وی تصریح کرد: این کارگروه قرار است تا پایان هفته بسته پیشنهادی خود در خصوص نحوه حمایت از پیمانکاران در شرایط کنونی با توجه به نوسانات بازار ارز را اعلام تا دولت اجرایی کنند.
معاون رئیس جمهور تصریح کرد: بحث تهاتر از مباحث مهمی بود که در آن جلسه مطرح شد و امیدواریم در کوتاهترین زمان ممکن شاهد تعریف و اجرای این بسته حمایتی از پیمانکاران باشیم.
نوبخت اضافه کرد: امیدواریم طی این هفته جلسهای با حضور مسوولان امر برگزار شود و مشکلات فراروی این پروژه بررسی و زمینه برطرفشدن آن برای تحقق برنامه بهرهبرداری از 80 کیلومتر دیگر از این مسیر فراهم شود.
وی در بحث مشکلات موجود پیمانکاران با تامین اجتماعی هم گفت: در این راستا 100 هزار میلیارد تومان در بند واو تبصره 5 اعتبار گذاشتهایم که بتوانیم تهاتر کنیم.
وی گفت: بدهی پیمانکاران به تامین اجتماعی را با اوراق تصفیه کنند و بدهیهای بانکی پیمانکاران را هم بر همین اساس خود دولت متقبل میشود.
معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بلاخره این نوع کمکهای جانبی را میتوانیم انجام دهیم تا شما بتوانید روند کار را ادامه دهید.
بهرهبرداری از 85 کیلومتر از مسیر کریدور شمال ـ جنوب
غلامرضا خرمی مجری کریدور شمال جنوب هم گفت: طول کریدور شمال به جنوب یکهزار و ۴۸۲ کیلومتر است و در حال حاضر ۵۰۱ کیلومتر آن در دست ساخت است.
به گفته وی، ۸۵ کیلومتر از طول این کریدور در دست مطالعه و مناقصه، ۳۱۴ کیلومتر آن اجرا شده است و ۵۸۲ کیومتر نیز تاکنون ابلاغ نشده است.
به گفته وی، ۳۲۰ کیلومتر از این کریدور در استان کردستان واقع شده و تا این مرحله بالغ بر ۱۶۰ کیلومتر آن اجرا شده است.
مجری کریدور شمال جنوب نبود نقدینگی را مهمترین چالش فراروی اجرای این پروژه دانست و گفت: در صورت عدم تامین نقدینگی این پروژه تعطیل خواهد شد.
خرمی اعتبار مورد نیاز در وضعیت فعلی را تامین ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی دانست و تصریح کرد: طلب بالای پیمانکاران از پروژه ما را با چالش جدی مواجه کرده و اگر این اعتبار تامین شود ۸۰ کیلومتر دیگر از آن را تا دهه مبارک فجر امسال آماده بهرهبرداری خواهد شد.
وی تصریح کرد: اگر بتوانیم این 50 میلیارد تومان را به پیمانکاران و حتی ارزیابی تزریق کنیم با وجود اینکه بدهی بالایی به پیمانکار پروژه در قطعات مختلف در حال اجرا است جان تازهای خواهد گرفت.
وی خاطرنشان کرد: بیش از 30 درصد از مشکلات پروژههای عمرانی در حال حاضر ناشی از گران شدن آهنآلات است و رفع این مشکل نیاز به نگاه ویژه و حمایت دولت در این خصوص داریم.
مجری کریدور شمال جنوب تصریح کرد: اگر یک تهاتر در قسمت فولاد انجام شود، 30 درصد از مشکلات حل خواهد شد.