مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با اشاره به استقبال زیاد خانواده ها ازثبت نام فرزندانشان در مدارس شاهد توضیحاتی را درباره برگشت به کار جانبازان و ارتقای مدرک رزمندگان آموزش و پرورش ارائه کرد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمدرضا رزاقی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: مجموعه شاهد و ایثارگران با رویکرد مدارس شاهد در سال ۶۵ تحت عنوان رسیدگی به امور فرهنگی و تحصیلی فرزندان شهدا و ایثارگران کار را آغاز کرد.
وی افزود: از سال ۶۵ در آموزش و پرورش و طی تعامل با بنیاد شهید مدارس شاهد شکل گرفت که صرفا برای فرزندان شهدا، جانبازان و آزادگان بود در سال ۷۵ دفتر رهبر انقلاب طی نامهای به وزیر اموزش و پرورش عنوان میکنند که برای حل سریع مشکلات مدارس شاهد و تقویت آنها با اولویت خاص اقدام شود.
مدیرکل امورشاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش گفت: در ۲۱ اردیبهشت سال ۸۷ مدارس شاهد مورد بحث قرار میگیرد تا هزینههای دولتی توسط آموزش و پرورش و فوق برنامهها با مشارکت خانوادهها و بنیاد شهید پیگیری شود و با موضوع استمرار مدارس شاهد در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب میشود.
رزاقی ادامه داد: در سال ۸۱ اساسنامه طرح شاهد و ایین نامه استمرار مدارس شاهد مطرح و امضا میشود و در سال ۸۵ تاسیس و تقویت اداره کل اور شاهد تامین نیروی انسانی و اولویت دادن به فرزندان شاهد و رسیدگی به مدارس شاهد و ایثارگران در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بحث قرار میگیرد.
مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در آخرین اساسنامه که سال ۹۶ ابلاغ شد بحث استانداردسازی مدارس شاهد سراسر کشور به منظور ایجاد تعادل و تناسب مطرح شده است.
رزاقی ادامه داد: ماموریت اداره شاهد و ایثارگران در سه بخش است. نخست بحث رسیدگی به مسائل تحصیلی فرزندان شاهد و ایثارگران است. دوم ترویج فرهنگ ایثار، جهاد، مقاومت و شهادت و سوم حمایت از ایثارگران در آموزش و پرورش است.
وی با اشاره به ثبتنام مدارس شاهد عنوان کرد: در این رابطه دو گروه فرزندان ایثارگران و غیرایثارگران را داریم که دارای شرایط ویژهای هستند و تحصیل آنها در مدارس شاهد یک فرصت است. سال ۶۵ تاکید بر این بود در این مدارس فقط فرزندان شهدا و ایثارگران تحصیل کنند، اما بعدها به این نتیجه رسیدیم که بهتر است در تعامل با سایر دانشآموزان باشند و تصمیم گرفته شد دانشآموزانی که دارای شرایط ویژه آموزشی و پرورشی هستند در این مدارس تحصیل کنند.
مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با اشاره به پیش ثبتنام برای ورود به مدارس شاهد، گفت: ۲۴۳ هزار و ۵۳ نفر در سال تحصیلی جاری در مدارس شاهد پیش ثبتنام کردند که ۱۰۱ هزار و ۵۳ نفر واجد شرایط بودند و برای کلاس اول ۶۳ هزار و ۵۴ نفر پیش ثبتنام داشتند که ۲۹ هزار و ۲۶۸ نفر پذیرش شدند. برای پایه هفتم ۹۹ هزار و ۲۹۹ نفر پیش ثبتنام داشتند و ۳۶ هزار پذیرفته شدند و در پایه دهم ۸۰ هزار و ۴۶۹ نفر پیش ثبتنام داشتند و ۳۵ هزار و ۷۸۵ نفر پذیرفته شدند.
رزاقی بیان کرد: یک هزار و ۳۵۰ مدرسه شاهد در کل کشور داریم که ۵۵۹ مدرسه ابتدایی، ۳۹۶ مدرسه متوسطه اول و ۳۹۷ مدرسه متوسطه دوم است همچنین ۱۷۵ هزار و ۴۲۱ دانشآموز ابتدایی، ۱۰۳ هزار و ۴۷۱ دانشآموز دوره متوسطه اول و ۱۰۰ هزار و ۲۱۳ دانشآموز متوسطه دوم داریم و در مجموع ۳۷۹ هزار و ۱۰۵ دانشآموز در مدارس شاهد داریم.
وی با اشاره به اینکه ۱۰۴ هزار و ۴۶۴ نفر از دانشآموزان مدارس شاهد جزو جامعه ایثارگری هستند، گفت: ۲۳ هزار ۴۵۲ دانشآموز در طرح پراکنده تحصیل میکنند که ۲۰ هزار ۹۱۵ نفر در مناطق شهری و دو هزار و ۵۳۷ نفر در مناطق روستایی هستند و در این طرح به ازای هر دانشآموز دو ساعت معلم راهنما داریم که به مسائل درسی، پرورشی و رفتاری دانشآموزان رسیدگی میکنند و برای راهکارهایی که ارائه میدهند بنیاد شهید مسئولیت دارد.
مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با اشاره به کیفیت بخشی مدارس شاهد، عنوان کرد: در ۱۶ استان کارگاه آموزشی برای توانمندسازی مدیران مدارس شاهد و ارتقای کیفیت این مدارس برگزار کردیم.
وی ادامه داد: در قالب هفت قطب کل مدیران مدارس متوسطه دوره دوم به تعداد ۴۰۰ نفر با هدف طی کردن سال جاری و برنامهریزی برای سال اینده با توجه به اهمیت استقرار پایه دوازدهم کارگاه آموزشی برگزار کردیم.
مدیرکل امورشاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت ترویج فرهنگ ایثار، جهاد، مقاومت و شهادت با رویکرد یادگیرانه افزود: فعالیتهای پرورشی و فرهنگی مدارس باید با رویکرد ترویج اجرا شوند. امسال یادواره شهدای دانشآموز با محوریت شهید فهمیده را با حضور ۱۵ هزار دانشآموز در مرقد امام خمینی (ره) برگزار کردیم.
رزاقی تصریح کرد: در بحث ترویج میخواهیم سهم دانشآموز را در دریافت و پردازش آنچه فراگفته افزایش دهیم و تلاش میکنیم نقش موثر دانشآموزان را در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت داشته باشیم و از پایه اول ابتدایی تا سالهای پایانی دوره متوسطه دوم در کتابهای درسی بحث ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را داریم.
وی با اشاره به اینکه در طرح پراکنده انتظار داریم بنیاد شهید در بحث وظایف خود به لحاظ مالی و سایر جنبههای حمایتی مانند مشاوره یا کلاسهای خصوصی اقدام کند، بیان کرد: بنیاد شهید بدهیهای قبلی را پرداخت نکرده است و تعهدات جاری نیز پرداخت نشده و از ۴ سال قبل به طور دقیق تسویه نشده است.
رزاقی با اشاره به ۴۹۰۰ شهید فرهنگی و ۳۶ هزار شهید دانش اموز در اموزش و پرورش بیان کرد: ۲۷ هزار و ۱۰۰ جانباز در این وزارتخانه داریم که برنامههای حمایتی برای انها داریم همچنین ۳ هزار و ۴۷۳ همسر مراقب داریم که از همسران جانباز خود مراقبت میکنند.
مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با اشاره به کیفیت بخشی مدارس شاهد، عنوان کرد: در ۱۶ استان کارگاه آموزشی برای توانمندسازی مدیران مدارس شاهد و ارتقای کیفیت این مدارس برگزار کردیم.
وی ادامه داد: در قالب هفت قطب کل مدیران مدارس متوسطه دوره دوم به تعداد ۴۰۰ نفر با هدف طی کردن سال جاری و برنامه ریزی برای سال اینده با توجه به اهمیت استقرار پایه دوازدهم کارگاه آموزشی برگزار کردیم.
مدیرکل امورشاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت ترویج فرهنگ ایثار، جهاد، مقاومت و شهادت با رویکرد یادگیرانه، افزود: فعالیتهای پرورشی و فرهنگی مدارس باید با رویکرد ترویج اجرا شوند. امسال یادواره شهدای دانشآموز با محوریت شهید فهمیده را با حضور ۱۵ هزار دانشآموز در مرقد امام خمینی (ره) برگزار کردیم.
رزاقی تصریح کرد: در بحث ترویج میخواهیم سهم دانشآموز را در دریافت و پردازش آنچه فراگفته افزایش دهیم و تلاش میکنیم نقش موثر دانشآموزان را در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت داشته باشیم و از پایه اول ابتدایی تا سالهای پایانی دوره متوسطه دوم در کتابهای درسی بحث ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را داریم.
وی با اشاره به اینکه در طرح پراکنده انتظار داریم بنیاد شهید در بحث وظایف خود به لحاظ مالی و سایر جنبههای حمایتی مانند مشاوره یا کلاسهای خصوصی اقدام کند، بیان کرد: بنیاد شهید بدهیهای قبلی را پرداخت نکرده است و تعهدات جاری نیز پرداخت نشده و از ۴ سال قبل به طور دقیق تسویه نشده است.
مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با اشاره به استانداردسازی مدارس شاهد، گفت: این مدارس باید در چارچوب دقیق عمل کنند مدارس شاهد براساس نگاه ارزشی و انقلابی شکل گرفت و هم اکنون ۸۵ درصد مدارس ابزارهای هوشمندسازی را دارند و به دنبال این هستیم چارچوب اولیه استانداردسازی را با مشارکت مستقیم مدیران مدارس تهیه کنیم و سال آینده آن را اماده کرده باشیم.
رزاقی درخصوص تعادل و تناسب مدارس شاهد گفت: قرار نیست مانند مدارس تیزهوشان یا مدارس عادی باشند و برای ارتقای آموزشی و پرورشی دانشآموزان ایثارگر هستند و دغدغه ما این است دانشآموزان شاهد با تلاش موفق به ورود به جامعه باشند و هر دانشآموز در این مدرسه موظف به تلاش است و جنبههای فرهنگی و تربیتی دقیقتر مدنظر است. موفقیت دانشآموزان دوره دوم برای ما هدف است، اما اینکه خلاصه در کنکور کنیم هدف ما نیست و به دنبال تربیت شهروند شایسته هستیم.
وی با اشاره به اینکه مردم گرایش بسیاری برای ثبتنام در مدارس شاهد دارند، افزود: در آموزش و پرورش در تخصیص نیروی انسانی به مدارس اولویت نخست مدارس شاهد است، اما میزان رغبت همکاران برای حضور در مدارس شاهد دچار چالش شده است و در حال تغییر آییننامهها هستیم تا جذب نیروی انسانی را به بهترین شکل داشته باشیم و مناطق موظفند نیرویی را که مدیران مدارس شاهد نیاز دارند به آنها اختصاص دهند.
مدیرکل امورشاهد و ایثارگران وزارت اموزش و پرورش با اشاره به برگشت به کار جانبازان که ۱۷ هزار نفر هستند و در صورت بازگشت اختلاف حقوق آنها نسبت به دوران بازنشستگی ۴۰۸ میلیارد تومان میشود، گفت: ارتقای مدرک حدود ۷۰ هزار رزمنده را داریم که این هم رقم بالایی میشود و در برنامه ششم لحاظ شده است و باید اعتبار آن در نظر گرفته شود.