وزیر راه دولت اصلاحات میگوید آخوندی وزیر راه و شهرسازی روی گنج طلا نشسته بود، اما از ظرفیتهای موجود برای رونق اقتصاد استفاده نکرد.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، احمد خرم در گفتگو با روزنامه آرمان اظهار داشت: فضا کاملا برای کار کردن و تلاش کردن آماده است. اختیاری که یک وزیر و یک استاندار به عنوان عوامل اجرایی، یا یک فرماندار از آن برخوردار است. هیچ جای دنیا اینگونه نیست بلکه به فردی که مسئولیت را برعهده میگیرد، بستگی دارد فردی که مسئولیتهای بزرگ را برعهده میگیرد، یکی اینکه فرد استراتژیستی باشد. دوم اینکه، چهار عمل اصلی یعنی ضرب، تقسیم، جمع و منها را بلد باشد به عبارت دیگر یعنی فردی منطقی باشد و دارای حساب و کتاب باشد. سوم اینکه فردی دارای برنامهریزی باشد و هم برنامه کلان را به برنامه عملیاتی تبدیل کند. وی افزود: برای انجام یک کار، یک فعالیت یا فعال کردن یک بخش، چند مقدمه نیاز است که باید وجود داشته باشد. اولین مقدمه، خواست و اراده است که در نهایت انگیزه را میسازد. ابتدا فرد باید اراده داشته باشد که کار انجام شود دومین گام، دانش کار یا دانستن است. سومین مقدمه، توانستن است که آیا فرد میتواند از عهده کار برآید یا خیر؟ خرم تصریح کرد: آقای آخوندی روی گنج طلا نشسته بود و پروژههای آن روی زمین مانده بود یک مورد است که آقای آخوندی نیز اطلاع دارند. همان ابتدا که وی وزیر شد پیشنهاد شد که یک بلوار در شهر پرند ساخته شود. بلوار اصلی پرند به طول ۷ کیلومتر است. عرض ۱۵۰ متر، دو طرف آن است. یعنی ۳۰۰ متر در عمق تجاری و به طول ۷ کیلومتر بود. ۳۰۰ متر به طول ۷ کیلومتر، ۲ میلیون و ۱۰۰ هزارمترمربع است. مشتری به مبلغ میانگین ۷ میلیون تومان به ازای هر مترمربع داشت که در نهایت به ۱۴ هزار میلیارد تومان میرسید. در حال حاضر متری ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان است که به ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان میرسد. چهار سال پیش که این پیشنهاد شد مسکن مهر به طور کلی ۱۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز داشت تا کامل شود نه حاضر شدند آن را به فروش برسانند و نه حاضر شدند که به بانک مسکن فشار بیاورند که ۱۰ هزار میلیارد را پرداخت کند. چهار سال طول کشید که ۱۰ هزار میلیارد را پرداخت کند؛ بنابراین پس از ۴ سال با ۱۰ هزار میلیارد تومان نمیتوان کار را به اتمام رساند بلکه به ۳۰ هزار میلیارد پول نیاز داشت؛ بنابراین با این افزایش قیمتها، کار، بحرانیتر و مشکل عمیقتر میشود. وزیر دولت اصلاحات همچنین ضمن یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: پس از کش و قوسهای فراوان به خصوص در ۸ ماه گذشته و ماجراهایی که در سازمان نظام مهندسی اتفاق افتاد بالاخره عباس آخوندی با سه استیضاح ناموفق، تصمیم خود را گرفت و قبل از استیضاح چهارم استعفا داد. وزیر راه و شهرسازی احتمالا دریافته بود که توان مقابله با این استیضاح را ندارد بنابراین استعفا داد که البته تصمیم مناسبی بود آن هم در شرایطی که وزارتخانه به سکون و بیعملی دچار شده بود و تداوم فعالیت ایشان با این سبک و سیاق ممکن بود بیشتر خسارت باشد تا خدمت. وی میافزاید: عباس آخوندی اقدامات جدی در زمینه حمل و نقل ریلی انجام داد که قابل تحسین و تقدیر است. اما ایشان در زمان حضور ۵ ساله خود در وزارتخانه نقاط ضعفی نیز داشت. آقای آخوندی نسبت به دوره قبلی وزارت، یعنی دوران سازندگی تغییرات محسوسی داشت به نظر میرسید که روحیات و خلقیات او عوض شده بود. بیشتر تمایل داشت به جای برخوردهای دموکراتیک، برخوردهای دستوری داشته باشد. کمتر با بخش خصوصی، انجمنهای صنفی و حرفهای و تخصصی مشورت میکرد که این ضربه سنگینی به ویژه در بخش وسیع و گسترده راه و ساختمان و شهرسازی در پی داشت. از سوی دیگر آقای آخوندی مسکن مهر را نیز به سرانجام نرساند، حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر ساخته شده بود که از این میزان حدود یک میلیون واحد باقی مانده بود. دو سال زمان لازم بود که بودجهای تزریق و این وضعیت جمع شود. با این حال وزیر ترجیح داد کار را نیمه تمام بگذارد در حالی که این کار را دولت یا حاکمیت آغاز کرده و بالاخره اشتباه یا درست باید پایان داد، اما میتوان تکرار نکرد. ضمن اینکه ایشان هیچ طرح جایگزینی برای مسکن مهر ارایه و پیشنهاد نمیداد.