حمید شاهنگیان آهنگساز و نوازنده در آستانه برگزاری جشنواره آوای حماسی و سرودهای انقلابی در خصوص برگزاری چنین جشنواره هایی به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو گفت: کارگزاران این جشنواره اهداف را پیش بینی نموده و بر اساس آن اهداف مجموعه را جمع نموده و به ایجاد جشنواره بپردازند. هنرمند باید هنرش دیده شود تا انگیزه پیدا کند تا در این زمینه تلاش بیشتری بنماید. جشنواره ها برای دیده شدن و ارائه اثر هنری مهم است و اگر اثر هنری برایش امکان بروز باشد، برای افراد امکان بروز پیش می آید و می توانند کارشان را بروز دهند و برنده شوند و با این روش تشویق می شوند.
وی ادامه داد: در جشنواره ها کشف استعداد های ادبی و موسیقیایی پیدا می شود و استعداد یابی صورت می گیرد. شاعر جوانی شاید دهمین شعرش باشد ولی شعرش حاوی پیام خوش است و دارای قالب خوش است. خیلی عالیست جوان بروز پیدا می کند و جوان نمایان می شود و پرورش پیدا می کند.
این پژوهشگر موسیقی با اشاره به خصوصیات برگزاری جشنواره سرود برای جامعه موسیقی عنوان کرد: پیام رسانی یکی از اهداف جشنواره می باشد که باید زیاد شود و هرچه پیام ها انقلابی و اخلاقی و اجتماعی تر باشد، کاربرد جشنواره بالا می رود، ازدیگر خصوصیات این جشنواره ، کانالیزه شدن انرژی جوان هاست. اگر بخواهیم یک سرود خوب در بیاید، باید بیش از صد ساعت تمرین کنند و انرژی ها کانالیزه می شود. بچه ها روحیه همکاری و کار گروهی را فرا می گیرند و همزمان کار گروهی انجام می دهند ودر کار گروهی تمام حس ها را به کار می بندند تا به نتیجه مثبت برسند.
وی در ادامه گفت: هنرمند جوان همزمان که سرود می خواند با دقت به سروده ی دیگران هم گوش می دهد. گوش دادن همزمان و پیروی از رهبر گروه که فقط در سرود است در تمام زندگی به درد می خورد که این موضوع در سایر هنر ها کمتر است. او متوجه می شود که جلوتر و عقب تر نرود و تندوروی و کندروی در سرود باعث شکست گروه می شود و برای موفقیت باید مثل دیگران و همراه دیگران باشد. او می فهمد که وسط سرود نمی شود نظر داد و نظرات باید آخر کار باشد. هماهنگی با دیگران صبر و تحمل را به او یاد می دهد.
شاهنگیان سرود را در جریان سازی و فرهنگ سازی انقلابی و اجتماعی موثر دانست و بیان کرد: آن چیز که عیان است چه حاجت به بیان است. ما تجربه کرده ایم یک نفر در طول انقلاب چگونه جریان سازی و حرکت می کند. سرودهای قبل از انقلاب ساخته شد و دیدیم که سرود هایی که ساختیم و اجرا شد ، به فاصله کوتاهی روی زبان مردم است و خودش جریان شد و گروههای چند صد هزاری و چند ده هزاری آنرا می خوانند و جریان سازی می شود و چون حرفها هدف دار بود جریان ایجاد می کرد.
وی افزود: امروز توجه ویژه به سرود خیلی بیشتر شده. اگر سردمداران این حرکت فرهنگی، که جریان فرهنگی ایجاد می کنند، خودشان از فرهنگ بالایی برخوردار باشند و دارای صفاتی باشند که انتقال آن به جوانها و جوامع باعث پیشرفت باشد، این تفکر سردمداران باعث آموزش می شود.
این موسیقیدان در ارتباط با تاثیرات برگزاری جشنواره آواهای حماسی و سرودهای انقلابی بر نسل جوان گفت: این جشنواره منجر می شود به تربیت نسلی که ، خوب گوش دادن، مقابل زور ایستادن و جسارت و تحمل نظرات غیر، احترام به قانون، قوانین جمع، سازندگی و عدم تخریب را یاد گرفته، پشتکار و صبوری را یاد گرفته که شکست او را خسته نکند و این خودش باعث می شود نسلی را پرورش دهید که این نسل نه تنها خودش جریان است بلکه جریان سازی هم می کند.