رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور با اشاره به آمار ۶۵۰ هزار نفری خیرین در کشور و فعالیت آنها در عرصههای مختلف افزود: در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ خیر ایرانی مقیم خارج از کشور در سراسر جهان هستند که بطور جدی در عرصههای مختلف علمی و آموزشی و غیره فعالیت دارند.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ همایش علمی تجلیل از نخبگان و رتبههای تک رقمی کنکور سراسری ۹۷، در مرکز همایشهای برج میلاد تهران برگزار شد.
در این همایش که نخبگان و خانوادههای آن ها، اساتید و مسئولان آموزشی دانشگاه ها، چهرههای ماندگار علمی کشور، خیرین مدرسه ساز، مسئولان کتابخانه ها، ناشران و رسانهها حضور داشتند، ۱۲۸ دانش آموز رتبه برتر و تک رقمی مناطق و سهمیهها در کنکور سراسری ۹۷ در گروههای تجربی، انسانی، هنر، ریاضی و زبان، قدردانی شدند.
محمدرضاحافظی، رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور در این همایش بابیان اینکه خیرین ما در حال حاضر ۶۵۰ هزار نفر در کشور و حدود یک هزار نفر در سراسر جهان هستند گفت: بنیاد قلم چی به طور جدی در این زمینه فعال است.
وی گفت: مجموعه هایی نظیر بنیاد آموزشی، دانشجویان علاقهمند و تلاشگری که به دلیل عدم توانایی مالی نمیتوانند ادامه تحصیل دهند را شناسایی کرده و بورسیه میکند تا این سرمایهها در کشور برکت و اثر وجودی داشته باشند که این راه خداست و مسیر سازندگی است.
حافظی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه حرکت خودمان را نه تنها در داخل کشور بلکه در سراسر جهان بسط و توسعه داده ایم اظهار کرد: حدود ده درصد ملت ایران در کشورهای دیگر اقامت دارند، با توجه به این موضوع اقداماتی را در کشورهای دیگر آغاز کرده و ایرانیان را در آنجا تشویق به تاسیس مدارس ایرانی و توجه بیشتر به فرهنگ بومی کردیم تا با استفاده از معلمان ایرانی در آن مدارس، دانش آموزان با ملیت و زبان مادری خود بیگانه نشوند.
وی گفت: رهبری نیز بر پدیده مقدس مدرسه سازی و حمایت از امر تحصیل علم و دانش تاکید کرده و آن را امری مقدس و ارزشمند دانسته اند.
رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور در عین حال بیان کرد: کشوری که آموزش و پرورش موفقی داشته باشد در حوزههای مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نیز موفق و سربلند خواهد بود.
همچنین کاظم قلم چی ،عضو هیات مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز کشور در این مراسم با طرح این پرسش که آیا قهرمانان زاده میشوند یا ساخته میشوند سخنرانی خود را آغاز کرد و به ارائه توضیحاتی در این زمینه پرداخت.
وی به تفاوت نابغهها و قهرمانان اشاره کرد و ابراز داشت: قهرمانان ساخته میشوند و این موضوع مهمی است که باید تاکید و توجه بیشتری روی آن داشت و بر روی سرمایههای انسانی سرمایه گذاری کرد.
وی با بیان این که برخی هوش و استعداد را صرفا عامل موفقیت رتبههای برتر میدانند، خاطرنشان کرد: موفقیت رتبههای برتر حاصل تلاش مستمر و نقش موثر پدران و مادران و معلمان است.
وی همچنین به طولانیترین تحقیق در مباحث انسانی که تاکنون بر روی هفتاد هزار نفر از لحظه تولد تاکنون انجام شده اشاره کرده و افزود: نتایج بسیار جالبی از این تحقیق به دست آمد که مهمترین آن به نقش مهم والدین اشاره میکند و نشان دهنده تاثیر اولیا در موفقیت فرزندان دارد.
وی افزود: عواملی مثل صحبت کردن و گوش دادن، با گرمی برخورد کردن با دانش آموزان، یاددادن حروف و اعداد، بردن آنها به سفر و دیدارها و کتاب خواندن برای فرزندان بسیار مهم است؛ بنابراین گزارش، پدیده امسال را میتوان درخشش و تداوم موفقیت دانش آموزان استثنایی دانست؛ در همین راستا ۱۶ دانش آموز استثنایی (نابینا، کم بینا، نیمه شنوا و جسمی حرکتی) که با دانش آموزان منطقه ۳ رقابت کردند و موفق به کسب رتبههای زیر هزار شدند، مهمان این جشن بودند.
در میان دانش آموزان رتبه برتر و تک رقمی، ۲۵ دانش آموز بورسیه حضور داشتند که ۴ نفر از آنان روستایی بودند؛ همچنین امسال این جشن میزبان یک دانش آموز روستایی با رتبه ۲ منطقه از توابع شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان بود.
امسال دانش آموزان تهرانی مجددا توانستند رتبههای برتر کشوری را به دست آورده و با ۱۹ رتبه تک رقمی در جایگاه نخست قرار بگیرند.
همچنین تبریز، اصفهان و کرج بیشترین رتبههای تک رقمی را از میان شهرستانها داشتند؛ نکته جالب توجه اینکه تبریزیها برای دومین سال متوالی توانستند این افتخار را نصیب خود کنند.
علاوه بر این، تربت حیدریه توانست با ۳ رتبه تک رقمی همچون سالهای گذشته جایگاه خود را حفظ کند و قائن نیز با ۴ دانش آموز بیشترین رتبه منطقه ۳ را به خود اختصاص داد؛ بندرعباس هم برای نخستین بار، دو رتبه کشوری کسب کرد.
امسال پسران بیشترین رتبههای برتر را به خود اختصاص دادند و توانستند گوی سبقت را از دختران ربوده و پیشتاز این میدان باشند.
یکی از نکات قابل توجه اینکه امسال ۵۴ دانش آموز تک رقمی حتی بدون یک جلسه غیبت در آزمونهای برنامهای از قهرمانان حاضر در جشن بودند.