دانش آموخته کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، درباره دانشجوی موفق گفت: دانشجویی موفق است که بتواند استعدادهای نهفته خود را کشف کند.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، یسری عزیز پور، دانش آموخته کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایلام است که سال گذشته به عنوان دانشجوی نمونه برگزیده شد. درباره دلایل موفقیت و شیوه برنامهریزیاش گفت:نباید دوران دانشجویی فقط به درس خواندن محدود شود و دانشجویان باید به دیگر علائق و استعدادهای خود نیز توجه کنند. درس خواندن، امتحان دادن و واحد پاس کردن را همه انجام میدهند، اما کسی موفق است که بتواند استعدادهای نهفته خود را کشف کند و پرورش دهد.
عزیزپور با اشاره به اینکه فعالیت پژوهشی و تحقیقاتی را از دوران کارشناسی آغاز کرده است، گفت: از ترم سوم مقطع کارشناسی بود که کار تحقیقاتی را کم کم آموختم و به آن علاقهمند شدم و فعالیت در این زمینه را با انگیزه آغاز کردم. در مقطع ارشد بیشتر به این حوزه ورود کردم. رشته ایپدمیولوژی جای کار بسیاری دارد و همین امر باعث ایجاد انگیزه بیشتری شد تا تمرکزم را بر زمینههای پژوهشی بگذارم. از همان زمان نیز کیفیت کار از کمیت آن برایم مهمتر بود و در اولویت قرار داشت.
دانشجوی نمونه دانشگاه علوم پزشکی ایلام در ادامه افزود: رشته اپیدمیولوژی گستردگی بسیاری دارد و همین امر دست پژوهشگر را برای انتخاب موضوع تحقیق باز میگذارد. من تا کنون موفق به انجام پنج طرح خاتمه یافته پژوهشی و انتشار ۱۵ مقاله انگلیسی و فارسی در مجلات و کنفرانسهای داخلی و بینالمللی شدن که در زمینههای پزشکی، آسیبهای اجتماعی و روانی و موضوعات دارویی بودهاند. همچنین به عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه علوم پزشکی ایلام و دانشجوی نمونه دانشگاه در سال ۹۴ و ۹۵ نیز انتخاب شدم.
وی همچنین درباره فعالیتهای فرهنگی خود توضیح داد: از دوران کارشناسی در کانونهای فرهنگی، قرآن و عترت، تشکل بسیج و نهاد رهبری نیز فعال بودم. عضو هیات تحریریه نشریات اسراء و سروستان متعلق به کانون قرآن و عترت نیز بودم. از آنجا که علاقهام به این حوزهها زیاد بود تمام تلاشم رو میکردم که با برنامهریزی صحیح بتوانم به همه کارهای درسی، تحقیقاتی و فرهنگی برسم. در کنار اینها عضو شورای مشورتی مرکز مطالعات توسعه آموزش پزشکی، عضو شورای مرکزی کمیته تحقیات دانشجویی و عضو فعال بسیج دانشجویی در قسمت نیروی انسانی نیز بودم.
عزیزپور با اشاره به اهمیت فعالیت دانشجویان در ابعاد مختلف اظهار داشت: عقیده دارم که هدف از دانشگاه آمدن فقط نباید محدود به درس خواندن باشد. دوران جوانی ما محدود است و در زمان دانشجویی وقت و انرژی زیادی داریم و میتوانیم علاوه بر درس خواندن هم به کارهای تحقیقاتی و هم به فعالیتهای مورد علاقهمان بپردازیم.
این دانشجوی نمونه درباره شیوه برنامهریزی خود گفت: از دوران کارشناسی از حدود سن ۱۸ تا ۱۹ سالگی طوری برنامه ریزی کردهام که بتوانم به جنبههای مختلف زندگی و علاقهمندیهایم برسم. چرا که در دوران دانشجویی راحتتر از هر زمان دیگری میتوان به همه این ابعاد توجه کرد. معمولا صبحها و در دانشگاه در فعالیتهای فرهنگی مشارکت میکردم و عصرها را به کارهای تحقیقاتی اختصاص میدادم.
وی در ادامه اضافه کرد: به دانشجویان توصیه میکنم از سنین پایینتر که وقتشان آزادتر است به جنبههای مختلف زندگی بپردازند و هدف خود را فقط درس خواندن و واحد پاس کردن قرار ندهند. امروزه بستر برای فعالیتهای مختلف در دانشگاه بیشتر از قبل فراهم است و میتوانند استعدادهای مختلف خود را پرورش دهند. خداوند در وجود هر فردی استعدادی نهاده که تا پرورش نیابد به جایی نمیرسد. درس خواندن، امتحان دادن و واحد پاس کردن را همه انجام میدهند، اما کسی موفق است که بتواند استعدادهای نهفته خود را کشف کند و پرورش دهد. این استعداد در هر حوزهای اعم از ورزشی، هنری و تحقیقاتی که باشد ارزشمند است. اگر در دوران جوانی به آن پرداخته نشود در آینده افسوس خواهیم خورد.
عزیزپور با تاکید بر اینکه فعالیتهای غیر درسی انرژی درس خواندن را هم افزایش میدهند، اظهار داشت: وقتی در دوران کارشناسی فعالیت در حوزههای مختلف را شروع کردم، فکر نمیکردم توانایی داشته باشم چند کار را با هم انجام دهم. اما وقتی با برنامه ریزی درست و پشتکار و انگیزه به بهترین نحو به کارهایم رسیدم اعتماد به نفس و انرژی من برای ادامه کار افزایش یافت و فهمیدم چه استعدادها و تواناییهایی دارم. همین باعث شد روز به روز احساس قویتر بودن کنم و چیزهایی که بعضیها فکر میکردند غیر ممکن است را ممکن کنم.
دانشجوی نمونه ایلام در ادامه درباره تفریح کردن گفت: بستگی دارد تفریح را چگونه معنا کنیم. من با این کارها تفریح میکنم و زندگیم با این چیزها معنا پیدا میکند. وقتی ۹ ساعت از وقتم را روی کارهای پژوهشی و فرهنگی میگذارم یا کتاب میخوانم لذت میبرم و همین برایم تفریح است. کتاب خواندن باعث میشود انسان شناخت بیشتری از خود و دنیای اطرافش داشته باشد و این موضوع قطعا بر دیگه جنبههای زندگی تاثیر مثبتی خواهد داشت. برای ایجاد تغییر اول باید از خودمان شروع کنیم و بدانیم توانایی انجام چه کارهایی را داریم، وقتی از پس آن کارها برآمدیم احساس قدرت و اعتماد به نفس پیدا میکنیم.
وی در پایان تاکید کرد: وقتی در دوران دانشجوی حیطههای مختلف را تجربه کرده باشیم در دوران اشتغال و خدمت رسانی به جامعه هم برای خود و هم دیگران مفیدتر هستیم، توانمندتر عمل میکنیم و مرجع میشویم و طرف مشورت قرار میگیرم به علاوه اینکه توانایی برقراری ارتباطات بهتری خواهیم داشت. به دانشجویان توصیه میکنم از لحظه لحظه زندگی خود استفاده کنند و زمان خود را فقط به درس خواندن محدود نکنند.