معاون آموزشی وزارت علوم بیان داشت: میزان بودجه درخواستی ما برای طرح مهارت افزایی دانشجویان در مقطع کارشناسی ۱۴۰ میلیارد تومان بوده که امیدواریم محقق شود.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در نشست خبری که ظهر امروز در ساختمان وزارت علوم برگزار شد با اشاره به ارتقای سطح مهارتهای تخصصی دانش آموختگان توضیح داد: یکی از برنامههای ما در وزارت علوم ارتقای سطح مهارتهای تخصصی دانش اموختگان و سطح مهارتهای عمومی، تخصصی و پایه مربوط به ارتقای سطح توانمندی در رشتههایی که تحصیل میکنند میباشد برهمین اساس رصد دانش آموختگان را از دانشگاهها خواسته ایم که به طور جدی دنبال کنند و از دفاتر کاریابی در دانشگاهها حمایت ویژهای داریم.
وی افزود: باور ما این است که توان علمی، مهارت افزایی باید در مقطع کارشناسی شکل بگیرد و برهمین اساس درخواست اعتبار مناسبی از سازمان برنامه و بودجه داشتیم و امیدواریم سازمان برنامه و بودجه به ما کمک کند تا دانشگاهها بتوانند فراتر از ردیفهای اعتباری از این طرح حمایت کنند میزان بودجه درخواستی ما برای این طرح ۱۴۰ میلیارد تومان بوده که امیدواریم محقق شود این حرکت با ورود سازمان برنامه و بودجه به طرح شکل گرفت که در نشستی در دانشگاه شریف این مسئله عنوان شد و در آن نشست سه کارگروه شکل گرفت که یکی از این کارگروهها به مهارت افزایی دانشجویان مربوط میشد.
شریعتی نیاسر خبر داد: فردا صبح نشستی با حضور معاونین آموزشی دانشگاههای سطح یک و دو و دانشگاههای مراکز استانها برگزار میشود تا بتوانیم چالشهای پیش رو در حوزه آموزش عالی را بررسی کنیم.
معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به تحریمها و تهدیدهای استکبار جهانی گفت: ما امروز شاهد فشارهای سنگین استکبار جهانی به کشور هستیم که به تعبیر رئیس جمهور و مسئولین نظام با ما وارد جنگ اقتصادی شده اند و ما معتقدیم دانشگاههای کشور میتوانند به طور قاطع و جدی در جهت خنثی کردن توطئههای استکبار جهانی با پیروی از رهنمودهای رهبری و دعوت ریاست جمهوری گام بردارند و دانشگاهها نیز خوشبختانه به این موضوع حساس شده اند و سیاستهای قلدرمعابانه استکبار را میشناسند.
وی با تاکید بر به انجام رسانیدن ساماندهی آموزش عالی گفت: ساماندهی موسسات و آموزش عالی یکی دیگر از برنامههای ماست که از طرحهای آن طرح آمایش آموزش عالی میباشد این طرح زمینه ارتقای سطح نقش آفرینی دانشگاهیان را در نظام تصمیم سازی کشور فراهم میسازد و ما در این طرح به دنبال جمع و حذف کردن رشتههای کم متقاضی هستیم و میخواهیم رشتهها را با بازار انطباق دهیم. هم چنین کارگاههایی را در فصل تابستان برای توانمندسازی دانشجویان برگزار میکنیم و دانشگاهها باید از ظرفیت روزهای تعطیلی تابستان برای ارتقای توانمندی دانشگاهیان و ایجاد بستر برای تسریع فرایند فارغ التحصیلی دانشجویان استفاده کنند.
شریعتی نیاسر ادامه داد: ما بیش از صد هزار دانشجوی دکتری و ۷۵۰ هزار نفر دانشجوی ارشد داریم که همه اینها درگیر پایان نامه و مقالات هستند و مجبور به تکثیر پایان نامهها و مقالات خود به شکل چاپی هستند برهمین اساس بخش نامهای را به دانشگاهها ارایه کرده ایم که از چاپ مقالات جلوگیری کنند و حتی جلسات دفاع از پایان نامه نیز با استفاده از نسخ الکترونیکی باشد.
معاون آموزشی وزارت علوم درباره وام به دانشجویان دکتری توضیح داد: ۱۶۰ میلیارد تومان نیز به این دانشجویان تخصیص داده شد امسال ۲۵۵ میلیارد تومان اعتبار برای این دانشجویان قرار دادیم که تقریبا تمام دانشجویان دکتری تحت پوشش وام ویژه دکتری قرار میگیرند.
وی ادامه داد: خوشبختانه رابطه جدیتر و هدفمندتری با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس داریم و ما میخواهیم این رابطه را بیشتر از قبل تقویت کنیم و در جلسه آخر با کمیسیون آموزش چند مسئله نظیر توجه به شاخصهای سند نقشه جامعه علمی کشور توجه به سیاستهای حوزه آموزش عالی و برنامه ششم توسعه و تاکید بر تحقق آمایش آموزش عالی و حذف کنکور مطرح شد که برای حذف کنکور کارگروهی تشکیل شد که در رابطه با حذف مرحلهای پشت کنکوریها تصمیم گیری شود تا بخشی از فشارهای روانی و روحی که به جامعه و خانوادهها وارد میشود از بین برود.
شریعتی نیاسر با اشاره به تفویض اختیار به دانشگاهها گفت: هم چنین به دنبال اجرایی شدن تفویض اختیار در دانشگاهها هستیم چرا که تفویض مسئولیت پذیری دانشگاهها را بیشتر میکند و سطح پاسخگویی دانشگاهها افزایش مییابد هم چنین ابلاغیه برای دانشگاه برای تحقق شعار سال داشتیم که پرتوی تحقق این سیاست هیئت امنای دانشگاهها تا دو درصد از درآمد اختصاصی دانشگاهشان را به مهارت افزایی و توان اشتغال اختصاص میدهند.
معاون آموزشی وزارت علوم درباره حذف برخی رشتهها در انتخاب رشته ارشد توضیح داد: امسال دو عامل باعث شد تا برخی از رشتهها در انتخاب رشته کنکور ارشد حذف شوند یکی مصوبه شورای عالی اداری بود که صریحا اعلام میکرد مراکز وابسته به دستگاههای اجرایی نباید در پذیرش دانشجو ورود کنند، ولی این مصوبه بعد از انتشار دفترچه اولیه سازمان سنجش ابلاغ شد به همین خاطر اجرای آن سخت شد و به خاطر همین مجبور شدیم تغییراتی در آن ایجاد کنیم، اما از سال آینده این طرح اجرا میشود عامل دوم این مسئله بود که برخی رشتههای پرمتقاضی مثل مهندسی کامپیوتر در گرایش شبکهها در دو رشته IT و کامپیوتر وجود داشت که طبق برنامه مصوب این امر امکان پذیر نبود که در دو رشته یک گرایش وجود داشته باشد، اما از سال آینده این تغییرات انجام شده و دیگری مشکلی نخواهیم داشت.
وی ادامه داد: برای آمایش آموزش عالی نمیتوان روز شمار تعیین کرد و این یک فرایند است و اقداماتی برای آن صورت گرفته و بخشی از طرح آمایش که به مدیریت منطقهای و ساماندهی برمی گردد آماده شده است.
شریعتی نیاسر ادامه داد: صبح شنبه معاونین دانشگاهها و پژوهشگاههایی که برای اجرای طرح اقتصاد مقاومتی و بین المللی شدن دانشگاهها انتخاب شدند در وزارت علوم حضور پیدا میکنند تا نشستی برگزار شود که ۱۶ دانشگاه و ۹ پژوهشگاه برای این پروژه انتخاب شدند و برنامههای حساب شده دارند و این برنامهها کاملا رصد و نظارت میشود و قرار است در بازه زمانی ده ساله این کار انجام شود برای دانشگاهها ۴۲۱ شاخص و برای پژوهشگاه ۳۳ شاخص در نظر گرفته ایم.
معاون آموزشی وزارت علوم در پایان خاطر نشان کرد: هم چنین پذیرش دانشجوی دکترا در پژوهشگاهها صفر شده، ولی تعدادی از پژوهشگاهها که وابسته به دستگاههای اجرایی هستند قرار نیست که ظرفیت شان صفر شود بلکه اگر طرح ما نهایی و تصویب شود پژوهشگاهها دیگر مستقیم پذیرش دانشجو ندارند و از طریق دانشگاهها پذیرش میکنند و ما با سهمیه اضافه که به دانشگاهها میدهیم کمک میکنیم تا هم پژوهشگاهها رشته علمی خود را داشته باشند و هم دانشگاهها ناخواسته به یک مرکز پژوهشی تبدیل نشوند.