کد خبر:۶۷۱۷۲۸

نحوه شرکت در فرایند ارزیابی شایستگی‌های کارمندی اعلام شد

معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی گفت: داشتن حداقل سه سال تجربه برای دارندگان مدرک دکتری و کارشناسی ارشد و هفت سال برای لیسانس ها و 45 سال سن از شرایط شرکت در فرایند ارزیابی شایستگی‌ها در کانون‌های ارزیابی است.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، صدرالدین صدری، معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی در مراسم افتتاحیه مرکز تربیت مدیران راهبردی جهادی آینده که صبح امروز در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، بیان کرد: در سال‌های اخیر تلاش‌هایی در زمینه انتخاب و تربیت مدیران صورت گرفته است که امیدواریم در آینده مدیرانی شایسته به یاری نظام اداری بیایند، باید بدانیم که کارمند به کسی اطلاق می‌شود که به موجب حکم یا قراردادی در دولت مشغول است.

صدری در خصوص تفاوت وضعیت کارمندان در ایران با کشور‌های دیگر و تعداد بالای کارمندان در کشورمان گفت: ملاک‌های شمارش کارکنان در کشور‌ها متفاوت است، در ژاپن کارکنان دولت تنها کارکنان دولت مرکزی هستند، تفاوت فاحش میزان کارکنان در ایران و ژاپن به همین دلیل است که در ایران تمام کارکنان دولت در تمام شهر‌ها جزو کارکنان دولت محسوب می‌شوند، از سوی دیگر ملاک‌های انتخاب مدیر در ژاپن با ایران متفاوت است، در ژاپن مدیران از زمان جذب و استخدام در دولت دارای شرایط متفاوت، گزینش و سنجش‌های متفاوتی هستند، به طوری که در این کشور تنها پنج درصد داوطلبان ورود یک شغل دوست دارند در آینده مدیر شوند، زیرا گزینش و سنجش صلاحیت برای کسانی که تمایل به مدیریت دارند بسیار سخت‌تر از دیگران است و ممکن است این افراد حتی از دولت اخراج شوند، لذا افراد ترجیح می‌دهند همواره کارمند دولت بمانند تا اینکه وارد دوره‌های سخت گزینش و تربیت مدیر شوند، در ایران هم باید برای انتخاب و توسعه مدیران از ابتدای خدمت تمهیداتی اندیشیده شود.

وی گفت: اولین سند سیاست‌های کلی ابلاغیه مقام معظم رهبری است، سند دوم، ماده ۵۳ فصل هشتم قانون مدیریت خدمات کشوری، انتصاب و ارتقای شغلی مدیران را منوط به رعایت شرایط تحصیلی و تجربی پس از احراز شایستگی و عملکرد موفق می‌داند، در این ماده آمده است همه مدیران باید در یک فضای رقابتی انتخاب شوند و دوره انتصاب‌ها مدیریت حرفه‌ای چهار سال است و نمی‌توان در طول این مدت مدیری را عزل کرد؛ همچنین در این ماده بیان شده است که همه دستگاه‌های اجرایی موظف هستند یک معاون ثابت داشته باشند.

معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی در تشریح طبقه‌بندی مدیران در بخش دولتی گفت: ما در کشور چهار دسته مدیر داریم که عبارتند از: مدیر عامل شرکت‌ها (مدیران ارشد) مدیر کل (مدیران میانی)، رؤسای ادارات (مدیران پایه) و مدیران واحدها (مدیران عملیاتی) نظیر مدیر مدارس و مدیر بیمارستان، مدیران حرفه‌ای شامل سه گروه مدیران ارشد، مدیران میانی و مدیران پایه هستند و ضوابط پیش‌بینی شده معطوف به مدیران حرفه‌ای است.

وی در ادامه تشریح کرد: طراحی مدل، شناسایی شایستگی‌های عمومی مدیران، طراحی برنامه‌ها، شناسایی افراد مستعد، اجرای برنامه تربیت مدیران، ارزیابی نهایی شایستگی، ارائه گواهینامه و تشکیل بانک اطلاعات دارندگان گواهینامه مدیریت از مراحل فرایند عملیاتی برنامه توسعه شایستگی‌ها و انتصاب مدیران است.

وی با بیان اینکه در مسیر انتخاب و رشد مدیران در ابتدای راه و در دوره طفولیت آن قرار داریم، گفت: مدیران انتخاب شده باید طبق قانون دارای شرایطی باشند که عبارتند از:: دارا بودن گواهینامه شایستگی‌های عمومی (از ابتدای سال ۱۳۹۷)، ثبت مشخصات فرد قبل از انتصاب در بانک اطلاعات، دارا بودن حداقل مدرک لیسانس، رشته‌های تحصیلی مندرج طی دوره‌های آموزشی سطح مدیرت مربوطه، کسب حداقل ۸۵ درصد کل امتیاز، ارزیابی عملکرد در دو سال منتهی به انتصاب، احراز صلاحیت اعتقادی، اخلاقی و رفتاری فرد و دارا بودن رابطه استخدامی، رسمی، پیمانی و قراردادی، شرایط عمومی انتخاب مدیران حرفه‌ای است.

صدری همچنین افزود: کانون ارزیابی صرفا یک مکان فیزیکی نیست و یک سامانه و فرآیند برای تربیت و انتخاب مدیران شایسته است، کسی می‌تواند وارد این کانون‌ها شود که سابقه مدیریت حرفه‌ای داشته باشد، داشتن حداقل سه سال تجربه مرتبط برای دارندگان مدرک تحصیلی دکترا و فوق لیسانس و یا هفت سال تجربه مرتبط برای دارندگان مدرک تحصیلی لیسانس و داشتن حداکثر ۴۵ سال سن از دیگر شرایط افرادی است که می‌توانند در فرایند ارزیابی شایستگی‌ها در کانون‌های ارزیابی شرکت کنند.

وی کانون ارزیابی را به دو دسته کانون‌های ارزیابی شایستگی مستقر در دستگاه‌های اجرایی و کانون‌های تایید صلاحیت شده دولتی و غیردولتی دانست و گفت: مصصم هستیم مراکز تعیین شایستگی‌ها تنها در مراکز دولتی نباشد و مراکز خصوصی هم بتوانند کانون ارزیابی شایستگی‌های مدیران حرفه‌ای باشد.

معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی با بیان اینکه یکی از مشکلات کشور نبود ارزیاب حرفه‌ای شایستگی مدیران است، گفت: دوره‌های آموزشی برای تربیت ارزیاب حرفه‌ای شایستگی مدیران در نظر گرفته شده است، باید افرادی را تربیت کرد که بتوانند شایستگی‌ها و توانایی‌های مدیران را به خوبی بسنجند.

صدری در پایان گفت:: در ۱۰ سال آینده در زمینه وضع مدیران و کیفیت فعالیت‌های آنان تفاوت محسوسی با امروز داشته باشیم.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار