رئیس اداره ثبت کشتیها و صدور گواهی نامه دریایی از تصویب طرح ساماندهی بنادر کوچک و اعمال نظارت بر واردات کالا توسط ملوانان لنجهای حمل بار به کشورهای خلیج فارس خبرداد.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، ابراهیم حسن پور در گفتگو با رادیو اقتصاد با اشاره به ورود بدون ضابطه کالا به میزان دلخواه توسط ملوانان از کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: به دلیل نبود محدودیت در ورود کالا توسط ملوانان، سالانه بیش از ۴ تا ۵ میلیارد قاچاق بصورت ته لنجی وارد کشور میشد که این کالا نه تنها در گمرک اظهار نمیشد بلکه استاندارد و نظارتهای بهداشتی نیز بر آن صورت نمیگرفت که البته ورود کالا به این شکل و بدون هیچ گونه نظارت منطقی نیست.
وی با اشاره به تدوین و تصویب آیین نامه نظارت بر ورود کالا و ساماندهی بنادر کوچک گفت: بر اساس بررسیهای انجام شده هر لنج سالانه به طور متوسط ۶ بار به کشورهای حاشیه خلیج فارس تردد میکند که ملوانان میتوانستند در هر سفر ۱۰ میلیون تومان کالا وارد کشور کنند که در اصلاحیه جدید این رقم به ۱۵ میلیون تومان رسیده است.
حسن پور، اظهار به گمرک با اعمال تخفیفهای ویژه و اعمال بررسیهای بهداشتی و کسب استاندارد را بخشهای مهم این آیین نامه دانست و ادامه داد: سوخت تعیین شده برای شناورهایی که به کشورهای خلیج فارس تردد میکنند فوب خلیج فارس است که این لنجها از این پس تا زمانی که در آبهای داخلی هستند میتوانند از سوخت داخلی استفاده کنند که این اتفاق بسیار خوبی است.
رئیس اداره ثبت کشتیها و صدور گواهی نامه دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به لزوم تعیین تکلیف چند نکته در این آیین نامه گفت: تعیین تکلیف مسئولیت تحویل و نگهداری کالا توسط سازمان بنادر و یا سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ساماندهی اسکلههای کوچک برای شناورها و نوسازی شناورها نکات مهمی است که باید انجام شود.
حسن پور با بیان اینکه دستور العمل اسکلهها ابلاغ شده است، افزود: از این پس باید محل تردد این شناورها فقط از مجاری قانونی و اسکلههای تعیین شده از سوی سازمان بنادر کشور انجام شود بنابراین مسیر تردد برخی لنجهایی که بدون نظارت انجام میشود مسدود خواهد شد.
وی با اشاره به اهمیت نوسازی شناورها و جایگزینی آنها با شناورهای جدید اظهار داشت: هم اکنون ۴۵۰۲ فروند لنج فعال در کشور وجود دارد که این شناورها باید ظرف ۵ سال نوسازی شوند.
حسن پور لایحه نوسازی و جایگزینی لنجها را آماده و فرمول خروج آنها با تعیین سهم دولت و آورده شخص برای انجام این طرح را مشخص شده اعلام کرد و گفت: منابع اجرای این طرح از محل صرفه جویی ورود کالای ملوانان تعیین شده بود که سازمان بنادر تسهیلاتی را نیز از محل وجوه اداره شده و صندوق توسعه صنایع دریایی تعیین کرده است.
وی با بیان اینکه این طرح به دولت ارسال و سعی شده است که جنبه عملیاتی به خود بگیرد، افزود: در صورت تصویب این طرح در سال جاری، در بخش اول ۴۰۰ فروند شناور بالای ۴۰ سال از رده خارج و شناور جایگزین ساخته خواهد شد و در فاز دوم ۸۰۰ فروند لنج ۳۰ تا ۴۰ سال از دریا خارج و با شناور جایگزین تعویض خواهد شد.
رئیس اداره ثبت کشتیها و صدور گواهی نامه دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: نوسازی ناوگان حمل ونقل دریایی سبب استاندارد سازی ناوگان و جلوگیری از حوادث ناشی از فرسودگی لنجها خواهد شد؛ همچنین رونق صنایع دریایی و کشتی سازی داخلی را به همراه دارد.