به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، برنامه تلویزیونی «کیوسک» شب گذشته (شنبه ۱۷ آذر) با اجرای احسان عبدی پور روی آنتن شبکه سه سیما رفت. در این قسمت از برنامه در میزگردی با حضور علی عطشانی، کاظم راستگفتار و محمدتقی فهیم به بررسی سینما کمدی روز ایران پرداخته شد.
* «عبور از خط قرمز» فروش کمدیها را تضمین میکند
راستگفتار درباره وضعیت فعلی سینما اظهار کرد: سینمای مستقل معضلی است که این روزها وجود دارد. در سینمای مستقل باید خودمان با سرمایه خودمان و یا سرمایه بخش خصوصی (که هیچ سیاستگذاری خاصی ندارد) و با سختیها و فراز و نشیبهایی فیلم را ساخت. ما مشکل داریم و نمیتوانیم فیلمهایی بسازیم که کارهای نویی در آن انجام شود و تجربیات جدیدی داشته باشیم. به این دلیل که مشکل دیگری تحت عنوان گرانشدن بیش از حد تولید، ایجاد شده است. تورم در سینما از حد تورم بازار نیز بالاتر است. جریانی در سینمای ما وجود دارد که به دلایل مختلف از جمله اینکه نمیخواهد سینمای مستقل سرپا بایستد، دستمزد بازیگران را گران می کند
این کارگردان افزود: فرمولی در سینمای ایران برای ساخت فیلم کمدی باب شده است. سینمای کمدی با این فرمول میتواند خیالش راحت باشد که سرمایهاش با درصدی سود برگشت داشته باشد. اصلیترین عنصر این فرمول «عبور از خط قرمزهای وزارت ارشاد و اخلاقیات جامعه» است. اساسا ملاک و معیار موفقیت و فروش یک فیلم، نه مسایل هنری بلکه بازیگری در خط قرمز است. اگر بتوان خط قرمزها را ماهرانه و زیرکانه زیر پا گذاشت و مواردی را مطرح کرد که مردم روی آن خط قرمز ها خوششان بیاید، فروش فیلم تضمین میشود.
راستگفتار ادامه داد: سینمای ما امکان رشد درست و سینمای کمدی ما نیز امکان اعتلا دارد. بضاعت آن در نیروهای حرفه ای سینما وجود دارد. مشکل اصلی سینمای ما دو مطلب است. اول بحث سالن نمایش فیلم و دوم گران شدن تصنعی تولید فیلم است. اگر ما بتوانیم این دو مشکل را به نحو مطلوبی حل کنیم، بقیه مشکلات به خودی خود حل خواهد شد
* ۶۰ درصد بودجه فیلم صرف دستمزد بازیگران میشود
عطشانی هم درباره تورم تولید در سینما گفت: «کاتیوشا» را بهمن سال گذشته، با عددی نزدیک به یک میلیارد و پانصد میلیون تومان ساختیم. این روزها در پیشتولید فیلم جدیدی هستم که برآورد آن چهار میلیارد تومان است. تا ۶۰% این بودجهها صرف دستمزد بازیگران میشود. اگر دستمزد بازیگرهای شما پایین باشد با ۲.۵ میلیارد تومان هم میتوان فیلم ساخت. اما این فقط تولید است و بازیگرتان ستاره نیست.
این کارگردان ادامه داد: میشود فیلمی ساخت و در آن شوخی جنسی نکرد و اسباب خجالت کسانی که با فرزندانشان به سینما میروند، نشد. باید به این موضوع پرداخت که چرا هر چه شوخی جنسی در فیلمها بیشتر میشود فروشش بالاتر میرود؟
* چرخه اکران دست فیلمسازان خاص است
فهیم از منتقدان سینما هم ابتذال را واقعیت حاکم بر سینمای کمدی دانست و گفت: باید از وزارت ارشاد پرسید که چرا کسانی که برای خود رسالتی قائل هستند، نتوانند فیلم هایشان را به راحتی اکران کنند اما تاجران و کسانی با اهداف صرفاً مالی، موفق باشند.
وی ادامه داد: آقای عطشانی گفتند که فیلم سینمایی کاتیوشا ۳ میلیارد تومان فروخته است. با توجه به هزینه تولید این فیلم در سال گذشته و میزان فروش آن، او نمیتواند همین فیلم را هر سال بسازد و اکران کند. چرا که محیط و دایره را کسان دیگری بستهاند. چرخه اکران دست فیلمسازان خاصی افتاده است که در فیلم هایشان یا شوخی های جنسی و یا ابتذال دارند. یک نفر پردیس سینمایی دارد، تولید کننده و پخش کننده هم هست. برخی تحت عنوان «مافیا» از آنها یاد میکنند. این افراد سمت سینما را تعیین میکنند.
عطشانی در ادامه صحبتهای فهیم گفت: خودتان را جای آنها بگذارید، وقتی تهیهکننده هستید و سرمایه تولید، سینما و پخش فیلم نیز برای خودتان است، شما تعیین میکنید چه فیلمی تولید شود. چه کسانی که به سینما میروند؟ ما برای فیلمهای پر فروشمان چند مخاطب داریم؟ قشر خاصی که سینمارو هستند و ماهی یک یا دو فیلم را میبینند. وقتی برنامه نمایش طوری تنظیم شود که در هر سانس که مراجعه کنید یک فیلم نمایش دارد قطعا آن فیلم در همان حد میفروشد.
فهیم اظهار داشت: سینمای کمدی در دنیا تعریفی دارد. کمدی در جهان بازنما و منتقد جامعه و شرایط اجتماعی است و در کنار مردم قرار دارد. برای ارزش های جامعه را اهمیت قائل است و سعی می کند که آنها را تصویر بکشد. بنابراین چطور ما میتوانیم بگوییم که از بین فیلم های اکران شده بجز سه - چهار فیلم، نمیتوانیم اسم سینمای کمدی روی آن ها بگذاریم.
وی افزود: من اصلا قبول ندارم که میگویند در شرایط اجتماعی مردم تمایل به خندیدن دارند اما هر فیلمی هم نمیخنداند. فیلم هایی که در جنگ جهانی دوم در اوج بمباران کشورهای اروپایی مردم را میخنداند آن سینما کمدی است. چرا هنرمندان ما یاد نمیگیرند؟
* پیشنهاد طراحی نرمافزار اکران
در ادامه این میزگرد راستگفتار توضیح داد: کسی که هوشمند باشد و دنبال سود بردن از صنعت، هنر و تجارت سینما باشد، بر اساس شرایط بازار و شرایط اجتماعی فیلمهایی میسازد که مخاطب از قبل به آن کارها علاقهمند باشد و فیلم را ببیند. تعداد بسیار زیادی فیلم ساخته میشود که فیلم های خوبی هم هستند و مردم اگر متوجه شوند که چنین فیلمهایی وجود دارند از دیدن آن استقبال میکنند. اما به دلیل نداشتن بودجه لازم برای تبلیغات و در اختیار نداشتن سالن نمایش، مردم اصلا این فیلم ها را نمیبینند.
وی افزود: من کاظم راستگفتار همین جا رسما اعلام میکنم که حاضرم با توانایی و بودجه خودم بدون اینکه دریافت هزینهای از وزارت ارشاد اسلامی، نرمافزاری را طراحی کنم که با درجهبندی فیلم که وزارت ارشاد اعلام میکند و با مدیریتی که وزارت ارشاد اعلام میکند، فیلمها را بدون دخالت افرادی که ممکن است در نحوه اکران تاثیرگذار باشند، به گونهای کنار هم بچیند که حقوق همه فیلمها را رعایت شود.