عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به این که حادثه آتشسوزی دبستان زاهدان فراتر از ماجرای استفاده از بخاریهای نفتی است، گفت: در این حادثه فضای فیزیکی غیراستاندارد و سوء مدیریت و ضعف نظارتی آموزش و پرورش به شدت محسوس است.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، فاطمه سعیدی، با اشاره به این که او به همراه دو نفر دیگر از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با حضور در زاهدان از دبستان غیردولتی «اسوه» بازدید داشته و روند حادثه آتشسوزی را پیگیری کردند، اظهار کرد: ماجرای آتشسوزی این مدرسه فراتر از مسئله استفاده از بخاری نفتی است، البته میپذیرم که پس از حادثه شینآباد مسئولان قول داده بودند که بخاریهای نفتی جمعآوری شود، اما متاسفانه این موضوع محقق نشد.
وی افزود: مشکل آتشسوزی دبستان غیردولتی «اسوه» فراتر از بخاری نفتی است و فضای مدرسه کاملاً غیراستاندارد بود و سوءمدیریت در این حادثه مشهود است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: مسائل مختلف دست به دست هم دادند تا حادثه آتشسوزی در این دبستان رخ دهد، که یکی از آنها استفاده از بخاری نفتی بود؛ فضای فیزیکی مدرسه کاملاً غیراستاندارد بود و من نمیدانم که کودکان معصوم چگونه چند ماه طاقت آورده و در این فضای غیراستاندارد در کلاس درس حضور داشتند.
سعیدی ادامه داد: مشکل اصلی در این ماجرا فضای غیراستاندارد مدرسه و عدم نظارت آموزش و پرورش است. این مدرسه از ۳ اتاق پیشدبستانی و یک دفتر که نیمی از آن را به کلاس پایه اول دبستان اختصاص داده بودند تشکیل شده بود و هیچ یک از کلاسهای آن استاندارد نبودند.
وی خاطرنشان کرد: قرار بود پس از حادثه شینآباد بخاریهای نفتی به طور کامل حذف شوند، اما هم اکنون این بخاریها همچنان در مدارس مورد استفاده قرار میگیرند و یکی از دلایل آن عدم دسترسی به گاز در برخی از مناطق کشور عنوان میشود، اما در این شرایط باید تلاش کرد حداقل وسایل گرمایشی مدرسه استاندارد باشد که در این هدف نیز محقق نشده است.
آموزش و پرورش بر مدارس نظارت ندارد
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: یکی از مشکلات جدی این است که آموزش و پرورش بر مدارس نظارت ندارد و شاهد اتفاقات ناگواری هستیم، که یکی از آنها حادثه آتشسوزی دبستان زاهدان بود. این سوءمدیریت و عدم نظارت مشکلات زیادی را در مدارس ایجاد کرده است.
سعیدی در پاسخ به این پرسش که در جریان حادثه زاهدان برخی انتقادها متوجه وزیر آموزش و پرورش است، عنوان کرد: هر حادثهای که اتفاق میافتد مسئول آن بخش باید پاسخگو باشد و در جریان آتشسوزی دبستان زاهدان این وزیر آموزش و پرورش است که به عنوان مسئول وزارتخانه باید پاسخگو باشد و مسئولان آموزش و پرورش باید در برابر مردم جوابگو باشند، برکناری رئیس منطقه جواب جانباختن ۴ کودک و اتفاقات ناگوار مدارس نیست.
مجلس از وظیفه نظارتی خود جا مانده است
وی بیان کرد: حل مشکلات نیازمند پیگیری مجدانه، نظارت و احساس مسئولیت از سوی مسئولان آموزش و پرورش است. از سوی دیگر مجلس باید بعد نظارتی خود را قویتر کند؛ متأسفانه با توجه به این که قوانین مصوب بسیاری داریم که اجرا هم نمیشود، بیشتر وقت مجلس صرف قوانین و طرحها میشود و بعد نظارتی بسیار کمرنگ شده و به حداقل رسیده است. هم اکنون وقت آن است که مجلس وظیفه اصلی خود یعنی بعد نظارتی را بیشتر کند و حداقل از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس این انتظار میرود که در بحث نظارت بر مدارس به صورت جدیتری وارد شود.