
۲۲بهمن منتظر جوانان انقلابی هستیم/ اکنون نوبت انقلاب اقتصادی است
شیرازی افزود: مثلا امام خمینی (ره) در دیدار با مسئولان اقتصادی و کشاورزی در اردیبهشت سال ۶۳ فرمودند: اگر چنانچه ربا در کشوری مثل کشور ما خدای ناخواسته در بانکش در تجارتش در بین مردمش وجود داشته باشد نمیتوانیم بگوییم که جمهوری ما اسلامی است، و یا امام خامنهای در مراحل متعدد فرمودهاند باید جلوی بنگاهداری بانکها گرفته شود. نام جنبش هم از آیه 279 سوره بقره گرفته شده است که هر کس ربا را رها نکند به جنگ با خدا و رسول او بخاسته است.


گلیج با اشاره به اینکه در دانشگاه امام صادق (ع) اگرچه چندین استاد هستند که در زمینه مقابله با ربا صاحب نظر هستند و فعالیت میکنند گفت: منتهی از جهت دانشجویی حرکت خاصی وجود ندارد و این خودش یک ضعف است و جای سوال است که چرا این چنین حرکتهایی خارج از دانشگاهها شکل میگیرد؟ و این رخوت در دانشگاه ناشی از چیست؟ چرا در برابر علوم انسانی غربی منفعلانه عمل می کنیم؟
این دانشجوی رشته اقتصاد افزود: به فرموده امام خامنهای مبانی علوم غربی غیرتوحیدی و مادی است و یا به فرموده مرحوم آیت الله حائری شیرازی علوم انسانی غرب شرکآمیز است. البته طبق همان منطق امام خامنهای صرف خواندن این علوم مشکلی ندارد، منتهی این که کسی که اقتصاد لیبرالی میخواند بخواهد همان را یعنی اقتصاد بازار آزاد و بازار پول در جمهوری اسلامی ایران پیاده کند این جای اشکال است و پذیرفته نیست. چنین افرادی انگارههای اقتصاد لیبرالی را مانند مواردی چون کوه و دریا و جنگل طبیعی و لازم میانگارند در حالیکه تاریخ اقتصاد غرب از عدم موفقیت اقتصاد لیبرالی میگوید.
وی تاکید کرد: این علوم به مثابه دین و مکتب فکری توسط برخی استادان دانشگاه تبلیغ میشود لذا دانشجویانی هم که تحت تعلیم این آموزهها قرار میگیرند مبلغان همان دین میشوند و حتی وقتی مسئولیت به دست میگیرند جامعهسازی را بر اساس همان انگارهها رقم میزنند نه براساس متن قرآن یا دستورات اقتصادی امام خمینی(ره) در قانون اساسی. ما با خواندن علم اقتصاد مخالف نیستیم بلکه ما مخالف پیادهسازی نعل به نعل علومی هستیم که در جامعه خود غرب هم جواب نداده است.

گلیج در ادامه گفت: هم اکنون کل کشورهای دنیا درگیر ربای عمیق و به شدت لیبرالیزه شدهای به نام بدهی به اندازه 63 تریلیون دلار هستند و تقریبا یک سوم این بدهی مربوط به کشور ایالات متحده است. بعد از آن هم کشورهای مدرنی مثل ژاپن انگلیس آلمان و چین قرار دارند کشورهایی که در تفکر عامه تصور میشود که وضعیت اقتصادی خوبی دارند.
دانشجوی اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) عنوان کرد: باید دقت کنید که نظریهپردازان غربی چون جرمی بنتام و جان مینارد کینز صراحتا ربا را لازمه سیستم سرمایهداری عنوان میکنند. گرچه که درفقه ربا تعریف مشخص دارد اما در عرصه مصادیق ما با دو سطح از ربا مواجهیم، ربای کلان و ربای خرد.
وی با اشاره به اینکه ربای کلان همان خلق پول است گفت: این ربا توسط سیستم بانکی اعم از بانکهای تجاری و بانک مرکزی انجام میشود. ربا مصادیق مختلفی دارد و محدود و محصور در وام با بهره نیست. خلق پول یک ربای ناشناخته است در این سازوکار با اینکه دارندگان پول میدانند که با خلق پول، قدرت پرداخت پولشان گرفته میشود اما در عین حال، از همان پول استفاده میکنند.
گلیج تصریح کرد: ربا، در اقتصاد متعارف سازوکاری به نام بازار پول را تئوریزه کرده و به دانشجویان اقتصاد گفته میشود در بازار پول، پول مثل یک کالا خرید و فروش میشود یعنی یکسری عرضهکنندگان پول و از آن طرف یکسری تقاضا کنندههای پول وجود دارد. بر حسب قاعده ارزش زمانی پول، بدهکار لزوماً باید به طلبکار بهره بپردازد که این بهره کاملاً طبیعی جلوه داده میشود در این بازار بر حسب اقتصاد بازار آزاد قیمت به صورت آزاد و به تصمیم و توافق عرضهکنندگان و تقاضاکنندگان رقم میخورد قیمت این بازار همان نرخ بهره است که نظریه پردازان آن سعی میکنند آن را کاملا طبیعی جلوه دهند. ریشه اینگونه اظهارات غالباً به یک سوء فهم پنهان برمیگردد.
خلق پول، خلق ثروت نیست
در واقع چنین تصور میشود که خلق پول، همان خلق ثروت است! در این بخش با بیان ساده نشان خواهیم داد که اثر مستقیم خلق پول، تنها جابه جایی قدرت پرداخت است و نه ایجاد ثروت! فرض کنید که حجم پول جامعهای ۵۰ واحد باشد و قرار است ۴۵۰ واحد دیگر از طریق خلق پول، به حجم اولیه اضافه شود. مسئله اصلی الگوی توزیع پول خلق شده است. یعنی پول تازه خلق شده نصیب «چه کسانی» میشود و هر یک «چقدر سهم» میبرند
وی گفت: به طور مثال اگر به رقم تمام پولهای جامعه یک صفر اضافه کنیم دقیقاً توانستیم به اندازه ۴۵۰ واحد، پول جدید خلق کنیم. در حالت کلیتر، ضرب یک نسبت [بیشتر از یک] در رقم همه پولها یعنی هر کس به اندازه پولی که داشته از پول جدید سهم خواهد داشت. این شیوه استثنایی توزیع، از لحاظ اقتصادی هیچ نتیجه و اثری دربرندارد، چرا که «با کاهش قدرت پرداخت پول، قدرت پرداخت تک تک افراد در نسبت با یکدیگر تغییری نمیکند.»
دانشجوی عضو جنبش مردمی ممانعت از جنگ با خدا گفت: اما اگر شیوه توزیع، حالتی غیر از حالت فوق باشد قطعا بدین معناست که با کاهش قدرت پرداخت پول، قدرت پرداخت عدهای به ضرر عده ای دیگر افزایش مییابد! اگر بخواهیم دقیقتر بگوییم قدرت پرداخت گروهی به سرقت رفته و به گروهی دیگر داده میشود. لذا خلق پول، به معنای خلق ثروت یا حتی نابودی پول به معنای نابودی ثروت نیست.
با پسوند اسلامی بانکها اسلامی نمیشوند
گلیج افزود: استادان وقتی در دانشگاه میآیند وقتی که به عنوان هیئت علمی پذیرفته میشوند یا حتی وقتی در دولتها مسئولیت میگیرند متعهد میشوند که مبتنی بر قانون جمهوری اسلامی که مبتنی بر شرع است کار کنند اما عملاً همان علوم انسانی غربی که صراحتا میگوید ربا باید باشد تا سیستم اقتصادی بچرخد و یا کینز که میگوید درست است ربا بد و غیر اخلاقی است ولی فعلاً نیاز داریم تا کارمان راه بیفتد و بتوانیم جلو برویم باز از همان کینز برای ما فرمول و مدل می آورند و سیاستگذاریهایشان را انجام میدهند.
وی همچنین به نقد از نحوه اسلامی کردن بانک پرداخت و گفت: این که سعی شود بانکداری حفظ شود و تمام لوازم بانکداری محقق شود مثلاً اوراقهای متعارف باشد، وامهای متعارف باشند فقط با یک وصله اسلامی و کلمات بخواهیم برای این کار یک توجیه شرعی داشته باشیم و ادعا شود که مدل جدیدی در ساز وکار بانکداری رقم خورده است، تنها یک اسلام مالی کردن گزارههای غربی است که این موضوع خطرناکی است و تمام انرژی دانشجویان را در دوران تحصیل تلف میکند.
آقایی دلار باید شکسته شود
محمد مهدی شیرازی در ادامه افزود سطح دیگری از ربای کلان وابستگی پول ایران به دلار است تا جایی که امام خامنهای در دیدار با فرماندهان سپاه در شهریورماه سال 95 ارزش و آقایی دلار باید شکسته شود! اگر مردم و مسئولان بتوانند اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی محقق کنند و کشور را از جادوی پولی و مالی دشمن خلاص کنند و ارزش و آقایی دلار را در زندگی اقتصادی بشکنند، کشورهای دیگر را نجات داده و برای آنها الگو خواهند شد.
این عضو جنبش از ممانعت از جنگ با خدا گفت: به اذعان اقتصاددانان غربی تورم در آمریکا چهارصد درصد است اما این تورم در آمریکا احساس نمیشود چون آمریکا تورمش را با دلارش به دیگر کشورها صادر میکند. چند درصد از تورم ایران مربوط به وابستگی اقتصاد ایران به دلار است؟ در واقع آمریکا کاغذ چاپ میکند و سود خالص به جیب میزند.
مدلهای اقتصادی غرب نخنما شده است/ ربا و بدهی حاصل اقتصاد مدرن است
شیرازی در ادامه عنوان کرد: اگر دقت کنیم همزمان با انقلاب اسلامی ایران عدهای برای تحصیل در رشته اقتصاد به آمریکا میروند و بلافاصله بعد از جنگ تحمیلی هم در دولتها به سمتهای اقتصادی میرسند در حالیکه ماهیت انقلاب ایجاب میکند که تحولات بنیادین به خصوص در حوزه علوم انسانی رخ دهد، این تحول در نگاه رهبران انقلاب اسلامی و قانون اساسی هست اما گویی کسی در رده مسئولان قائل به این تحولات اسلامی در حوزه اقتصاد نیست. شما بارها در تلویزیون دیدهاید که مسئولانی علنا عدم دخالت علما در اقتصاد و بانکداری را خواستار شدهاند و این عدم دخالت دین در امور اقتصادی ما را به این مشکلات اقتصادی کشانده است.
این عضو فعال جنبش مردمی ممانعت از جنگ با خدا تاکید کرد: امروز کشورهای حوزه اقتصاد مدرن درگیر فروپاشی اقتصادی هستند و بدهکارترین کشورها همان کشورهایی هستند که استادان دانشگاهها و مسئولان دولتهای جمهوری اسلامی ایران رفتهاند آنجا تحصیل کردهاند.اگر این علم خوب است چرا کشورهایی چون آمریکا، اتحادیه اروپا مشکلات دارند؟ چرا آمریکا بیش از 23 میلیون بدهی دارد؟ چرا آمریکا به گفته رئیس سازمان غذا و دارو آمریکا بیش از 50 میلیون گرسنه دارد که تنها با روزی یک وعده غذا از خیریهها زنده هستند؟ چرا آمریکا، انگلیس و چین سیاست درهای بسته در اقتصاد انتخاب کردهاند؟
نقشه بدهی جهانی
وی تصریح کرد: پروفسور ریچارد واتسون آیندهشناس آمریکایی راه نجات اقتصاد جهانی را فقط رفتن به سمت نظام مالی اسلامی و کنار گذاشتن دلار است. همچنین عالم سنی مذهب شیخ عمران حسین عنوان میکند که تا زمانی که پول شما وابسته به دلار آمریکا است درگیر یک ربای عظیم هستید و چون ربا جنگ با خدا است تا زمانی که درگیر جنگ با خدا هستید نمیتوانید اسرائیل را شکست دهید.
مدلهای جایگزین اقتصاد ربوی هماکنون در دسترس است
شیرازی افزود: اگر امروز اکونومی را به عنوان دستاورد تمدن غرب در حوزه اقتصاد میشناسیم میبینیم که همین اکونومی یک کپی برداری یک شبه نبوده است بلکه در طول 700 سال تحولات، انقلابها مختلف با سازوکارهای مختلف و حتی گاه با جنگ و خونریزی در غرب پیاده شده و نهایتا به شکل نهادهایی همچون بانک و بورس و بیمه و... شکل گرفته است. تاریخ اقتصادی تمدن غرب مبین 22 انقلاب در حوزه مالی است. که شکلگیری کپیتالیسم و سرمایه داری را به شکلی که امروز ما می شناسیم رقم زده است. لذا انقلاب سال 57 تنها یک انقلاب زمینهساز برای انقلاب و تحولات بعدی در حوزههای دیگر از جمله اقتصاد بود. کما اینکه تا کنون شقوق نظام مالی اسلامی و الگوی معیشت قرآنی طراحی گردیده و در دسترس است و تنها کافی است که مسئولان به این دستاوردها باور داشته باشند. اما بعضا به گونهای وانمود میشود که نمیتوان سیستم اقتصادی را بدون ربا اداره کرد که این اصلا درست نیست ربا اختراع انسان است و در الگوی معیشت اسلامی که مبتنی بر وحی است جایگاهی ندارد.
در پایان اعضای جنبش مردمی ممانعت از جنگ با خدا مردم شرکت کننده در راهپیمایی روز 22 بهمن را به حضور در غرفه جنبش به آدرس تهران شمال خیابان انقلاب، حدفاصل بن بست سعید و کوچه بالاور، مقابل کافه ملک و آشنایی با مدلهای جایگزین اقتصاد ربوی دعوت کردند.