عضو سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه انتظار میرفت دولت برای توسعه مترو به شهرداری تهران در این دوره کمک کند، گفت:، اما متاسفانه هیچ کاری صورت نگرفت.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مرتضی طلایی با اشاره به اهمیت افزایش ناوگان حمل ونقلی و قرار دادن آن در دستور کارمدیریت شهری گفت: گسترش حمل ونقل عمومی در شهرتهران یکی از مهمترین اولویتهای مورد نیاز پایتخت نشینان اس که نه در حال حاضر بلکه از گذشته تا کنون همواره مورد توجه بوده است. کاهش حمل ونقل شهری به مثابه افزایش ترافیک و آلودگی شهر است به این معنا که این موضوعات به قدری حائز اهمیت هستند که هیچ گاه نمیتوان آنها را از دستور کار مدیریت کلان کشور و از جمله مدیریت شهری خارج و یا به آن بی توجهی کرد.
وی افزود: به اذعان همه کارشناسان موضوع ترافیک، آلودگی هوا و سلامت مردم از جمله حوزههای درهم تنیدهای است که جدا کردن آن از یکدیگر ممکن نیست بنابراین گسترش حمل و نقل عمومی شهری از موضوعاتی است که باید مورد توجه مدیران شهری به ویژه درکلانشهرها ودر اصلیترین اولویت در تهران دنبال وایجاد شود.
طلایی در ادامه گفت: اعضای شورای سوم و چهارم اسلامی شهر تهران براین موضوع تاکید داشتند که مدیریت شهری باید هر ساله زیر ساختهای مورد نیاز را برای حفر تونل و فراهم کردن نیازهای سخت افزاری گسترش مترو محقق کند تا بدون کمترین وابستگی به خارج با امکانات ایجاد شده از سوی مدیریت شهری موفق به افزایش سالانه ۵۰ کیلومتر توسعه حمل ونقل خطوط ریلی شویم، مشروط بر اینکه در بخش قطارها امکان وارد کردن واگنها یا امکان تامین مالی این موضوع فراهم باشد.
طلایی با انتقاد از تعویق توسعه خطوط ریلی واتوبوسرانی توسط شورای پنجم وشهرداری تهران خاطر نشان شد: با توجه به تامین زیر ساختها و شرایط ایجاد شده در گسترش خطوط متروی تهران و با توجه به نزدیکی وهماهنگی بین مدیریت شهری و دولت انتظار میرفت دولت با پرداخت بدهی خود به شهرداری این امکان را برای مدیریت شهری فراهم کند تا شاهد افزایش گسترش خطوط ریلی و ناوگان اتوبوسرانی باشیم که متاسفانه چنین چیزی در عمل محقق نشد و مسائل شهرداری وشورای شهر نیز این مهم را به تعویق انداخت.
طلایی با واکنش نشان دادن به تبعات عدم توجه به گسترش خطوط حمل ونقل در شهر تهران افزود: نکته مهمی که باید مورد توجه اعضای شورای شهر و مدیریت شهری قرار بگیرد تامین امنیت جانی ومعنوی مردم است. تامین رضایت مردم به عنوان شهروندان از جمله وظایف مدیریت شهری است، نمیتوان با کاهش ناوگان ریلی واتوبوسرانی، تاخیر در ورود قطارها وکاهش تعداد اتوبوسها وافزایش آلودگی وهوا انتظار رضایت در مردم را داشت. بی شک مردم نسبت به پیامدهای ناشی از آلودگی هوا، ترافیک، آلودگی صوتی واکنش نشان خواهند داد چرا که تبعات آن اعم از معنوی وجانی، اقتصادی وسلامت به صورت مستقیم زندگی مردم را درگیر میکند وغیر از ضرر و زیان دستاوردی به دنبال ندارد.
وی تعطیلی خطوط مترو را موجب نارضایتی واعتراض مردم خوانده دراین باره گفت: خط ۷ مترو که از خطوط با قابلیت برای جا به جایی مردم در کلانشهری، چون تهران برخوردار است مشخص نیست به کدام دلایل تا کنون بسته نگاه داشته شده هر چند که برای مدت کوتاهی بازگشایی ومجددا متوقف شد!
طلایی گفت: اعضای شورای شهر ومدیریت شهری همچنان به این سوال پاسخ ندادند که چرا استفاده از زیر ساختهای قبلی و ظرفیتهای ساخته شده در مدیریت شهری پیشین با واکنشهایی مواجه شده و چرا این حجم نوسانات به خدمت گزاری صورت گرفته نشان داده شد؟
گفتنیست، شورای شهر چهارم و شهرداری در زمان محمدباقر قالیباف نیز همین مشکل را با دولت داشتند.