کد خبر:۶۸۴۶۴۲
حجت الاسلام پناهیان در کنفرانس افق نو:

قدرتمند کردن انسان‌ها و رهبری واحد جهانی راه رهایی از سلطه ظالمان/ اسلام شعار «آزادی» نمی‌دهد می‌گوید «قدرتمند» شوید

استاد برجسته حوزه و دانشگاه گفت: قدرتمند شدن انسان‌ها و پذیرش رهبری واحد جهانی دو عامل اصلی خروج ملت‌های مظلوم از سلطه نظام‌های ظالم است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو دومین روز از همایش افق نو بارموضوع قدی پایتخت همیشگی فلسطین با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین پناهیان آغاز شد

پناهیان در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به نحوه شهادت ائمه علیهم السلام گفت: ۱۰ نفر از ۱۱ امام ما با ترور به شهادت رسیدند و غالب این ترور‌ها تروریسم دولتی بوده است. شاید تنها مذهبی باشیم که محکومیت تروریسم جزو تاریخ ماست. غیر از یک امام که در میدان جنگ به شهادت رسیده بقیه امام‌های ما را با ترور به شهادت رساندند چرا باترور؟ چون در میان مردم موقعیت و محبوبیت داشتند و حاکمان جور جرئت نمی‌کردند آن‌ها را علنی به شهادت برساند و چرا امامان ما مظلوم واقع می‌شدند، چون به قدر کافی یار نداشتند چرا امامان ما نیاز به یار داشتند، چون می‌خواستند بدون دیکتاتوری حکومت مقتدرانه‌ای برای حق برپا کند، چون میخواستتند با کمک خود مردم حکومتی انسانی برقرار کنند.
وی افزود: شاید برقراری یک حکومت آزاد انسانی وجه مشترک همه ما باشد که همه ما اینجا دور هم جمع شدیم و اتفاقاً از ویژگی‌های امام رضا علیه السلام همین امام که در مشهد مدفون هستند این بود که با علمای ادیان مختلف جلسات گفتگو برقرار می‌کردند و با هر یک از عالمان دینی و مذهبی با کتاب خودشان و با مبانی خودشان صحبت می‌کردند و بر وجوه مشترک تأکید می‌کردند موضوع صحبت من در این جلسه درباره فروپاشی تمدن غرب میباشد که ما آن را به عنوان تمدن سلطه می‌شناسیم ما این تمدن موجود و این قدرت موجود در عالم را نتیجه علم و اندیشه نمی‌دانیم نتیجه سلطه عده‌ای اندک بر همه مردم جهان می‌دانیم. همان‌هایی که تحت عنوان صهیونیزم بین الملل آن‌ها را می‌شناسیم
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به علل قدرت گرفتن غرب افزود: اینکه نظام سلطه قدرت گرفته می‌توانند قدرتشان را ادامه بدهند یک چیز بیشتر نیست و آن هم ضعف مردم است. انسان‌ها وقتی ضعیف شدند زورگویان بر آن‌ها مسلط خواهند شد. این ضعف را آن‌ها چگونه در میان مردم جهان پخش می‌کنند اولا به واسطه سبک زندگی، فساد و هرزگی این ضعف را در ابعاد بشری ایجاد می‌کند.

وی افزود: اگر ما می‌بینیم در همه ادیان با فساد و هرزگی مقابله می‌شود بخاطر این نیست که مردم خوش نگذرانند قصد ادیان این نیست که مردم شاد نباشند یا لذت نبرند بلکه کنترل تمایلات و بازداشتن نفس از برخی لذت‌ها قدرت روحی انسان را افزایش میدهد و وقتی انسان قدرتمند شد سلطه نمی‌پذیرد.
پناهیان گفت: امام در انقلاب ما یک معلم اخلاق بود یک استاد عرفان بود و استاد عرفان و معلم اخلاق همیشه دوستان خودش را از گناه پرهیز میدهد وقتی آن‌ها پرهیز کردند از گناه غنی می‌شوند وقتی غنی شوند بهترین سرباز‌های نجات وطن می‌شوند. این اتفاقی بود که ما در ایران به چشم خود دیدیم رزمنده‌ها و شهدای ما پاکترین‌ها بودند از نظر اخلاقی و باتقوا بودند، چون تمام دستورات دینی را رعایت می‌کردند.
وی ادامه داد: مشکلی که در جهان وجود دارد مشکل معنویت سکولار است مشکل معنویت سکولار فقط این نیست که با سیاست کار ندارد ویژگی دیگر آن این است که دستورات دینی فراوانی ندارد که انسان‌ها را از گناه و هرزگی بازدارد ما می‌گوییم همه ادیان اگر درست به آن‌ها دقت شود دستورات فراوان در آن‌ها هست که موجب مبارزه با هوای نفس می‌شود که موجب مخالفت با بخشی از دوست داشتنی‌ها خواهد شد و بعد اینکه کسی با هوای نفس یعنی دوست داشتنی‌های بد خودش مبارزه کند با دوست داشتنی‌های سلطه مبارزه میکند. یعنی می‌گوید من تسلیم تمایلات خودم نمیشوم چگونه تسلیم تمایلات تو شوم که میخواهی برمن سلطه پیدا کنی؟
این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: ما معتقدیم که مهمترین ویژگی که یک دین در انسان باقی می‌گذارد قوت و قدرت است قوت و قدرتی که می‌تواند انسان‌ها را آزاد کند میتواند انسان‌ها را در مقابل سلطه طلب‌ها قرار دهد.
امامان ما با این که مشهور بودند و مظلومان ترور می‌شدند به این دلیل بود که نمی‌خواستند با دیکتاتوری حکومت تشکیل دهند می‌خواستند با کمک مردم دولت ایجاد کنند.
پناهیان با اشاره به تفاوت آزادی و قدرت ادامه داد: شعار آزادی در متون دینی ما زیاد به چشم نمی‌خورد امروز در جهان شعار آزادی زیاد گفته می‌شود، ولی این شعار انسان‌ها را آزاد نمی‌کند حتی از این شعار آزادی و دموکراسی سلطه‌طلب‌ها و قدرت‌های زورگو بیشتر سوء استفاده می‌کنند. در دین ما بجای آزادی به مفهوم بهتری پرداخته شده است و آن قدرتمند بودن انسانهاست به جای اینکه دائماً توصیه کنند به انسان‌ها که آزاد باشید به آن‌ها می‌گوید قدرتمند باشیم از کسی غیر از خدا نترسید وقتی کسی قدرتمند بود و از کسی غیر از خدا نترسید و قدرت این را داشت که مقابل تمایلات خودش به ایستند طبیعتا مقابل تمایلات نظام سلطه هم می‌ایستد.
وی افزود: به همین دلیل مهمترین کلمه‌ای که در قران به عنوان مهمترین تکلیف برای همه مومنان تکرار شده است تقواست تقوا یعنی من می‌توانم کنترل کنم هوای نفس خودم را و من می‌توانم انسان قدرتمندی باشم انسان‌های با تقوا بهترین مبارزان در جهان خواهند بود. اگر ضعف برطرف شود تمدن غرب فرو خواهد پاشید ضعف انسان‌ها چگونه برطرف میشود؟ انسان‌ها در سبک زندگی به شیوه‌ای که هالیوود تبلیغ می‌کند دنبال هرزگی نروند، در مسئله خانواده خود را محدود کنند، در مسئله خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها خود را محدود کنند، به دستورات عالمان اخلاق و علمای ادیان مختلف که دستورات مشترکی در این باره دارند گوش بدهند و یک زندگی سالم را با قدرت تعقیب کنند وقتی ضعفشان برطرف می‌شود بیشتر میفهمند. اگر ظلمی در گوشه عالم شکل می‌گیرد نسبت به آن حساسیت نشان می‌دهند. چه که کسی نسبت به کشتار فلسطینیان حساسیت نشان نمی‌دهد کسی که در توسط تفکر صهیونیستی ضعیف شده و تحت تاثیر فرهنگ القایی صهیونیست‌ها زندگی می‌کنند دیگر برایش مهم نیست در کجای عالم ظلم اتفاق می‌افتد به همین دلیل در ایران ما رهبران ما رهبران ضدصهیونیست کسانی هستند که رهبران دینی هستند کسانی هستند که درس تقوا و درس خدایی از هوای نفس می‌دهد به همین دلیل رهبر ما زندگی زاهدانه‌ای دارد و زندگی زاهدانه او یک الگوی است برای کسانی که مبارزه می‌کنند با قدرت‌های سلطه به همین دلیل ما در کشور خودمان با سیاستمدارانی که اهل خوشگذرانی‌های زیادی باشند مخالفت می‌کنیم و هر کسی بیشتر اهل خوشگذرانی باشد بیشتر تمایل دارد با قدرت‌ها کنار بیاید و البته به سرعت متوجه می‌شوند که قدرت آن‌ها هیچ وقت منطق وفای به عهد و انسانیت‌ای ندارند
این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: وقتی انسان‌ها در غرب متوجه خصلت‌های انسانی بشوند و این با مبارزه هوای نفس شکل بگیرد یک زندگی زاهدانه به معنای منطقی و درست کلمه نه به شیوه مرتاض گونه که بخواهد انسان خود را از همه لذت‌ها باز دارد وقتی انسان‌ها متوجه شوند که این زندگی به نفعشان است و قدرت روحی آن‌ها را افزایش خواهد داد و اتفاقاً لذت بردن را افزایش میدهد کم‌کم از فرهنگ غرب فاصله می‌گیرند و کم‌کم حقوق خودشان را در موضوعاتی مثل خانواده پیگیری می‌کنند و برای حفظ چنین حقوقی در مقابل قدرت‌ها خواهند ایستاد.
پناهیان با دومین عامل قدرت‌مند شدن ملت‌ها را رهبری واحد دانست و گفت: عامل دومی که فرهنگی نیست و باعث قدرتمند شدن ملت‌ها می‌شود عامل رهبری است. یک گروه کوچک بر مردم جهان دارند حکومت می‌کنند قدرت آن‌ها قبل از اینکه مربوط به ثروت آن‌ها باشد مربوط به رهبری واحد و پشت پرده‌ای که دارند است. آن‌ها با هم خیلی منسجم هستند، ولی ما اهل دین‌های مختلف هستیم ما اهل جغرافیای سیاسی که پاره پاره شده ایم.
وی افزود: صهیونیست‌ها کشور ندارد فراملیتی عمل می‌کنند با هم هستند و رهبری واحد دارد همه انسان‌های آزاده جهان باید فراتر از موضوع دین فراتر از موضوع جغرافیای سیاسی فراتر از موضوع نژاد رهبری واحد جهانی پیدا کند تا قدرت‌مند شود قدرت یکی به این وسیله است که انسان بتواند مخالفت کند با هوای نفس خود دوم به این است که بتواند رهبری واحد داشته باشد. ما منتظر فرج و ظهور هستیم ظهور منجی. ما می‌گوییم مهدی و مسیح خواهند آمد و جهان را در مقابل صهیونیست‌ها و قدرت‌ها پیروز خواهند کرد مهمترین اتفاقی که در ظهور اتفاق می‌افتد همین دو اتفاق است یک مردم جهان آماده میشوند زندگی متدینانه، زندگی دور از هرزگی‌ها و زندگی توام با رهبری واحد جهانی را بپذیرند.
پناهیان گفت: رهبری یک موضوع تعارف بردار نیست دوستان در اینجا هستند که قبلا نظامی بودند در یک ارتش چه اصولی لازم دارد تبعیت شود ما از حضرت امام که استاد اخلاق و عرفان بود به عنوان فرمانده تبعیت می‌کردیم و همین الان هم برای رهبر خود میگویم فرمانده کل قوا و یک طلبه، یک کارگر همه نسبت به این فرماندهی کل مانند سرباز عمل می‌کند ما همین الان وقتی نام آخرین امام را میبریم در آداب ما نوشته شده است که مانند یک سرباز بایستیم و دستمان را روی سرمان بگیریم این رسم را امام رضا فرمودند.
وی ادامه داد: ما به دلایل گوناگون از هم جدا هستیم به دلایل سیاسی به دلایل فرهنگی به دلایل نژادی باید روزبه‌روز روشنفکران دردمند و فرهیختگان آزادیخواه به یکدیگر نزدیک‌تر شوند و در بین خودشان رهبری واحد دینی را انتخاب کنند. صهیونیست‌ها، چون می‌دانند ما به این سادگی به این رهبری واحد نمی‌رسیم خیال می‌کنند حکومت آن‌ها ادامه خواهد داشت، ولی من مژده می‌دهم که جهان دارد آماده می‌شود برای پذیرش رهبری واحد جهانی و با کمک حضرت مسیح و با کمک حضرت مهدی و آن موقع زمانی خواهد بود که نه تنها فلسطین آزاد خواهد شد بلکه پشتیبانی کنندگان هم قدرت می‌گیرند و هیات حاکمه صهیونیسم بین‌الملل که بسیاری از دولت‌ها را تحت سلطه خودشان قرار داده‌اند هم نابود خواهد شد.

پناهیان در ادامه در پاسخ به سوالاتی در خصوص اینکه چگونه از فاسد شدن ادیان جلوگیری می‌کنیم و اینکه چگونه در نظام واحد جهانی می‌شود کاری کرد که ادیان کوچک مورد ظلم قرار نگیرند گفت: اگر ما شاخص سلامت یک دین را قدرتمند کردن افراد استقلال دادن و کرامت افراد بدانیم دین منحرف نخواهد شد دین توسط انجمن‌ها به عنوان ابزار استفاده نخواهد شد، اما اگر زورگویان حتی عالمان دین را به عنوان یک ابزار در دست گیرند و بخواهند مردم را تحت سلطه قرار دهند و بخواهد از احکام بخش‌هایی را بگویند که انسان را ضعیف میکند این دین منحرف شده است.

در طول تاریخ از ادیان سوء استفاده زیاد شده است قبل از رنسانس می‌دیدیم که در غرب و در جا‌های دیگر این صاحبان ادیان بودند که زورگویی می‌کردند این تجربه تاریخی وجود دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به حدیثی از امام رضا علیه‌السلام گفت: این سخن از امام رضا جالب است که میفرماید اگر دیدید کسی گناه نکرد فریب نخورید شاید آدم ضعیفی است و شاید توان گناه کردن ندارد و بعد می‌فرماید اگر دیدید ضعیف نیست، ولی گناه نکرد باز فریب او را نخورید شاید به این گناه علاقه ندارد و به گناه دیگری علاقه دارد مثال می‌زند برخی هستند مقدار پول زیادی از راه حرام می‌خواهد به او بدهند، اما قبول نمی‌کند می‌گوید من حرام خوری نمی‌کنم، اما از جای دیگری موضوع دیگری پیش بیاید به سمت گناه شیرجه می‌زند.
اگر دیدید کسی ضعیف نیست هیچ گناهی هم نمی‌کند فریبش را نخورید شاید عقل متینی ندارد شاید انسان باهوشی نیست.

وی افزود: چنین دینی سوء استفاده قرار نخواهد گرفت ما دین را آزادیبخش می‌دانیم به شرطی که بخشی از تعالیم دین گرفته نشود و بخش دیگر پنهان بماند خدا در قرآن می‌فرماید کسانی که بخشی از دین خدا را پنهان می‌کنند و بخشی از دین را نشان می‌دهند این‌ها کسانی هستند که خدا آن‌ها را لعنت می‌کند و همه باید آن‌ها را لعنت کنند.
ملاک‌های یک دین سالم قدرت دادن به انسان استقلال و آزادیخواه بودن انسانی است اگر یک دین انسان‌ها را سرگرم به عبادت کرد و سلطه پذیر بار آورد اینجا دین منحرف شده است و دین دارد دیگران را آرام میکند تا سلطه‌طلب‌ها سلطه پیدا کنند. اخلاق و دین نباید بگویند تو قانع باش صبور باش شاکر باش، ولی قدرت‌ها ببرند بخورند دزدی کنند و چپاول کنند دین باید مردم را قوی کند

پناهیان گفت: بنده یک مدرسه علمیه در تهران دارم بسیاری از قوانین را در این مدرسه کم کردم و بسیاری از نظارت‌ها را کم کردم تا قانون نظارت نباشد که انسان‌ها را وادار به منظم کردن بکند در مدرسه‌ی ما اگر کسی تقوا نداشته باشد، چون نظارت سخت نیست بسیاری از کلاس‌ها را نخواهد آمد و کم کم خود به خود از مدرسه خارج می‌شود، اما افرادی که منظم سر کلاس می‌آیند به خاطر حضور و غیاب نیست به خاطر وجدان کاری و وجدان علمی است.

وی افزود: به همین دلیل امیرالمومنین می‌فرماید شما را به تقوا و نظم در کار‌ها توصیه می‌کنم شما را به نظم توصیه می‌کنم، اما نه نظمی که با قانون و گریز کنترل شود نظمی که بر اساس تقوا باشد در دانشگاه تورنتو کانادا در میان جمعی صحبت کردم و گفتم نظم ترافیک در خیابان‌های شما را نمی‌پسندم، چون پلیس وحشیانه برخورد می‌کند این نظم دیگر ارزشی ندارد دین هم باید ما را به این قدرت برساند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به بخش دوم سوال گفت: درباره نکته دوم که فرمودید ادیان بزرگ ادیان کوچک را از بین خواهد برد اینگونه نیست اگر رهبران دینی رهبران صادقی باشند موجب تقویت دین‌های کوچک میشود پیامبر وقتی به مکه رفتند یهودیان آنجا را تحت فرمان دین نیاوردند حتی با برخی اقوام وقتی خواست قرار بگذارند می‌فرمودند: من به دین شما کاری ندارم به عقاید دینی شما کاری ندارم بیایید با یکدیگر پیمان ببندیم و علیه ظلم بیایستیم.

وی افزود: آخرین امام هم که ظهور می‌کنند در روایت‌های ما اینگونه آمده است که زورگویی به ادیان وجود ندارد برخی می‌خواهند به دین خودشان باقی بمانند و باقی می‌مانند.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار