رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در حوزه پژوهشی ضعفهای جدی از جمله در کمی گرایی در انتشار مقاله و عدم توجه به نیازهای بنیادین کشور را حس میکنیم.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، در افتتاحیه نوزدهمین اجلاس روسای دانشگاههای سطح یک کشور، طی سخنانی در تعریف مفهوم انسان دانشگاهی بیان داشت: دانشگاه مدرن نقش متفاوتی برای موجودیت نوینی به نام انسان دانشگاهی خلق کرده است که جایگاه متفاوتی در جامعه داشته و الگوهای رفتاری و اجتماعی مختلفی خلق کرده است. انسان دانشگاهی از سرمایۀ فرهنگی برخوردار است. این سرمایه که از عادت وارههای خاص زیست اجتماعی او برمی خیزد جایگاه اجتماعی و گروه اجتماعی متفاوتی را برای او خلق کرده است.
وی با بررسی نقاط قوت و ضعف دانشگاه در این شاخصها، تاکید کرد: ما در حوزههای آموزش و پژوهش گامهای موثری در ساماندهی به این هویت دانشگاهی برداشتهایم، اما همچنان دچار آسیبها و نقاط ضعفی هستیم. ما در حوزه آموزش توانستهایم به شکل موفقیت آمیزی بانی و مجری دورههای مهارت افزائی مکمل باشیم؛ همچنین با اصلاح شیوه پذیرش دانشجو از بی عدالتی آموزشی و پذیرش دانشجوی رانتی جلوگیری کرده ایم؛ هرم اعضای هیات علمی و نیز نسبت استاد به دانشجو را اصلاح کرده و نیز تعداد قابل توجهی از برنامههای درسی را به روزرسانی کرده ایم.
رییس دانشگاه علامه طباطبایی عنوان کرد: برنامهها و رشتههای متفاوتی که برآورده کننده نیاز جامعه و برخاسته از اندیشههای جامعه دانشگاهی باشد هنوز در دانشگاه ما پدیدار نشده است؛ سبکها و شیوههای متفاوت آموزشی که منطبق بر نیازهای جامعه باشد هنوز شکل نگرفته و نیز مکاتب علمی متفاوت، جز در برخی موارد معدود در چند دانشکده، همچنان بوجود نیامده و بسیاری از گروههای ما تکرارکننده مطالب عمومی علمی هستند.
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه دانشگاه در سالهای اخیر توانسته در راستای تقویت هویت پژوهشی گامهای موثری بردارد، افزود: افزایش تولیدات علمی در حوزه مقالات و کتب و نظریه پردازی، کسب رتبه نخست در برگزاری کرسیهای نظریه پردازی کشور با بیش از ۲۰۰ کرسی در طول چهار سال، برگزاری مستمر نشستهای حل مسائل کشور، تقویت ارتباط دانشگاهی با جهان و افزایش ۳۰۰ برابری قراردادهای پژوهشی با دستگاههای اجرایی کشور بخشی از اقدامات مهم دانشگاه در این زمینه بوده است.
وی ادامه داد: با این وجود در حوزه پژوهشی ضعفهای جدی نیز داریم از جمله در کمی گرایی در انتشار مقاله و عدم توجه به نیازهای بنیادین کشور، فقدان مکتب فکری و مبانی اندیشگی خاصی که به تشخص تحقیقات منتشره از سوی استادان و دانشجویان دانشگاه علامه بیانجامد، فقدان استنادهای متعدد که گویای تأثیر تحقیقات انجام شده در جامعۀ علمی کشور باشد، کمبود پژوهشها و مقالات بین المللی، عدم توجه دستگاههای اجرایی به راه حلهای برآمده از پژوهشهای دانشگاه و نیز عدم ارائۀ رهاوردهای علمی استادان دانشگاه به جامعه فکری کشور.
سلیمی با تاکید بر اینکه مهمترین شاخص شناسائی هویت دانشگاهی، شناخت گرایشها و نگرشهای جامعۀ دانشجویی است، به نتایج پژوهشی ارجاع داد که بر روی ۸۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی به روش نمونه گیری طبقهای نسبی (برحسب جنسیت، دانشکده و مقطع تحصیلی) در اردیبهشت سال ۹۵ انجام شده و نتایج آن در ۹ بخش برنامهها و فعالیتها، وضعیت تحصیلی و آموزشی، وضعیت حمایت اجتماعی، وضعیت اعتقادات مذهبی، ملیت، نارضایتی و نگرانی، مصرف مواد، خشونت و آزار عاطفی و ازدواج ارائه شده است اشاره کرد و اظهار داشت: نتایج این پژوهش گویای وضعیت کنونی دانشجویان و دغدغه هایشان است. این نتایج نشان میدهد که وضعیت حمایت اجتماعی، نارضایتی و نگرانی و البته خشونت و آزار عاطفی مهمترین حوزههایی است که وضعیت دانشجویان در آنها نگران کننده است.
وی ادامه داد: مطالعه تکمیلی پژوهشگران ما در دانشگاه علامه در چند ماه گذشته و پس از بحرانهای مالی اخیر کشور که توسط نظرسنجی تلفنی انجام شده نشان میدهد که وضعیت این شاخصها به ویژه در شاخصهای احساس ناامنی و عدم حمایت اجتماعی، نارضایتی از زندگی، بدبینی به آینده زندگی خود، نگرانی از نداشتن شغل خوب، و خشونت به طور خاص در زیرشاخص درگیری لفظی با دیگران بدتر نیز شده است. ما باید برای ایجاد و حفظ هویت انسان دانشگاهی در ساختار ذهنی دانشجویان، امید به آینده و امکان حل مشکلات اقتصادی از طریق تحصیل و علم را در آنها تقویت کنیم؛ به عنوان حامی در زندگی فکری و اجتماعی انها ایفای نقش کنیم؛ حس تعلق ملی و باورهای مذهبی را با توجه به شرایط نوین جهانی در آنها تقویت کنیم و از همه مهتر برای تنش و خشونت کلامی آنها چارهای بیاندیشیم.
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی قوام هویت انسان دانشگاهی در ارتباطش با دولت را در گرو یافتن هویت حل مشکل و کمک کارشناسی و ساختاری به دولت دانست که میبایست جایگزین هویت اپوزیسیون دانشگاهی شود و بیان داشت: برای قوام چنین هویتی لازم است اقداماتی در دستور کار قرار گیرد از جمله شکل دادن به سامانههای رصد، تحلیل و راه حل به عنوان کارگروههای ثابت متخصصان دانشگاههای برتر، ایجاد ارتباط مستمر و ارگانیک با دولت، ارائه گزارشهای مستمر و دائمی به رئیس جمهور معاون اول و وزرا و شوراهای تخصصی کلان، و جریان سازی رسانههای برای تبیین درست مسائل و هدایت افکار عمومی کشور.
گفتنی است، در افتتاحیه این اجلاس حجت الاسلام جلالی، امام جمعه و محمدمهدی نصیری کناری، فرماندار شهرستان فریدونکنار حضور یافته و ضمن خیر مقدم به روسای دانشگاههای سطح یک کشور، با تبیین ظرفیتها و امکانات این شهرستان از این دانشگاهها در بهبود وضعیت توسعه و کمک به حل مسائل این شهرستان طلب مشارکت کردند.
نوزدهمین اجلاس روسای دانشگاههای سطح یک کشور به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی و در مجتمع تفریحی-آموزشی کیش مهر، با حضور معاونین آموزشی و فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزارشد.