به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مدیرعامل شرکت نوینصنعت رجا با اعلام این مطلب گفت: قطارهای ترنست نسبت به سایر واگنها از تکنولوژی بهروزتری برخوردارند، لذا تلاش کردیم تا جایی که امکان دارد یکسری از این قطعات را وارد کنیم، اما عملا با قیمتهای فعلی، بهرهبرداری از این قطارها نهایتا تا یکی دو ماه آینده قابل انجام است.
محسن یاوری با بیان این نکته که عدم بهرهبرداری از این قطارها بستگی به تصمیم هیئت مدیره رجا داشته است، افزود: اگرچه با مهندسی معکوس سعی کردیم قطعاتی از این نوع قطارها را تولید کنیم، اما امکان تولید برخی از قطعات وجود ندارد و با شرایط و قیمتهای فعلی عملاً راهبری ترنستها نیز ممکن نیست.
وی اظهار داشت: بهعنوان مثال گیربکسی که تا یک سال پیش به قیمت یک میلیارد و ۲۰۰ تومان خریداری میشد الان همان قطعه را با قیمت ۵ میلیارد تومان -یعنی حدودا ۴۰۰ هزار یورو- باید خریداری کنیم و با این شرایط واقعا امکان سیر ترنستها وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت نوینصنعت رجا اضافه کرد: در مورد سایر واگنها نه با شدت ترنستها که حجم قطعات خرید از خارج در مورد آنها زیاد است، هم اگر حمایت دولت از این صنعت نباشد قطعا واگنهای دیگر در زمان دیرتری دچار مشکل میشوند.
یاوری تصریح کرد: حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد از تولید قطعات واگنهای عادی داخلیسازی شده و فقط در تامین برخی از قطعات وابسته مانند سیستم چرخ و ترمز وابستگی خارجی دارد، اما افزایش قیمتها در پروسه زمانی طولانیتری بالاخره واگنهای عادی را هم درگیر خواهد کرد.
وی با بیان اینکه در ترنستها ۵۰ درصد وابستگی خارجی وجود دارد، افزود: یکی از دلایلی که داخلیسازی قطعات ترنستها در مقایسه با سایر واگنها کندتر انجام میشود تیراژ پایین آنها در حدود ۹۰ واگن است؛ چراکه واگنهای عادی که آلمان تولید کرده و هنوز در سیستم ریلی کشور هم فعال هستند و یا ناوگان تولیدی واگنپارس و... با تیراژ ۳۰۰ واگن فعال هستند و از تیپ واگنهایی هستند که قطعاتشان از نظر اندازهای به یکدیگر میخورد.
یاوری تاکید کرد: اگرچه سعی ما این است که وابستگیمان را در ترنستها نیز کم کنیم، اما در حال حاضر، درباره حمایت دولت از تامین قطعات ترنستها خبری نشنیدهام.
مدیرعامل نوینصنعت رجا، خواب و توقف ترنستها را به زیان کشور خواند و گفت: بههرحال ترنستها پرسرعتترین قطارهای ایران هستند و از این باب اهمیت دارند و باید در خط باقی بمانند.
یاوری ادامه داد: درخواست میکنیمدولت نگاهی ویژه به این صنعت کند؛ چراکه این صنعت نسبت به صنعت هوایی وابستگی خارجی کمتری دارد و با یک حمایت کوچک هم دستاوردهای زیادی برای کشور به همراه دارد.
وی اضافه کرد: قطار امکان جابهجایی تعداد بیشتر مسافر و بار را دارد و وجود آن اثرات و منافع زیادی برای کشور خواهد داشت، بهویژه که غالبا اقشار متوسط جامعه از قطار استفاده میکنند و در صورت حمایت دولت و با این تغییرات جهشی نرخ ارز، این قشر راحتتر میتوانند از قطار استفاده کنند.