معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت گفت: اگر بخواهیم مخاطبانمان را جذب کنیم باید خلاقیت داشته باشیم و از ادبیات و هنر برای ایجاد جذابیت و ایجاد احساسات و عواطف و انتقال مفاهیم بهره ببریم.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از مفدا محمدرضا فراهانی معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت عصر روز شنبه پنجم خردادماه در حاشیه بازدید از بخش قرآن و سلامت نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم به خبرنگار مفدا گفت: بخش قرآن و سلامت که در نمایشگاه قرآن برپا شده است در سالهای گذشته توسعه پیدا کرده است، اما فکر میکنم هنوز به آن جایگاهی که میتواند داشته باشد نرسیده است.
وی ادامه داد: عمدتاً خدماتی که در بخش قرآن و سلامت ارائه میشود در حوزه پزشکی است و البته سعی کردیم به نوعی خدمات ارائه شده با ماه رمضان نیز مرتبط باشد.
فراهانی افزود: مشاوره به قاریان قرآن، غرفه طب ایرانی، مشاوره تغذیه و بیماریها به بحث قرآن و سلامت نزدیک است، اما باید اذعان کرد که دیگر خدمات در حاشیه قرار دارند و همچنان با ایدهآل فاصله داریم و امیدواریم در سالهای آینده پژوهشهای بنیادی در حوزه قرآن و عترت یکی از بخشهای این نمایشگاه باشد.
معاون وزیر بهداشت بر لزوم ارائه پژوهشهای قرآنی در بخش قرآن و سلامت نمایشگاه قرآن تاکید کرد و بیان داشت: کارهای قرآنی که در دانشگاههای علوم پزشکی صورت میگیرد، میتواند در این نمایشگاه عرضه شود و همچنین در حوزه فعالیتهای تبلیغی و ترویجی کارهای ابداعی و خلاقی انجام دادهایم که میتواند در نمایشگاه ارائه شود.
وی افزود: این کارهای خلاقانه میتواند با ارائه شدن در نمایشگاه قرآن الگوی مناسبی هم برای دیگر فعالان قرآنی باشد.
فراهانی خاطرنشان کرد: به عنوان یک فعال حوزه قرآنی معتقدم آنچه در بخش قرآن و سلامت ارائه شده است با آن چیزی که ایده آل است و باید به آن برسیم فاصله دارد و علی رقم تلاشهای خوبی که صورت گرفته است هنوز به هدفمان نرسیدهایم.
وی افزود: البته رویکردمان به فعالیتهای قرآنی آرمانگرایانه است و انتظارات زیادی داریم، اما به هر حال باید نسبت به خودمان خود انتقادی داشته باشیم و موضوعاتی را که در واقع با آن جایگاه آرمانی فاصله دارد بگوییم تا این راه پیموده شود.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت در خصوص فعالیتهایی که در حوزه قرآن در وزارت بهداشت انجام شده و میتواند در نمایشگاه نیز ارائه شود، گفت: در جشنواره ملی قرآن و عترت و در جشنواره قرآنی دانشگاهیان وزارت بهداشت کارهای خاصی در حوزه قرآنی انجام شده است. برای مثال پرفورمنسی با موضوع قرآنی هم در جشنواره قرآن و عترت و هم در جشنواره نشریات دانشجویی اجرا شد که بر روی مخاطبین تاثیر فراوانی گذاشت. این کار میتوانست در این مکان و در این نمایشگاه ارائه شود و به عنوان یک اثر هنری با مفهوم قرآنی مورد توجه مخاطبین قرار بگیرد.
وی ادامه داد: اگر قرار باشد وزارت بهداشت یک ویترین برای ارائه دستاوردهایش در حوزه قرآنی داشته باشد میتواند تولیدات فرهنگی در حوزه قرآن را ارائه دهد. برای مثال ابداعات و خلاقیتهایی که در تلفیق مفاهیم قرآنی با ادبیات و موسیقی و هنر انجام شده است میتواند در این نمایشگاه عرضه شود و همچنین میتوانیم از تکنولوژی و رسانه برای انتقال پژوهشهای قرآنی در حوزه سلامت استفاده کنیم و این مفاهیم و پژوهشها را برای مردم ارائه دهیم.
فراهانی با اشاره به موضوع فرهنگ قرآنی و راه نهادینه شدن آن در میان جوانان و دانشجویان توضیح داد: وقتی از فرهنگ قرآنی صحبت میکنیم در واقع از سه قله متفاوت فرهنگی صحبت میکنیم. اولین قله ایجاد راه شناخت و دادن اطلاعات به مخاطبانمان یعنی دانشجویان و جوانان است. در این مرحله باید اطلاعاتی که در مورد قرآن مورد نیاز است را به دانشگاهیان ارائه دهیم. قله دوم از این مسیر این است که بین مخاطب و آن اطلاعاتی که دادهایم یک رابطه ارزشی برقرار کنیم، یعنی مخاطبمان به مفاهیم قرآنی که دادهایم اعتقاد پیدا کنند.
وی ادامه داد: سومین قله از این مسیر شناختی این است که این مفاهیم در رفتار و عمل مخاطبانمان متجلی شود. در این صورت است که ما توانستهایم به هدفمان برسیم.
معاون وزیر بهداشت روند نهادینه شدن فرهنگ را در میان دانشجویان تشریح کرد و گفت: وقتی جشنواره قرآنی برگزار میکنیم دنبال این هستیم که اطلاعاتی را از طریق مفاهیم قرآنی به مخاطبمان انتقال دهیم. وقتی برنامه تبلیغی و ترویجی برگزار میکنیم میخواهیم یک رابطه عاطفی و ارزشی را بین مخاطب و مفاهیم قرآنی برقرار کنیم. از این طریق است که نهایتا این مفاهیم در رفتار مخاطبانمان متجلی میشود.
فراهانی روند نهادینه شدن مفاهیم و فرهنگ قرآنی را در میان دانشجویان مثبت ارزیابی کرد و گفت: با توجه به روندی که گفتم میتوان گفت که حرکت خوب و رو به جلویی را داشتهایم و همین که بیش از ۶۰ هزار نفر از از خانواده وزارت بهداشت در جشنواره قرآن و عترت شرکت میکنند، بسیار ارزشمند است.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت در پایان خلاقیت را یکی از مهمترین عوامل ایجاد جذابیت و راه موثر در انتقال مفاهیم قرآنی دانست و گفت: اگر بخواهیم مخاطبانمان را جذب کنیم باید خلاقیت داشته باشیم و از ادبیات و هنر برای ایجاد جذابیت و ایجاد احساسات و عواطف و انتقال مفاهیم بهره ببریم و در این صورت است که مخاطبانمان در کنار اطلاعاتی که در حوزه قرآنی به دست میاورند ارزشهای این مفاهیم برایشان درونی میشود.