آخرین اخبار:
کد خبر:۶۷۶۱۰۴

بیانیه کمیته آب کارگروه نیروی دولت سایه در اعتراض به کارگروه ملی سازگاری با کمبود آب

کمیته آب کارگروه نیروی دولت سایه با انتشار بیانیه ای، نسبت به تشکیل «کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی» توسط دولت دوازدهم اعتراض کرد و آن را نوعی ساختارسازی زائد و بی فایده دانست.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو،
کمیته آب کارگروه نیروی دولت سایه در اعتراض به کارگروه ملی سازگاری با کمبود آب بیانیه‌ای با شرح زیر صادر نمود:

بسم الله الرحمن الرحیم
تشکیل «کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی» در تاریخ 6 اسفندماه 96 توسط هیئت محترم وزیران به‌منظور فراهم آوردن شرایط لازم برای سازگاری با کم‌آبی در مناطق مختلف کشور و اتخاذ تصمیمات مناسب به تصویب رسید. این در حالی است که تشکیل این کارگروه در حقیقت نوعی موازی‌کاری و ایجاد نهادهای بالادستی دارای مابه‌ازای مشابه است که وجود آن‌ها خود باعث لختی و سنگینی بیشتر حاکمیت در فرآیندهای قاعده‌گذاری و حکمرانی، تنزیل شأن نهادهای بالادستی نظام، افت سطح کیفی نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی، تزاحم وظایف و اختیارات دستگاه‌های مسئول و در نتیجه باز شدن مسیر فرار از پاسخگویی درباره عملکرد می‌شود.
کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی به‌واقع بدیلی غیرضرور برای «شورای‌عالی آب»، آن هم پس از 15 سال از تشکیل این شوراست که مطابق با ماده 10 قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی در سال 1381 به تصویب رسیده بود. وجوه تشابه بالای این دو نهاد هم از نظر ساختار و ارکان و هم از جنبه حدود اختیارات و شرح وظایف گویای اشتباه بودن تشکیل کارگروه اخیر به‌خاطر ساختارسازی‌های موازی درون نظام است.
تجربه مدیریتی و سیاسی کشور نشان می‌دهد تشکیل چنین کارگروه‌ها و کمیته‌هایی که بدون پشتوانه لازم و صرفاً بنا بر تمایل فرد یا افرادیی از کابینه صورت می‌پذیرد، دارای کارکردی موقتی و زودگذر است. آنچه پیرامون کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی که با پیگیری‌های مداوم وزیر محترم نیرو در کابینه تشکیل شده، بیش از هر چیز محتمل است، رکود و تعطیلی عملی آن پس از اتمام دولت دوازدهم و روی‌کار آمدن مدیران ارشد اجرایی جدید خواهد بود. مضافاً بر این که تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی، با توجه به حضور وزرا و مدیران ارشد نظام و مشکلات هماهنگی برای برقراری جلسات مداوم و نیز مشترک بودن اغلب اعضای آن با شورای‌عالی آب موجب بر هم خوردن نظم جلسات شورای‌عالی آب و کند شدن روند پیگیری به‌ثمر نشستن مصوبات آن نهاد می‌شود.
نکته دیگر سپردن مسئولیت کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی به وزارت نیرو در ماده (1) مصوبه هیئت‌وزیران است؛ درحالی‌که شورای‌عالی آب به‌صورت مستقیم زیر نظر رئیس محترم جمهور و یا معاون اول ریاست‌جمهوری فعالیت می‌کند. واگذاری مسئولیت اصلی اداره امور در کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی نسبت به شورای‌عالی آب از رئیس‌جمهور به وزارت نیرو در حقیقت تنزل نگاه جامع و کلان در دستگاه‌های دخیل در امر مدیریت آب کشور به یک بازوی اجرایی خاص و قاعده‌گذاری اشتباه برای سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی است. اگر چه مقوله آب امری فرابخشی است اما ساختارهای نهادی مدیریت کلان آب نباید تحت هدایت اصلی یک وزارتخانه قرار بگیرد و مسلم است که رئیس‌جمهور یا معاون اول وی، شأن و جایگاه فرابخشی‌تری برای هدایت شوراها و کمیته‌های این‌چنینی را دارا هستند.
کمیته آب کارگروه نیرو دولت سایه، تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی را ساختارسازی زائد و در عین حال موقتی در کشور می‌داند که شأن شورای‌عالی آب را به‌عنوان یکی از نهادهای فرادستی حاکمیت تنزل داده و موجب تحمیل هزینه‌های سربار به کشور و عدم تضمین حل مشکلات آب کشور می‌شود.

  شورای‌عالی آب شورای‌عالی آب کارگروکارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی
ارکان 1. وزیر نیرو
2. وزیر جهاد کشاورزي
3. وزیر صنعت، معدن و تجارت
4. وزیر کشور
5. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزي کشور
6. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست
7. یک نفر از اعضاي کمیسیون کشاورزي، آب و منابع‌طبیعی با انتخاب مجلس شوراي اسلامی به عنوان ناظر
8. دو نفر از متخصصان بخش کشاورزي به حکم رئیس‌جمهور
1. وزیر نیرو
2. وزیر جهاد کشاورزي
3. وزیر صنعت، معدن و تجارت
4. وزیر کشور
5. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزي کشور
6. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست
هدف هماهنگی و سیاست‌گذاري در زمینه تامین، توزیع و مصرف آب کشور فراهم آوردن شرایط لازم برای سازگاری با کم‌آبی در مناطق مختلف کشور و اتخاذ تصمیمات مناسب
وظایف 1. تدوین راهبردهای ملی توسعه منابع آب و اتخاذ تدابیر لازم برای لحاظ نمودن ظرفیت‌ها و محدودیت‌های منابع آب در حوضه‌های آبریز کشور در تهیه طرح آمایش سرزمین
2. بهبود ساختار مدیریت آب کشور بر مبنای اصول «جامع‌نگری بر اساس چرخه آب»، «حوضه‌های آبریز به‌عنوان محدوده‌های اصلی مدیریت آب» و «توسعه پایدار»
3. تخصیص آب به مصارف مختلف در سطح کلان و محدوده‌های حوضه‌های آبریز با توجه به توزیع زمانی و مکانی منابع آب و شرایط اقلیمی کشور و برنامه‌های توسعه ملی و لحاظ نمودن حداقل نیازها برای حفظ محیط‌های آبی
4. برنامه‌های تأمین و مصرف آب
5. ایجاد توازن برای اجرای برنامه‌های آبخیزداری، تأمین، توزیع و مصرف آب کشور با در نظر گرفتن مشارکت ذی‌نفع‌ها
6. راهکارهای سرمایه‌گذاری در برنامه‌های تأمین، توزیع و مصارف آب
7. مدیریت تقاضا، اعمال الگوهای بهره‌برداری بهینه آب متناسب با اقلیم و حفاظت کمی و کیفی مابع آب کشور
8. دستیابی به ارزش اقتصادی آب
9. مدیریت حوضه‌های آبریز بحرانی و ویژه، ساماندهی بهره‌برداری از آب‌های مرزی و منابع آب مشترک و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی
10. تدوین برنامه‌های مدیریت خشکسالی و سیلاب مبتنی بر مدیریت ریسک
11. بازیافت و بازچرخانی آب و بهره‌برداری از آب‌های غیرمتعارف
12. نظرت بر اجرای مصوبات شورا
1. تعیین چگونگی توزیع کمبود آب بین مصارف مختلف از طریق بررسی و تعیین اولویت مصارف در قالب منابع آب در دسترس در سال آبی در چارچوب منابع آب تخصیص‌یافته توسط وزارت نیرو در هر حوضه یا استان
2. برنامه‌ریزی و انجام هماهنگی های لازم برای انطباق الگوی کشت مناسب هر منطقه متناسب با شرایط کم آبی و با توجه به سهم کاهش منابع آب در اختیار بخش کشاورزی بر اساس بند قبل و در چارچوب الگوهای کشت مصوب وزارت جهاد کشاورزی در هر حوضه یا استان
3. پشتیبانی از تدابیر استان‌ها درخصوص جلوگیری از بروز مشکلات و تعارضات اجتماعی ناشی از کاهش منابع آب در دسترس تعیین‌شده برای هر استان یا منطقه
4. نظارت بر عملکرد و پیشرفت برنامه‌ها در کارگروه‌های استانی با مسئولیت استانداران
ملاحظات مصوبات شورا با تصویب هیئت‌وزیران معتبر است مصوبات کارگروه نیازی به تصویب هیئت‌وزیران ندارد

 

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار