یک نماینده مجلس از احتمال اعطای سهمیه سوخت به افراد به جای خودروها خبر داد و گفت: صحبتهایی مطرح است که سهمیه نه به خودروها بلکه به افراد داده میشود و آنهایی که نیاز ندارند، سهمیه خود را در بازار به فروش برسانند.
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری دانشجو، هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفتگو با موضوع بازگشت کارت سوخت اظهار داشت: کارت سوخت به معنی سهمیه بندی و شفاف سازی در مصرف سوخت است؛ وقتی سهمیه بندی صورت میگیرد، باید نرخ دومی وجود داشته باشد تا هر کسی که خواست مصرف کند، هزینه آن را پرداخت کند تا هم نیاز خودش را تهیه کند و هم درآمدزایی برای دولت ایجاد شود.
وی افزود: البته صحبتهایی مطرح است که سهمیه نه به خودروها بلکه به افراد داده میشود و آنهایی که نیاز ندارند، سهمیه خود را در بازار به فروش برسانند و آنهایی که میخواهند بیشتر مصرف کنند، از این بخش نیازشان را تامین کنند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: مسئله اصلی این است که در حوزه اقتصادی بد عمل کردیم؛ اگر مردم اشتغال و تولید داشته باشند میتوانیم بگوییم قیمت سوخت در ایران پایین است وگرنه بر اساس درآمدها، قیمت سوخت در ایران پایین نیست، بخصوص آنکه ارزش پول ملی نیز کاهش پیدا کرده است.
همچنین آرش نجفی نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با بیان اینکه "وقتی تعادل اقتصادی را رعایت نمیکنیم و اقتصاد را بر اساس یارانه تعریف میکنیم، این مشکلات به وجود میآید"، بیان کرد: اگر بخواهیم روند افزایش سوخت در کشور را رصد کنیم، مشاهده میکنیم در حدود ۴۰ سال گذشته قیمت بنزین هزار برابر شده است، یعنی سالانه به طور متوسط ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است.
وی با اشاره به اینکه همچنان درگیر شدت مصرف سوخت هستیم، عنوان کرد: با توجه به این شرایط، باید تمهید موثرتری برای کنترل مصرف بنزین و همچنین جلوگیری از قاچاق انجام دهیم؛ اینکه بخواهیم بر اساس کارت سوخت برای خودروها و اعطای سهمیه بر اساس خودرو عملیات جدیدی را پای ریزی کنیم، کاملا غلط است؛ زیرا عدالت اجتماعی ایجاب میکند که اگر قرار است سهیمهای تخصیص داده شود این سهمیه به خانوارها و افراد باشد.
نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران تصریح کرد: ذات اقتصاد آزاد است، اما یک بخشهایی اقتصاد کشور را کمونیستی و پوپولیستی میکنیم و یک بخشهایی آن را دستوری میکنیم و هیچ وقت هم از چنین روندی نتیجه نگرفته ایم و وقتی منحنیهای مصرف سوخت را در کشور بررسی کنیم، مشاهده میکنیم اتفاق خاصی نیافتاده است.
وی ادامه داد: وقتی میتوانیم با افزایش قیمت سوخت از جامعه توقع کنترل مصرف داشته باشیم که چند گزینه دیگر نیز به جامعه ارائه دهیم.