مسئول سامانه نیما گفت: ارتباط داده ارزی با داده تجاری توسط سامانه برقرار شده و اطلاعات برای سازمان امور مالیاتی هم ارسال می شود تا بازرگانان به خاطر یک فعالیت اقتصادی در دونوبت مالیات ندهند.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، بانک مرکزی بعد از نوسانات ارزی و به منظور ایجاد تسهیل در تامین ارز ثبت سفارشات غیر بانکی، نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) در تاریخ ۲۸ بهمن رونمایی کرد و با هماهنگیهایی که بانک با وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام داده بازرگانان میتوانند با مراجعه به سامانه جامع تجارت، درخواست هایشان را برای تامین ارز ثبت سفارشات غیربانکی ثبت کنند.
در این رابطه حسین تاجیک، مسئول سامانه ارزی نیما گفت: سامانه این امکان را برای بازرگانان فراهم میکند تا درخواست حواله هایشان را برای تمامی صرافیهای سراسر کشور ارسال و پس از دریافت پیشنهادات صرافیها، بهترین نرخ اعلامی از سوی آنها را انتخاب کنند و این یک تسهیل است که سامانه در اختیار بازرگانان قرار داده است. در گذشته اگر مشکلی بین تجار و صراف حادث میشد به دلیل آنکه بیشتر هماهنگیها تلفنی و شفاهی بود قابل استناد و محکمه پسند نبود، اما اکنون به واسطه اینکه دادهها در سامانه ثبت میشود در زمان مشکل قابل پیگیری است.
تسهیل کمک مالیاتی سامانه نیما به بازرگانان
وی اظهار داشت: بازرگانان میتوانند عملکرد صرافیهای مدنظرشان که در این سامانه هستند را رصد و بررسی کنند و به طور مثال ملاحظه کنند که آن صرافیها در ۲۰۰ مورد کاری گذشته چند حواله موفق با نرخ پیشنهادی اولیه اش داشته است. همچنین صراف نسبت به عملکردش رتبه بندی میشود و این موضوع را بازرگانان میتوانند در سامانه مشاهده کنند.
وی در خصوص تسهیل سامانه به بازرگان در خصوص مالیات نیز عنوان کرد: ارتباط داده ارزی با داده تجاری توسط سامانه نیما برقرار شده و اطلاعات برای سازمان امور مالیاتی هم ارسال میشود تا بازرگانان به خاطر یک فعالیت اقتصادی در دو نوبت مالیات ندهند.
تاجیک در خصوص ساعت جوابگویی صرافان به پیشنهادات صرفان گفت: صرافان در بازه زمانی ساعت ۱۱ تا ۱۲ و ۱۴ تا ۱۵ به در خواستهای بازرگانان پاسخ میدهند و این هم به دلیل آن است که بازرگانان امکان انتخاب بهترین پیشنهاد را داشته باشند.
سامانه نیما امکان ثبت خرید نسیهای را دارد
تاجیک در خصوص سئوال یکی از تجار پیرامون اینکه شرکت متبوع آن چندین سال است که باید یک صرافی کار میکند و امکان این موضوع هست که در سامانه نیما بازهم با آن صراف کار کنند گفت: در سامانه نیما بازرگانان میتواند بر حسب تمایل خود صرفا صرافی که در گذشته با آن کار میکرده اند را انتخاب کنند.
یکی از شرکت کنندگان در پیرامون امکان خرید نسیهای در سامانه سوال کرد که تاجیک در پاسخ به آن گفت: در سامانه نیما امکان خرید نسیه وجود دارد، اما مهلتی معین میگردد و اگر آن تکلیف خرید در زمان مقرر مشخص نگردد سامانه با هماهنگی گمرک اجازه ترخیص به کالا را نمیدهد و همچنین سیستم برای بازرگان تا زمانی تعیین تکلیف قفل میشود.
مدیر سامانه نیما پیرامون نحوه پرداخت خریداران به صرفان گفت: در خصوص پرداخت الزامی نشده که در سامانه پرداخت گردد و این یک هماهنگی است بین صراف وبازرگان که چمک یا ساتنا و یا پایا و... مبادله شود
پاسخگویی، نقطه قوت سامانه نیما
محسنی، از فعالان اقتصادی در خصوص سامانه نیما به خبرنگار مهر گفت:: یکی از نقطه قوت این سامانه پاسخگوی آن است که بسیار مهم و اساسی است یعنی اگر مشکلی برای بازرگان و شرکتها پبش بیاید با تماس لتفنی مرتفع و یا راهکار ارائه میکنند.
وی ادامه داد: سامانه نیما تازه شروع به کار کرده و برای آنکه نگرانیهای تجار رفع شود باید امثال این همایشها بیشتر برگزار گردد.
در عین حال یکی دیگر از فعالان اقتصادی نیز گفت: بسیار از همکاران ما مشکلاتی دارند که عمده آن متوجه گمرک است و اگر گمرک همراه شود بیشتر مشکلات مرتفع میگردد.
وی در پایان افزود: بهتر بود در این همایش نمایندهای هم از گمرک در این مراسم بود تا به ابهامات و سئوالات ما در آن حوزه پاسخ دهد.