معاون آموزشی وزیر علوم گفت: سال تحصیلی ۹۸-۹۷ را سال مهارتافزایی و افزایش توان اشتغالپذیری دانشجویان نامگذاری کردیم و در این خصوص طرح جامع مهارتافزایی تدوین شده است.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزیر علوم در جمع اصحاب رسانه خراسان شمالی در خصوص هدف گذاری سال تحصیلی آینده بیان داشت: امسال یعنی سال تحصیلی ۹۸-۹۷ را برای آموزش عالی، سال مهارت افزایی و افزایش توان اشتغال پذیری دانشجویان نام گذاری کردیم. این نام گذاری نیز بدون پشتوانه نیست. در این خصوص طرح جامع مهارت افزایی تدوین شده است و در آیندهی بسیار نزدیکی به دانشگاهها ابلاغ خواهد شد.
وی گفت: در قالب این طرح کلیهی مراکز آموزش عالی کشور موظف خواهند بود حول چهار محور تلاش کنند تا مهارت دانشجویان با تاکید بر مقطع کارشناسی افزایش پیدا کند. اولین مورد از این چهار محور عبارت است از نظارت و اجرای دقیق بخش عملی برنامههای آموزشی. در این بخش ما کارآموزی و کارورزی را داریم که به بی مهری دچار شده است. پس یکی از مواردی که امسال باید به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد این موضوع است. مورد دوم بازنگری برنامههای درسی دانشگاهها برای تقویت آن بخشی که کاربردی است، خواهد بود. یعنی کلیهی برنامههای درسی در تمام رشته ها، باید مورد بازنگری قرار بگیرد و اگر خلایی برای دروس کاربردی موجود است باید پیاده شود. محور سوم این است که دانشگاهها موظف هستند برای افزایش مهارت دانشجو ها، دروس اختیاری مرتبط با مهارت افزایی را در مقطع کارشناسی پیاده کنند.
شریعتی نیاسر ادامه داد: همچنین دانشگاهها میتوانند درس ۲ واحدی را به طور رایگان مازاد بر واحدهای درسی مجاز و در محدوده سنوات قانونی به دانشجویان ارائه دهند. وقتی به دروس اختیاری اشاره میکنیم هدفمان این است که توان اشتغال پذیری دانشجویان بالا رود. توان اشتغال به دو صورت قابل افزایش است. یکی به صورت تخصصی؛ یعنی فردی که در هر رشته مشغول به تحصیل است، در ارتباط با همان رشته مهارت استفادهی آن در جامعه را فرابگیرد. صورت دیگر مهارتهای عمومی دانشجو است که لزوما مرتبط به رشتهی دانشجو نیست. باور ما بر این است که اگر به هر دلیلی توانمندی تحصیلی دانشجو برای دانشجو پاسخگو نباشد، توانمندی اجتماعی آن فرد پاسخگو است.
شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: محور چهارم نیز رصد اشتغال دانش آموختگان است. دانشگاهها موظف شده اند انجمنهای دانش آموختگان را در صورت داشتن تقویت و در صورت نداشتن شکل دهند تا بتوانند دانش آموختگان خود را دنبال کنند. دانشگاههای پیشرفته دنیا فارغ التحصیلان سی سال قبل خود را نیز دنبال میکنند و ما نیز باید به این سمت برویم.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سعی داریم گامهایی برداریم تا دانشگاهها بتوانند به صورت خود جوش اقداماتی را برای افزایش سطح مهارت دانشجویان بردارند. هم اکنون بعضی دانشگاههای کشور مانند شریف، تهران و... حرکتهای بسیار زیبایی را به صورت خودجوش ترتیب داده اند و بسیار موثر بوده است. ما برای این کار هم پشتوانه مالی را فراهم کرده ایم و هم پشتوانهی حقوقی؛ تا از دانشگاههایی که در این مسیر گام بردارند حمایت کنیم.
وی در پایان با اشاره به شرایط ویژه و دشوار حذف کنکور گفت: تحقق حذف کنکور مربوط به یک تصمیم فراستادی است و تنها در وزارت علوم تصمیم صورت نمیگیرد. اکنون بالغ بر یک میلیون نفر سالانه داوطلب ورود به دانشگاه داریم و وزارت علوم این برنامه را دارد که ظرف پنج سال آینده، شرایط ورود ۸۵ درصد داوطلبان به دانشگاه را از طریق سوابق تحصیلی میسر کند.