
رئیس سامانه بهداشت ۱۹۰ وزارت بهداشت:
بیشترین شکایت از اماکن مسکونی با فعالیتهای غیر مجاز است
رئیس سامانه بهداشت ۱۹۰ وزارت بهداشت گفت: در بهمن ماه سال جاری مردم ضمن تماسهای تلفنی با سامانه بهداشت ۱۹۰ و ثبت شکایات متعدد از اماکن مسکونی، خواستار جلوگیری از فعالیتهای غیر مجاز و غیر بهداشتی در این اماکن شدند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محراب آقازاده رئیس سامانه بهداشت ۱۹۰ وزارت بهداشت گفت: از عمده تخلفات بهداشتی که در اماکن مسکونی انجام میشود میتوان به بسته بندی، تهیه و توزیع غیر مجاز مواد غذایی از قبیل: سبزی خرد شده، انواع ترشیها، خرد کردن گوشت و مرغ، استفاده از بسته بندیهای غیر مجاز و غیر بهداشتی برای انواع مواد غذایی، تهیه مواد غذایی در شرایط نامناسب و محیط غیر بهداشتی بدون داشتن جواز و کارت معاینه معتبر بهداشتی، دفع غیر بهداشتی فاضلاب به انهار عمومی، نگهداری دام و طیور در منزل مسکونی در داخل شهرها اشاره کرد.
آقازاده گفت: کل تماسهای برقرار شده با سامانه بهداشت ۱۹۰ در بهمن ماه سال جاری، ۲۰۷۰۳ تماس بوده که از این تعداد، ۶۳۵۵ خبر و شکایت در سامانه به ثبت رسیده است و بقیه تماسها منجر به راهنمایی، آموزش و مشاوره شده است که جنسیت تماس گیرندگان نیز ۷۳ درصد مردان و ۲۷ درصد زنان بوده اند.
وی افزود: شکایت از اماکن مسکونی دارای فعالیت غیر مجاز و غیر بهداشتی با ۱۴ درصد، نانواییها ۱۲ درصد و بقالی و سوپرمارکت ۹ درصد در صدر اخبار ماه بهمن این سامانه بودند. در این میان دانشگاههای علوم پزشکی شهید بهشتی با ۱۲ درصد، ایران ۱۱ درصد و مشهد ۱۰ درصد از کل اخبار و شکایات سامانه را به خود اختصاص دادند.
آقازاده گفت: بیشترین مورد شکایت از عرضه مواد غذایی صنفی سنتی فاسد با ۹ درصد، عرضه مواد غذایی بسته بندی شده فاقد تاریخ مصرف معتبر ۶ درصد و دفع غیر بهداشتی فاضلاب ۶ درصد بود.
وی افزود: از اخبارو شکایات مربوط به مواد غذایی فاسد، تاریخ مصرف گذشته و غیر قابل مصرف، مقدار ۸۰۱۹ کیلوگرم منجر به کشف، جمع آوری و معدوم سازی کالاهای آسیب رسان به مصرف کننده شد که بیشترین این مواد غذایی شامل انواع شیرینی جات، سوسیس و کالباس، انواع ترشیجات، انواع نوشیدنی ها، انواع تنقلات، انواع فرآوردههای گوشتی و پروتئینی و انواع شده است.
آقازاده گفت: از دیگر اقدامات قانونی و موثر، ابلاغ اخطار و ارائه مهلت جهت رفع نواقص غیر بحرانی (۱۴ درصد)، مکاتبه و معرفی متخلفین به مراجع قضایی (۱۲ درصد)، اخطار ۴۸ ساعته جهت غیر فعال سازی و رفع نواقص بحرانی (۵ درصد) و ۱۷ درصد رفع نقص اماکن و مراکز بوده است.
رئیس سامانه بهداشت ۱۹۰ وزارت بهداشت افزود: میزان رضایتمندی مردمی از نحوه رسیدگی به شکایات مردمی بر اساس نظرسنجیهای تلفنی به عمل آمده، ۹۴ درصد بوده است.
آقازاده در پایان اظهار داشت: سامانه بهداشت ۱۹۰ به طور شبانه روزی و در تمام ایام هفته، آماده دریافت شکایتهای بهداشت محیط و بهداشت حرفهای میباشد و هموطنان میتوانند از اقصی نقاط کشور با شماره تلفن ۱۹۰ با این سامانه تماس گرفته و شکایات بهداشتی خود را مطرح کنند تا در اسرع وقت به آنها رسیدگی شود.
آقازاده گفت: کل تماسهای برقرار شده با سامانه بهداشت ۱۹۰ در بهمن ماه سال جاری، ۲۰۷۰۳ تماس بوده که از این تعداد، ۶۳۵۵ خبر و شکایت در سامانه به ثبت رسیده است و بقیه تماسها منجر به راهنمایی، آموزش و مشاوره شده است که جنسیت تماس گیرندگان نیز ۷۳ درصد مردان و ۲۷ درصد زنان بوده اند.
وی افزود: شکایت از اماکن مسکونی دارای فعالیت غیر مجاز و غیر بهداشتی با ۱۴ درصد، نانواییها ۱۲ درصد و بقالی و سوپرمارکت ۹ درصد در صدر اخبار ماه بهمن این سامانه بودند. در این میان دانشگاههای علوم پزشکی شهید بهشتی با ۱۲ درصد، ایران ۱۱ درصد و مشهد ۱۰ درصد از کل اخبار و شکایات سامانه را به خود اختصاص دادند.
آقازاده گفت: بیشترین مورد شکایت از عرضه مواد غذایی صنفی سنتی فاسد با ۹ درصد، عرضه مواد غذایی بسته بندی شده فاقد تاریخ مصرف معتبر ۶ درصد و دفع غیر بهداشتی فاضلاب ۶ درصد بود.
وی افزود: از اخبارو شکایات مربوط به مواد غذایی فاسد، تاریخ مصرف گذشته و غیر قابل مصرف، مقدار ۸۰۱۹ کیلوگرم منجر به کشف، جمع آوری و معدوم سازی کالاهای آسیب رسان به مصرف کننده شد که بیشترین این مواد غذایی شامل انواع شیرینی جات، سوسیس و کالباس، انواع ترشیجات، انواع نوشیدنی ها، انواع تنقلات، انواع فرآوردههای گوشتی و پروتئینی و انواع شده است.
آقازاده گفت: از دیگر اقدامات قانونی و موثر، ابلاغ اخطار و ارائه مهلت جهت رفع نواقص غیر بحرانی (۱۴ درصد)، مکاتبه و معرفی متخلفین به مراجع قضایی (۱۲ درصد)، اخطار ۴۸ ساعته جهت غیر فعال سازی و رفع نواقص بحرانی (۵ درصد) و ۱۷ درصد رفع نقص اماکن و مراکز بوده است.
رئیس سامانه بهداشت ۱۹۰ وزارت بهداشت افزود: میزان رضایتمندی مردمی از نحوه رسیدگی به شکایات مردمی بر اساس نظرسنجیهای تلفنی به عمل آمده، ۹۴ درصد بوده است.
آقازاده در پایان اظهار داشت: سامانه بهداشت ۱۹۰ به طور شبانه روزی و در تمام ایام هفته، آماده دریافت شکایتهای بهداشت محیط و بهداشت حرفهای میباشد و هموطنان میتوانند از اقصی نقاط کشور با شماره تلفن ۱۹۰ با این سامانه تماس گرفته و شکایات بهداشتی خود را مطرح کنند تا در اسرع وقت به آنها رسیدگی شود.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.