بسیج دانشجویی ۸ دانشگاه جنوب کشور در نامهای تحلیلی خطاب به سرپرست وزارت بهداشت آمادگی خود را برای نقد عالمانه ابعاد اجرایی طرح مشارکت بخش خصوصی در حوزه آموزش سلامت اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی بسیج دانشجویی ۸ دانشگاه جنوب کشور پیرامون مشارکت بخش خصوصی در آموزش عالی سلامت به سرپرست وزارت بهداشت نامهای تحلیلی نوشتند.
متن این نامه به شرح زیر است: آقای دکتر سعید نمکی، سرپرست وزارت بهداشت
مع الاسف چندیست که خبر خصوصی سازی آموزش آن هم در حوزه حساس سلامت را شنیده ایم و مواضع موافق و مخالف را در اجرای این طرح شاهد بودیم. مطابق ابلاغیه "راهبردهای کلی مشارکت بخش خصوصی در آموزش عالی سلامت" مصوب جلسه ۲۵۶ شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی مورخ ۲۵/۷/۹۵ و همچنین مصوبه آیین نامه اجرایی این طرح در جلسه ۲۶۷ شورای مذکور مورخ ۲۷/۴/۹۷ و ابلاغ آن به دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور جهت اجرا لازم دانستیم نکات و مسائلی را متذکر شویم:
در علوم اقتصادی لیبرال غرب، یکی از ۴ مولفه سیاستهای ترغیبی افزایش خصوصی سازی "حذف کنترل" میباشد که ترجمان آن در حکومتهای مبتنی بر سرمایه داری، در واقع سیاست اصالت سود و سرمایه میباشد به گونهای که انتفاع سرمایه دار اولی برمردم است و ماهیت این نگاه با دکترین انقلاب اسلامی که اصالت بر خدمت و عدالت میباشد در تعارض و تناقض آشکار است فلذا اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در بحث مشارکت بخش خصوصی باید مبتنی بر بوم انقلاب اسلامی و در این مسیر هدایت شود. حتی در صورت پذیرش این مدعا که فرایند مشارکت بخش خصوصی در راستای افزایش سطح رفاه ملی به جهت ایجاد رقابت باشد محل تعریف آن در حوزه سلامت آن هم بخش مهم و حساس آموزش محل ایراد و بحثهای فراوان خواهد بود؛ لذا ماهیت وجودی مشارکت بخش خصوصی در آموزش عالی سلامت تحت لوای این گفتمان محل ابهام میباشد.
تجربه مشارکت دهی بخش خصوصی توسط دولتهای گذشته در ذهن مردم و نخبگان هرگز جلوه مثبتی نداشته و یکی از مهمترین علل آن همان کاهش نظارت بر بخش خصوصی بوده به نحوی که نتایج آن را در صنایع مختلفی همچون هپکو، آذراب، هفت تپه و حتی مراکز آموزش عالی غیر انتفاعی که به شکل قارچ گونه در کشور رشد کردند را همگان شاهد بوده اند.
شاهد آنیم که در متن راهبردها و آیین نامه اجرایی این طرح هیچ گونه ساختار مشخص، شفاف، مبین و اطمینان بخشی جهت نظارت بر حسن اجرای این طرح دیده نشده است در حالی که در اسناد بالادستی همچون سیاستهای کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری (ماده دوم بند ششم) بر این مهم تاکید شده که "اصلاح و تکمیل نظامهای پایش، نظارت و ارزیابی برای صیانت قانونمند از حقوق مردم و بیماران و اجرای صحیح سیاستهای کلی" وظیفه دستگاههای سلامت میباشد که همچنان مسکوت مانده، فلذا تجربه تاریخی نشان میدهد که عاقبت این فرایند نیز منتج به نتیجه سابقین خواهد شد.
مضافا اینکه ساز و کار نظارتی باید به گونهای در وزارتخانه متبوع فراهم گردد که ناظرین، ذی نفع در بخش خصوصی نبوده و ساختار مقابلهای جهت بروز رانت و فساد فراهم گردد که در متون منتشر شده این سازو کار دیده نشده و محل مطالبه جدی جریان دانشجوییست.
بازخوانی غالب طرحهای مشارکت بخش خصوصی در حوزه آموزش سلامت در دولتهایی همچون ترکیه، انگلستان، کانادا، تایلند و ... به این مهم اشاره دارند که الزام اصلی در اجرای چنین برنامههایی داشتن طرح جامع فرایند محور و تعریف گامهای زمانبندی شده در اجرا میباشد که این نکته از بدیهیات دانش مدیریت راهبردی به شمار میرود لکن در آیین نامه اجرایی طرح مشارکت بخش خصوصی در آموزش عالی هیچ برنامه جامع، سنجیده و مشخصی در این حوزه وجود ندارد.
در مردادماه امسال سید علی حسینیرئیس مرکز امور هیئت علمی وزارت بهداشت اینچنین بیان کردند که دانشگاههای علوم پزشکی به شدت دچار کمبود هیات علمی هستند در چنین شرایطی که دانشگاههای مادر کشور درگیر چالش کمبود هیئت علمی متخصص میباشند، چگونه بخش خصوصی توان تامین نیروی متخصص در حوزه سلامت را خواهد داشت و در ساز و کار ایجاد موسسات خصوصی چگونه این امکان فراهم خواهد شد که محل ابهام و سوال جدیست.
در این مورد به شکل کیفی به این مساله پرداخته شده و مشخصا هیچ امکان سنجی مناسبی صورت نگرفته است و بالتبع منتج به کاهش قابل توجه سطح علمی مراکز خصوصی در حوزه آموزش سلامت خواهد شد و در تعارض با تحقق بند یکم سیاستهای کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر "ارتقاء نظام انتخاب، ارزشیابی و تعلیم و تربیت اساتید و دانشجویان و مدیران و تحول در محیطهای علمی و دانشگاهی متناسب با ارزشهای اسلامی، اخلاق پزشکی و آداب حرفهای" میباشد.
"توسعه کیفی و کمی نظام آموزش علوم پزشکی به صورت هدفمند، سلامت محور، مبتنی بر نیازهای جامعه، پاسخگو و عادلانه و با تربیت نیروی انسانی کارآمد، متعهد به اخلاق اسلامی حرفهای و دارای مهارت و شایستگیهای متناسب با نیازهای مناطق مختلف کشور" موضوع بند ۱۳ سیاستهای کلی سلامت میباشد، منتهی با وجود اینکه در آیین نامه اجرایی طرح مذکور به پراکندگی نیازهای مردم در حوزه سلامت در مناطق آمایشی کشور و تفاوتهای قابل توجه ظرفیتها و کمبودهای موجود در این مناطق اشاره شده و به طور کلی و نه دقیق و محاسبهشده شرطهایی برای بخش خصوصی از جمله ایجاد رشتههای مورد نیاز منطقه آورده شده، اما هیچ کارنامه و خروجی مشخصی به عنوان مبنای نیاز مناطق آمایشی در این مساله به تحقیق، تدوین نشده است و بدون شک در پهنه استانها با نگاه سلیقهای و منفعت محور با این مقوله مواجهه خواهد شد که منتج به عدم تحقق اهداف طرح میشود.
در پایان ضمن اعلام آمادگی قرارگاه شهید احمدی روشن جهت برگزاری نقد عالمانه ابعاد اجرایی طرح مذکور با معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ذکر این نکته بسیار مهم و حائز اهمیت میباشد که بر فرض صحیح دانستن اصل مشارکت بخش خصوصی در حوزه آموزش سلامت، وجود ابهامات و مشکلات شکلی و محتوایی در طرح مذکور اظهر من الشمس بوده و جریان دانشجویی به جد در مقابل هر گونه اقدام عجولانه و علیه منافع ملی خواهد ایستاد و این مساله را تا حصول نتیجه پیگیری خواهد کردند.