رییس سازمان حج و زیارت گفت: مشاهدات و نظر سنجیها نشاندهنده میزان رضایتمندی مطلوب زایران عزیز است
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت نشست خبری حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت و حمید محمدی رییس سازمان حج و زیارت عصر امروز در مکه مکرمه برگزار شد.
حمید محمدی در این نشست با اشاره به برنامههای انجام شده در حج تمتع ۹۷ اظهار کرد: در حج تمتع امسال تمامی دست اندرکاران اعم از بعثه مقام معظم رهبری، سازمان حج و زیارت، کارگزاران، مدیران کاروان ها، عوامل، کادر پزشکی، روحانیون و همه خادمان حجاج زحمات بی وقفهای را انجام دادند و خوشبختانه حج موفقی را پشت سرگذاشته ایم و این موفقیت از زبان خود حجاج بیان شده و آنها نیز بر این موضوع صحه گذاشته اند.
وی افزود: مشاهدات و نظر سنجیها نشاندهنده میزان رضایتمندی مطلوب زایران عزیز است.
رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه کار اجرایی در حوزه حج بسیار سنگین است، گفت: امور اجرایی حج و خدمات رسانی به ۸۶ هزار نفر از حجاج، آن هم در کشوری دیگر کاری جدی و سخت خواهد بود که خوشبختانه برنامه ریزیهای ما در یک سال اخیر به نتیجه رسید.
محمدی با بیان اینکه در مبنای برنامههای اجرایی حج بر امنیت و سلامت و حجاج تاکید شده است، توضیح داد: تمامی این برنامهها بر اساس نظم و انضباط صورت گرفته است و به غیر از عوامل و دست اندرکاران که به نظم توجه داشته اند، خود حجاج نیز به این مهم توجه ویژهای کرده اند.
وی افزود: در ایام تشریق که از روز هشتم ذی الحجه آغاز شد نیز تمامی برنامهها بر اساس نظم و زمانبندی دقیقی انجام گرفت.
رییس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: اعزام زایران به عرفات توسط حمل و نقل ترددی، حضور زایران در عرفات، اعزام زایران به مزدلفه و منا، حرکت زایران به جمرات و ... در ایام تشریق به خوبی و با نظم انجام گرفت که از همه دست اندرکاران و همراهی زایران در این رابطه قدردانی میکنیم.
محمدی افزود: حجاج کشورمان در اهتمام به نظم و زمانبندی به خوبی همراهی داشتند و این مهم در بخشهای مختلف به ویژه جلسات آموزشی به آنها اطلاع رسانی شده بود.
وی به موضوع ارتقا خدمات برای حجاج اشاره کرد و افزود: در حوزههای مختلف به ویژه تغذیه و تدارکات خدمات قابل توجهی را مدنظر قرار دادیم که یکی از آنها راه اندازی مرکز طبخ مدرن و بهداشتی در مکه بوده است که در این مرکز بسیار مدرن و بهداشتی در هر وعده ۶۵ هزار وعده غذا تهیه میشود که در این زمینه نیز سلامت و امنیت غذایی حجاج مدنظر بوده است.
رییس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: در حوزه حمل و نقل، اسکان و خدمات دهی به حجاج نیز خدمات بسیار مناسبی ارایه شد و آسیب شناسیهای لازم که در سالهای قبل ایجاد شد به خوبی مدنظر قرار گرفت و نقاطی که موجب نارضایتی میشد نیز رفع گردید.
به گفته محمدی، نظر سنجی در خصوص خدمات به ویژه تغذیه به صورت روزانه انجام گرفته است که این مهم نیز برای افزایش رضایتمندی زایران صورت گرفته است. وی با اشاره به بهره گیری از فناوریهای نوین ارتباطی گفت: از فناوریهای نوین برای ارتقا خدمات در حج تمتع ۹۷ استفاده شد که یکی از آنها نرم افزار زایر یار بوده است؛ این نرم افزار برای راهنمایی هر چه بهتر زایران در مسیریابی، نظرسنجی و ... تهیه شد که در برنامههای حج امسال اثربخش بود.
رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به آسیب شناسی حج ۹۷ خاطر نشان کرد: آسیب شناسی حج ۹۷ را آغاز کرده ایم تا در حج سال آینده برخی نقاط ضعف نیز رفع شود.
محمدی گفت: دریک عملیات بزرگ اجرایی که ۸۶ هزار نفر حضور مییابند طبیعتا برخی نقاط ضعف دیده میشود که میتوان با آسیب شناسی و کارهای کارشناسی ایرادات را رفع کرد.
وی به برخی نارساییها اشاره کرد و افزود: برخی نارساییها به محدودیتهای ساختاری و زیرساختها بازمی گردد که نمونه آنها تنگی جا در عرفات و منا و کیفیت هتلهای مدینه بوده که به خوبی به زایران اطلاع رسانی شده بود.
محمدی با اشاره به وضعیت سلامت حجاج در حج امسال اظهار کرد: خوشبختانه سلامت حجاج وضعیت بهتری نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل داشته و فراگیری بیماریها هم بسیار کمتر بوده است. امسال حدود ۷ نفر از هموطنانمان تاکنون به دیار حق شتافته اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل که حدود ۱۵ نفر بود، کاهش چشمگیری داشته است.
محمدی در پاسخ به این پرسش که در عرفات شاهد قطع برق چادرهای حجاج بوده ایم و چه برنامهای برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی در سال آینده دارید؟ گفت: خدماتی را که در عرفات داده میشود با دو سال گذشته هم قابل قیاس نیست چرا که وضعیت چادرها و امکانات لازم بسیار مطلوبتر شده است.
وی افزود: امسال طوفانی در شب نهم ذی الحجه اتفاق افتاد که باعث قطع برق شد و دفاع مدنی (آتش نشانی) مستقر در عرفات برای حفظ سلامت حجاج و رفع مشکل وارد عمل شد.
محمدی توضیح داد، دفاع مدنی کابلهایی را که بر روی زمین افتاده بود و مشکلاتی که به دلیل طوفان ایجاد شده بود را به سرعت رفع کرد تا آسیب جدی به زائران وارد نشود، اما در هر حال چند عامل دست به دست هم داد تا این قطعی برق ایجاد شود، ولی با توجه به پیگیریهای انجام شده امیدواریم که سال آینده این موارد تکرار نشود. در هر صورت موضوع طوفان خارج از اراده ما بوده است.
رئیس سازمان حج و زیارت در باره زمان بازگشت زائران بیت الله الحرام به کشور نیز گفت: فردا یکشنبه نخستین پرواز حجاج کشورمان از فرودگاه جده در ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه انجام خواهد شد و سایر پروازها نیز از فرودگاههای جده و مدینه براساس جداول پروازی انجام میگیرد.
محمدی درباره اینکه چه تمهیداتی برای جلوگیری از مشکلاتی که سال گذشته در پروازها رخ داد، اندیشیده اید؟ گفت: مشکل عمده سال قبل مربوط به فرودگاه امام (ره) بود که سالن اختصاص یافته گنجایش تعداد مستقبلین را نداشت که همه این مسائل امسال دیده شده و از یک ترمینال مخصوص جهت بازگشت استفاده خواهد شد.
وی به مستقبلین توصیه کرد به فرودگاه مراجعه نکنند چرا که باعث ترافیک سنگین و ازدحام خواهد شد و همانطور که مراسم بدرقه را در یک مسجد انجام داده اند این کار را در برگشت تکرار کنند.
رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد، امیدواریم تاخیری در پروازها نیز ایجاد نشود و به شرکتهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و هواپیمایی سعودی نیز تاکید زیادی بر عدم تاخیر شده است.
محمدی در خصوص سهمیه خبرنگاران و اینکه اسامی آنها باید به کشور میزبان اعلام شود گفت: طبق توافق با عربستان اجازه فعالیتهای رسانهای داده میشود، اما این موضوع باید براساس زمانبندی به آنها اعلام شود و اگر رسانهها به موقع اقدام کنند پیگیریهای مجدانه برای دریافت مجوز انجام میگیرد.
وی در خصوص شنیدهها مبنی بر اعلام آمادگی طرف سعودی برای از سرگیری حج عمره گفت: برخی نگرانیها در زمان حج وجود دارد که این موضوع در حج تمتع در قالب تفاهم نامهای دیده شده است، اما با توجه به قطع روابط میان دو کشور این موضوعات نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا موضوع عمره نیز بررسی شود.
وی اضافه کرد: در موضوع راه اندازی عمره تازمانی که نسبت به این مسائل کلیدی اطمینان حاصل نکنیم، شاید از سرگیری عمره صورت نگیرد، اما اگر مسیر هموار شود، میتوان این موضوع را مورد بررسی قرار داد.
به گفته رئیس سازمان حج و زیارت، موضوع عمره در نشست با طرف سعودی مطرح شده است و اگر بستر آماده شود، موضوعات اجرایی به صورت روان قابل اجرا خواهد بود.
محمدی در باره تعدادی از خانوادههای شهدای منا که برای آزمایش دی انای وارد عربستان سعودی شده اند گفت: آزمایش ۱۱ خانواده که در واقع وضعیت پیکر شهدایشان مشخص نبود، درحج امسال مورد توجه قرار گرفت.
وی افزود: خانوادههای اعزام شده پیش از ایام تشریق آزمایش دی انای را انجام داده اند که امیدواریم نتایج آن هر چه زودتر اعلام شود.
محمدی درباره اینکه آیا افزایش سهمیه حج تمتع نیز در سالهای آینده مد نظر خواهد بود یا خیر گفت: تعداد کسانی که در انتظار تشرف هستند، نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است و این درصورتی است که اگر ثبت نام جدیدی هم صورت گیرد حداقل ۵ میلیون نفر نام نویسی خواهند کرد.
وی افزود:، اما چند مشکل برای افزایش سهمیه حجاج داریم؛ یکی از آنها محدودیت امکانات و فضای زیرساختهای موجود در عرفات و منا و همچنین وضعیت هتلهای مدینه است.
محمدی تصریح کرد: اگر محدودیتهای ذکر شده در عرفات و منا و وضعیت هتلهای مدینه و زیرساختها رفع شود میتوان سهمیه حجاج را اضافه کرد.
رئیس سازمان حج و زیارت همچنین درباره اینکه چرا زمان بازگشت پروازها و تاریخ آنها زودتراعلام نشده است، گفت: بحث پروازها یکی از موضوعاتی بود که توسط سازمان هواپیمایی عربستان اعلام میشود و مقررات جداول پروازی را با تاخیر روبه رو ساخت. اما تلاشهای لازم در این خصوص صورت گرفت و طبق آخرین توافق بعمل آمده نخستین پرواز ما توسط ایران ایر و از فرودگاه جده به تهران فردا یکشنبه انجام میگیرد.
محمدی درباره آسیب شناسیهای مربوط به حج امسال گفت:: از هم اکنون ۲۴ کارگروه کار آسیب شناسی مربوط به حج امسال را آغاز کرده اند و آسیبها پس از احصاء مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا برای رفع مشکلات برنامه ریزی لازم صورت گیرد.
وی در پاسخ به اینکه آیا مقایسه بین خدمات ایران و دیگر کشورها در حج تمتع صورت گرفته است؟ گفت: به اذعان مسئولان حج عربستان، جمهوری اسلامی ایران در ارائه نوع کیفیت خدمات به حجاج پیشگام بوده است و نسبت به بسیاری از کشورها خدمات مناسبی را ارائه میکند.
محمدی افزود: البته این موضوع دلیلی نمیشود که از تجربه دیگر کشورها بهره نگیریم و قطعا از تجارب مناسب دیگران نیز استفاده خواهیم کرد.
قاسم نصیری مدیرکل حراست سازمان حج و زیارت نیز در پایان این نشست خبری ضمن تقدیر از حضور شجاعانه و با تدبر رسانهها، گفت: رسانهها در انتقال مفاهیم حج گزارشهای خوبی را ارائه کرده اند و این گزارشها از دغدغه و نگرانیهای خانوادههای حجاج کاسته است.