در حالی که قرار بود از صبح امروز پیشفروش علیالحساب ۱۵ محصول ایرانخودرو انجام شود، تعدادی از خریداران خودرو در تماس با ما ضمن انتقاد از عدم پاسخگویی ایرانخودرو، خواستار بیان مشکلاتشان در اینباره شدند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، روز گذشته شرکت ایران خودرو اعلام کرد که به مناسب اعیاد قربان و غدیرخم، فروش ۱۵ محصول خود از جمله پژو ۲۰۶، پژو ۴۰۵، سمند، رانا، پژو پارس را از فردا دوشنبه مورخ ۹۷.۵.۲۹ تا زمان تکمیل ظرفیت آغاز میکند.
همچنین طبق اعلام ایران خودرو قیمت نهایی خودرو در زمان ارسال دعوتنامه تعیین خواهد شد؛ بنابراین گزارش طبق اعلام تعداد زیادی از کاربران و مشاهدات مستقیم خبرنگار فارس، از ساعات اولیه پیش فروش سایت ایرانخودرو باز نمیشود و به هیچ عنوان امکان خرید وجود ندارد.
یکی از کاربران با انتقاد از باز نشدن سایت ایرانخودرو برای خرید، میگوید: ما که امکان باز کردن سایت را نداریم، اما طبق نرخهای اعلامی پیشفروش، در واقع ایرانخودرو مصنوعات خود را امروز با نرخ قطعی چند ماه پیش، به پیشفروش گذاشته است. خریدار باید به اندازه قیمت یک خودرو کامل، بابت پیشفروش پرداخت کند و، چون فروش علیالحساب است، اصلا مشخص نیست در زمان تحویل یعنی ۶ ماه تا ۱.۵ سال آینده چه میزان بابت ودیعه دوم باید پرداخت شود بنابراین قیمتها مبهم است.
یکی دیگر از کاربران فارس در این باره میگوید: نمیدانم چرا هر بار خودروسازهای ما میخواهند فروش خودرو را انجام دهند، اعیاد مذهبی را دلیل این فروش اعلام میکنند؟ وقتی شرایط فروش خودرو تا این حد ناعادلانه است این اقدام باعث ایجاد ذهنیت منفی در مردم میشود.
به گفته وی، نکته دیگر سود ۱۲ درصدی پرداختهای ۶ ماهه هست که در این نوسانات نرخ ریال، در واقع نوعی سودجویی محسوب میشود چراکه پیش از این نرخ سود پیشپرداختها بیش از ۱۷ درصد بود.
یکی دیگر از این کاربران که متقاضی خرید خودرو از ایرانخودرو است، اما موفق به خرید از سایت نشده است، میگوید: در این بازار انحصاری، خودروسازان تلاش کردهاند بابت همه انتقادهایی که از آنها درمورد احتکار مطرح شده است، فشارها را بر خود کمکرده و تحت اسم «پیشفروش»، فروش خودرو انجام دهند این در حالی است که اولین موعد تحویل دی ۹۷ و علی الحساب است یعنی با این حساب، تا دی ۹۷ خبری از تزریق این مصنوعات خودروسازان در بازار نیست. این نوع فروش خودرو به بازار سوداگری سیگنال میدهد تا در کاهش عرضه و افزایش تقاضا، تا ۵ ماه آینده بتازند و نرخها را در این مدت افزایش دهند؛ بنابراین گزارش متأسفانه دو خودروساز اصلی کشور در بازار انحصاری، همیشه به دنبال کسب سود بیشتر از جیب مردم بودهاند و در نبود رقیب، شرایطی برای فروش خودرو به مردم تحمیل میکنند که در هیچ کمپانی خودروساز دنیا، مصداق بیرونی ندارد و تنها دلیل این نوع برخورد با خریدار، حمایتهای بیاندازه دولتها و مسئولان، از آنها است.
حق ایران خودرو سایپا این بود که در کمپین قبلی نخریدن خودرو،نابود می شدند