مسئول قرارگاه تهرانی مقدم خراسان شمالی گفت: مهمترین تهدید علم این است که غرب میخواهد نیازهای ما را تامین کند. مثلا میگوید اگر هستهای میخواهی با نظارت من هستهای داشته باش.
سید علی سیدالموسوی، مسئول قرارگاه تهرانی مقدم خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: علم به عنوان یک کنش گر در فضای انقلاب اسلامی، متاثر از فضای روز انقلاب است. اصلیترین دستاورد و هدیه انقلاب اسلامی به ما روحیه خود باوری بود. وقتی در فضایی خودباوری، استقلال طلبی و استکبارستیزی اتفاق بیفتد، یقینا فضای علمی نیز تحت تاثیر قرار میگیرد. آمارهای پس از انقلاب اسلامی این موضع را تایید میکند.
سیدالموسوی ادامه داد: موسسه نیچرایندیکس در گزارشی در سال ۲۰۱۸ میگوید ایران در دهه اخیر با نرخ رشد ۲۲ درصد بزرگترین جهش علمی را در علوم فنی و مهندسی انجام داده و مقام نخست جهان را کسب کرده است. همچنین پایگاه ساینس گزارش میدهد که در سال ۵۷ ایران در سال فقط ۵۰۰ مقاله داشت که در سال ۹۶ این عدد به ۴۷۰۰۰ افزایش یافته بود.
مسئول قرارگاه تهرانی مقدم خراسان شمالی خاطرنشان کرد: این رشد را با معیارهای دیگری نیز میتوان بررسی کرد. به عنوان مثال نشریههای علمی و پژوهشی ما ۵۲ برابر شده است و یا از نظر عدالت آموزشی از ۷۰ درصد بی سواد افراد بزرگسال، به مرز با سوادی کامل رسیده ایم. به عنوان مثال دیگر ایران امروز جزو ۵ کشور قدرتمند ارتش سایبری دنیا قرار دارد که نگرانی دشمن را به ارمغان آورده است. المپیادها نیز معیار دیگر است. تعداد دانشجوهای خارجی ما به ۵۲ هزار رسیده است. در سطح بین الملل ما ۲۰۰ پروفسور سرشناس داریم. اینها همه نشان از رشد خوب علمی دارد. اینها باعث شده است که آمریکاییها بفهمند نمیتوانند با ما یک شکل خاصی که میخواهند تعامل کنند.
وی افزود: تا وقتی تفکر طوری باشد که بخواهیم روی پای خود بایستیم، این رشد وجود دارد؛ اما وقتی نگاهمان به بیرون و خارج شد به سکون میرسیم و گاهی حتی توسط دولت مردان ورود به یک علم خاص منع قانونی میشود و اجازه تولید علم را میگیرد.
سیدالموسوی تصریح کرد: ما معتقدیم یکی از عوامل پیشرفت علمی کشور به دلیل بیانات و حمایتهای مکرر و مستقیم مقام معظم رهبری است. رهبری در این راستا جنبش نرم افزاری را مطرح کردند و معنی آن این بود ما در فضای علمی باید به حدی خاص برسیم. این موضوع به دو بخش علوم انسانی و علوم مهندسی تقسیم میشود. دانشگاهیان ما در علوم مهندسی ورود کردند و دستاوردهای زیادی به دست آوردند. اما بخش علوم انسانی مغفول واقع شد.
این دانشجوی فعال گفت: ما برای مدیریت کشور و تشکیل تمدن اسلامی باید در علوم انسانی ورود کنیم. این مسئله در حوزههای ما بررسی نشد. حوزه ما طوری اقدام میکنند که انگار حکومت دست اسلام نیست و وظیفه حکومت داری ندارند. ما در مسئله علوم مهندسی نیز در راستای خواستهی غرب حرکت کرده ایم.
مسئول قرارگاه تهرانی مقدم خراسان شمالی خاطرنشان کرد: وقتی علوم انسانی ما اسلامی شد ممکن است این مسئله بر روی علوم مهندسی ما نیز اثر بگذارد. به عنوان مثال شاید دیگر نیازمند برخی از صنایع نباشیم و از طرفی برخی صنایع دیگر را ترویج دهیم. ما باید در حوزه علوم انسانی رشد کنیم تا سایر علوم را نیز از آن خود کنیم و درواقع ما منبعی برای رجوع شویم؛ در حالی که اکنون چنین نیست. به عنوان مثال ۴۷ هزار مقاله ما کجای درد کشور را حل کرده است؟ این به این دلیل است که ما برای چشم آبیها تولید علم میکنیم.
وی در پایان درخصوص تهدیدات فضای علمی کشور گفت: خواستگاه تولید علم، استقلال فکری است. آن چیزی که علم خواهی ما را به خطر میاندازد، از بین رفتن استقلالمان است. سرمایه هر جامعه اندیشمندان آن جامعه هستند. اگر این را از جامعه بگیریم آن جامعه هیچ چیزی نخواهد داشت؛ لذا مهمترین تهدید علم این است که غرب میخواهد نیازهای ما را تامین کند. مثلا میگویید اگر هستهای میخواهی با نظارت من هستهای داشته باش. اگر اقتصاد میخواهی من علم اقتصادی ام را به تو میدهم. در آموزش و پرورش سند ۲۰۳۰ را به ما میدهند. همه اینها برای از بین بردن استقلال فکری ما است تا علم طلبی ما را نابود کند.