به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو،سردار علیمحمد نائینی، مشاور فرمانده کل سپاه و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس صبح امروز چهارشنبه هفدهم مردادماه در نشست هماندیشی فعالان رسانهای حوزه دفاع مقدس در سخنانی ضمن تبریک روز خبرنگار، رسانه را یکی از مولفههای قدرت ملی عنوان کرد و گفت: در این مسیر خبرنگاران و عکاسان نقش مهم و اساسی در دانش افزایی، اطلاعرسانی، حفظ انسجام جامعه و افزایش امید و اعتماد و مقابله با عملیات رسانهای دشمن را دارند.
جای برگزاری یادواره شهدای رسانه در دوران دفاع مقدس خالی است
وی بابیان اینکه در دوران هشت سال دفاع مقدس مسئولیت تبلیغات جنگ را بر عهده داشتم و از نزدیک تلاشهای خبرنگاران و عکاسان را شاهد بودم گفت: در آن زمان که کشور آماج حمله رسانههای غربی و عراقی بود، خبرنگاران و عکاسان و تصویربرداران در کنار رزمندگان حضور داشتند و تلاش میکردند جلوههای حماسی و رویدادهای آن دوران را با دقت، شجاعت و سرعت عمل منتقل کنند و تعداد زیادی از این خبرنگاران در این مسیر به شهادت رسیدند. در این زمینه جای برگزاری یادواره شهدای رسانه در دوران دفاع مقدس خالی است.
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تاکید کرد: امروز هم آن چیزی که به عنوان آثار، خاطرات تصویری و متنی داریم که مقام معظم رهبری از آن به عنوان ثروت ملی نام بردند، بخشی از آن تولید راویان و خبرنگاران و تصویربرداران در آن دوران است.
وی بابیان اینکه در دوران دفاع مقدس دو مجموعه به ثبت جلوههای حماسی دفاع مقدس میپرداخت، اظهار داشت: یک گروه، افرادی بودند که با تبلیغات جنگ کار می کردند مانند خبرنگاران و تصویربردارن و گزارشگران رسانه های مختلف از جمله صداوسیما و گروه دیگر نیز راویانی بودند که همراه فرماندهان بودند و تمام جلسات جنگ را به عنوان ثبت وقایع جنگ، ضبط میکردند.
سردار نائینی با اظهار به اینکه معتقد هستم حضور خبرنگاران در دوران دفاع مقدس از سه هدف برخوردار بود، عنوان کرد: کمک به تقویت روحیه رزمی در جبهههای جنگ، تقویت روحیه ملی و حماسی در سطح کشور و جامعه و مقابله با عملیات روانی و رسانهای دشمن ازجمله اهداف موردنظر بود.
رسانهها در دوران دفاع مقدس، بخشی از قدرت ملی و تبلیغی جمهوری اسلامی بودند
وی ادامه داد: رسانهها در دوران دفاع مقدس در کنار رزمندگان حضور داشتند و بخشی از قدرت ملی و تبلیغی جمهوری اسلامی بودند و امروز نیز ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مؤلفه اصلی فرهنگ انقلاب و قدرت ملی ما است و در این مسیر نباید نسبت به مباحث مرتبط با دفاع مقدس نگاه مناسبتی داشت. محدود کردن دفاع مقدس در رسانهها به یک هفته و یا سالروز چند عملیات مهم، جفا در حق دفاع مقدس است چراکه این فرهنگ در تمامی عرصههای نیاز ملی است و بنا به فرمایش مقام معظم رهبری هرروز دوران دفاع مقدس یک یومالله است و خاطرات آن هم ثروت ملی است. بنابراین ترویج این فرهنگ یک نیاز مستمر و امری دائمی است.
مشاور فرمانده کل سپاه فرهنگ عاشورا، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مقاومت و انتظار فرج را عناصری بههمپیوسته، تفکیکناپذیر و جزء عناصر اصلی قدرت ملی خواند و گفت: همه کسانیکه در دوران دفاع مقدس حضور پیدا کردند، فلسفه حضورشان را دفاع از انقلاب اسلامی میدانستند و این فرهنگ مؤلفه قدرت نرم جمهوری اسلامی است و باید تلاش کنیم آن را پررنگتر ترویج و جلوه دهیم.
سردار نائینی اظهار کرد: دفاع مقدس یک مفهوم عمومی و ملی است که در آن همه اقشار و آحاد مردم نقشآفرین بودند و نگاه به ترویج این فرهنگ هم باید مردمی باشد، یعنی تاریخِ یک افتخار و ملت است و بنا بر فرمایشات رهبر انقلاب معارف آن باید برای دو قرن به ملت منتقل شود و ما باید بهره معنوی آن را منتقل کنیم.
اجتناب از نگاه سیاسی در روایت دفاع مقدس ضروری است
وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: در این زمینه باید روایتها درست و دور از ابهام و اغراض سیاسی باشد و باید از نگاه سیاسی در روایت دفاع مقدس اجتناب کرد. متاسفانه امروزه برخی با بهرهگیری از ابزارهای رسانههای نوین و فضای مجازی کارهایی در حوزه دفاع مقدس انجام میدهند که همانها را رسانههای خارجی پی میگیرند و با نقلهای گزینشی از روایات فرماندهان و یا بهرهگیری گزینشی اسناد، از یک حادثه نتیجهگیریهای سیاسی کرده و آن را به جامعه منتقل میکند که این موضوع ظلم به دفاع مقدس و تاریخ ملت ایران است. این روایات باید توسط کارشناسان خبره و بدون کموکاست انجام شود.
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اظهار بر اینکه برای مقابله با دشمن اراده ملی شکل گرفت، متذکر شد: باید به عنوان یک رسانه یا پژوهشگر، بررسی کنیم که تواناییها و قابلیتها و ظرفیتهای ما در آن دوران نسبت به دشمن چه چیزهایی بوده که در نهایت شکست را پذیرفت؛ اگر بتوانیم آن نیتهایی که شکل گرفت و آن انگیزه هایی که وجود داشت و آن معنویتی که حاکم بود را منتقل کنیم، مسیر درستی را رفتهایم چراکه این سرمایه اصلی ما است.
وی بابیان اینکه تاکنون 10 درصد از اسناد حوزه دفاع مقدس منتشرشده و در این زمینه کوتاهیهایی داریم، گفت: برای عملیاتی مانند والفجر 8 که 70 الی 80 روز فرماندهان به همراه رزمنده ها مدیریت کرده اند و جنگیده اند، حداقل 8 ماه جلسه طرحریزی بوده و تمامی فایلهای صوتی این عملیات که حاوی هدایت عملیات و بحثهای تخصصی و چالشی جلسات فرماندهان است، موجود میباشد که در آنها اوج تعهد، خلاقیت، شجاعت، تیزبینی و حاکمیت اخلاق در تمامی ردهها قابللمس است و باید این اسناد در قالبهای مختلف در اختیار جامعه قرار گیرد.
سردار نائینی خاطر نشان شد: در دفاع مقدس با بهرهگیری از 3 مؤلفه اصلی اقتدار و مدیریت الهی امام خمینی(ره) به عنوان فرمانده کل قوا، انسجام ملی و رفتار انقلابی، یک قدرت مردمی شکل دادیم و در همه عرصهها نتیجه داد و توانست اهداف دشمن را در هم بشکند.
وی بابیان اینکه امروزه با جنگ اقتصادی و رسانهای و روانی دشمنان علیه ایران مواجه هستیم، گفت: هدف دشمنان بیثباتی جامعه است و این دو موضوع باهم همراستا شدند و دشمن با فضاسازی و بزرگنمایی سعی در کم کردم عزم و اراده ملت دارد. دشمنان همچنین در عرصه دفاع مقدس فعالیت میکنند و انتشار مطالب گزینشی و نتیجهگیریهای ناقص و ایجاد شبهه را در دستور کار خود دارند که در این زمینه رسانهها باید قویتر و جریان سازتر فعالیت کنند.
انتشار 2هزار کتاب اسنادی از دوران دفاع مقدس در یک دوره 4 ساله
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فعالیتهای این مرکز گفت: با برنامهریزی که انجامشده و استفاده از اسناد موجود در مرکز در نظر داریم در یک دوره 4 ساله و با حضور 200 محقق و کارشناس خبره 2 هزار کتاب اسنادی از کل دوران دفاع مقدس تولید و منتشر کنیم و همچنین تمامی اسناد و سخنان طرحریزی فرماندهان در عملیاتها در حال پیادهسازی و تدوین است و در اختیار علاقهمندان، مستندسازان و محققان قرار میگیرد.
سردار نائینی اظهار کرد: همچنین فایل دیجیتال تولیداتی که تاکنون توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به چاپ رسیده ازجمله اطلسها، کتب نبردی، فصلنامه نگین، به زودی در فضای مجازی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. همچنین در حوزه تاریخ شفاهی فرماندهان در یک دوره 3 ساله 200 جلد کتاب تاریخ شفاهی فرماندهان چاپ و منتشر خواهد شد.