوریه شرکت کردند که ۴۵۰ دانشجو در قزوین و مابقی در دانشگاههای همدان، تهران، مشهد و اصفهان با یکدیگر رقابت کردند.
رئیس کمیته علمی سامفا وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری بیان میکند: افرادی که میخواهند در ایران کار کنند و دفاتر نمایندگی داشته باشند، دانشآموزانی که در آموزشوپرورش خارج از کشور فارسی یاد گرفتند و مسلط نیستند و در مدارس بینالمللی درس میخوانند نیز باید در این آزمون علمی و استاندار که دارای سند پشتیبان است شرکت کنند.
مدیرکل دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری تأکید میکند: از این به بعد هیچ فرد غیرایرانی نمیتواند در سطوح دانشگاهی کشور درس بخواند مگر اینکه زبان فارسی را با این مدرک و گواهی خوانده باشد، درواقع سند ورود به دانشگاه برای غیرفارسیزبانها گذراندن این آزمون خواهد بود.
نباید فراموش کرد که دانشجویان خارجی، سفیران فرهنگی ایران هستند و پس از بازگشت به کشورشان میتوانند مبلغان خوبی برای فرهنگ ایرانی و زبان فارسی باشند، بنابراین آموزش مهارتهای فارسی باید جدی گرفته شود تا دانشجویان به درک کاملی از زبان فارسی برسند.