کد خبر:۶۸۷۹۷۰
جوابیه سایپا به خبرگزاری دانشجو

مقایسه کوییک با پراید از اساس نادرست است

اداره ارتباط با رسانه‌ها و نشر اطلاعات گروه خودروسازی سایپا در واکنش به گزارش خبرگزاری دانشجو که بررسی خودروی کوئیک پرداخته بود و این محصول را پراید مقایسه و تشبیه کرده بود، جوابیه‌ای صادر کرد.
مقایسه کوییک با پراید از اساس نادرست است
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، اداره ارتباط با رسانه ها و نشر اطلاعات گروه خودروسازي سايپا در واکنش به گزارش خبرگزاری دانشجو که بررسی خودروی کوئیک پرداخته بود و این محصول را پراید مقایسه و تشبیه کرده بود، جوابیه ای صادر کرد.
در زمینه مسائل فنی مربوط به صنعت خودروسازی باید تأکیدکرد وقتی اتاق، شاسی، گیربکس و موتور دو خودرو با یکدیگر کاملاً متفاوت است، اساساً نمی‌توان آن‌ها را یکسان دانست؛ دو خودروی پراید و کوییک، در تمام شاخصه‌های مذکور با یکدیگر متفاوت هستند و هیچ‌گونه وجه تشابهی از نظر فنی نمی‌توان میان این دو محصول یافت. بنابراین، نگارنده محترم گزارش، یا شناختی از این دو خودرو و ویژگی‌های فنی آن‌ها نداشته و یا گزارش مذکور را مغرضانه و با نیات دیگری نگاشته است که برای پاسخ‌گویی به مورد نخستین، اطلاعات زیر تقدیم می‌گردد:
محصول کوییک به منظور ارائه خودرویی با ظاهر اسپرت و جوان پسند به مشتریان، بر پایه پلتفرم X۲۰۰ گروه سایپا) که کاملا با پلتفرم X۱۰۰ تفاوت دارد (طراحی و تولید شده است. این پلتفرم، در واقع پلتفرم ارتقاء یافته و با معماری جدید بوده و در فرایند طراحی و توسعه کوییک هدف اصلی، ارتقاء ویژگی‌های مختلف آن از جمله ایمنی، فرمان پذیری، راحتی سرنشین و ... بوده است.
همراستا با اقبال مشتریان بازار‌های جهانی از خودرو‌های Over Cross، این خودرو نیز به عنوان یک Mini Cross over دارای ارتفاعی بالاتر از سایر محصولات خانواده X۲۰۰ است که با در نظرگرفتن نمای تهاجمی در قسمت جلو و کاور‌های جانبی احساس سواری در یک خودروی Cross Over را بیشتر بروز می‌دهد.
شرکت سایپا با هدف پاسخگویی به نیاز‌ها و انتظارات مشتریان، اقدام به طراحی و پیاده سازی آپشن‌های مختلف بر روی کوییک به عنوان اولین محصول با برند داخلی دارای این سطح از امکانات کرد. از جمله این آپشن‌ها می‌توان به سیستم ورود و خروج بدون کلید، استارت دکمه ای، مانیتور ۷ اینچی، دوربین دید عقب به همراه سنسور پارک، کرزو کنترل، صندلی برقی، سیستم پایش باد تایر‌ها و... اشاره کرد. این سطح از امکانات برای اولین بار در یک خودروی داخلی با سطح قیمتی حدود ۴۲ میلیون تومان (مدل اتومات فول آپشن) عرضه شده است و این در حالی است که خودرو‌های خارجی دارای این امکانات قیمت‌های بسیار بالاتری دارند. یکی دیگر از مزیت‌های مهم خودروی کوییک، استفاده از گیربکس اتوماتیک (CVT) باکیفیت از شرکت بلژیکی Punch است. استفاده از این گیربکس به همراه آپشن‌های پیشرفته و ظاهر جذاب و اسپرت این خودرو، در کنار قیمت مناسب آن (برای خودرویی اتومات با این سطح از امکانات)، آن را خودرویی مناسب معرفی کرده است.
پیاده سازی حجم بالایی از امکانات و آپشن الکترونیکی در این محصول مستلزم تغییرات بنیادین در پلتفرم الکتریکال خودرو بوده و در واقع در این محصول برای اولین بار در خودرو‌های برند سایپا به جای استفاده از روش Point to Point از روش نوین Multiplex بر مبنای پروتکل CAN برای طراحی شبکه الکتریکال (به منظور اطمینان از عملکرد درست آپشن ها) استفاده شده است.
در خصوص قوای محرکه این محصول نیز، در حال حاضر از موتور M۱۵ تولید شرکت مگاموتور با ۸۵ اسب بخار قدرت و گشتاور ۱۳۰Nm بر روی این محصول استفاده می‌شود که البته در آینده‌ای نزدیک از نسل جدیدتر این موتور با توان و گشتاور بالاتر و مصرف سوخت کمتر (موتور M۱۵+) با سطح استاندارد آلایندگی یورو ۵ در کوییک استفاده خواهد شد.

همانند سایر محصولات طراحی شده توسط شرکت سایپا، خودروی کوییک نیز طی فرآیند طراحی و توسعه، تحت آزمون‌های بسیار زیادی قرار گرفته و پس از اطمینان از عملکرد درست آن تحویل مشتریان شده است. از جمله تست‌های مهم انجام شده بر روی کوییک می‌توان به تست‌های تصادف از رو به رو و تصادف از کنار بر اساس آخرین استاندارد‌های اروپایی (ECE R۹۴, ECE R۹۵) که در مراکز معتبر تست اروپا انجام شده اند، اشاره کرد. یکی دیگر از استاندارد‌های لحاظ شده در طراحی بخش جلوی خودروی کوییک، استاندارد حفاظت از عابر پیاده است که به منظور کاهش آسیب به عابر پیاده در تصادف و علی رغم الزام آور نبودن آن در مقطع زمانی ارائه کوییک، در این محصول دیده شده است. تطابق محصول کوییک با استاندارد‌های تصادف و همچنین حفاظت از عابر پیاده، نشان دهنده سطح بالای ایمنی این محصول است. به غیر از تست‌های مرتبط با ایمنی، تست‌های دیگری نیز مانند تست صحه گذاری سیستم خنک کاری، سیستم تهویه مطبوع، تست‌های عمر و دوام و... بر روی کوییک انجام شده و پس از اطمینان از عملکرد صحیح خودرو، اجازه فروش و تحویل به مشتریان داده شده است.
با توجه به مواردی که در خصوص معرفی خودروی کوییک ارائه شد، پر واضح است که مقایسه محصول کوییک با خودروی پراید از اساس نادرست و غیرمنصفانه بوده و تفاوت‌های بین این دو محصول آنچنان زیاد است که برای متخصصین حوزه خودرو یافتن شباهتی فنی بین کوییک و پراید بسیار دشوار و نشدنی به نظر می‌رسد. طراحی ظاهری و استایل کوییک به نحوی انجام شده که برای مشتریان تداعی کننده یک خودروی کاملا جدید است و علاوه بر این تغییرات زیربنایی حوزه الکتریکی و اضافه شدن گیربکس اتوماتیک نیز انجام شده است.
مدل‌های تولید آزمایشی کوییک تا پیش از عرضه‌شدن به بازار، در چند نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت و به‌عنوان یک محصول ایرانی با استقبال رو به رو شد. کوییک در حال حاضر در سایپا تولید می‌شود و این شرکت آماده است تا مراحل تولید و مونتاژ آن را در معرض دید خبرنگاران آن رسانه محترم قرار دهد تا مشخص شود هیچ‌یک از ایراد‌هایی که در گزارش مذکور در خصوص این خودرو اعلام شده به آن وارد نبوده و از آن جایی که پس از اتمام فرایند تولید، چندین مورد تست و آزمایش گوناگون بر روی این خودرو صورت می‌گیرد، محصولاتی که برای عرضه به بازار در حال تولید هستند، بدون هرگونه ایراد مونتاژی روانه بازار می‌شوند.
بدیهی است گروه خودروسازی سایپا از نظرات و نقد‌های سازنده برای بهبود طرح‌های آتی خود استقبال می‌کند، اما در عین حال نگارش یادداشت‌های غیرمنصفانه بدون ارائه ادله و مستندات، مطمئنا در جهت کمک به صنعت خودروی کشور نخواهد بود و حمایت از تولید داخلی در سال حمایت از کالای ایرانی می‌تواند خودروسازان داخلی را در حوزه طراحی و توسعه محصول دلگرم‌تر کند.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۰
باز هم از اندازه لاستیک و تعلیق ضعیف آن می توان فهمید که چه آشی برای مردم پختيد.
36
14
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۸
خبرگزاری دانشجو راست میگه دیگه چرا با زور می خواهید حرف خودتون رو به کرسی بنشانید
41
17
پربازدیدترین آخرین اخبار