سازمان برنامهوبودجه در خصوص مصاحبه رییس کمیسیون شوراهای مجلس مبنی بر ورود مجلس به بودجه سازمانهای دولتی واکنش نشان داد و جوابیهای صادر کرد.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، پیرو مصاحبه خبرگزاری دانشجو با محمدجواد کولیوند رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، سازمان برنامه و بودجه جوابیهای ای ارسال کرد، متن این جوابیه به شرح ذیل است:
پیروز انتشار مطلبی در مورخ ۲۳/۱۰/۱۳۹۷ در آن خبرگزاری با عنوان «مجلس مجدانه به بودجه شرکتهای دولتی ورود میکند/ پروژههای نیمه تمام عمرانی با بودجه تخصیصی دولت تمام نمیشود» توضیحات زیر به منظور تنویر افکار عمومی ارسال میشود. خواهشمند است این جوابیه به نحو شایسته به اطلاع خوانندگان گرامی رسانده شود.
براساس لایحه بودجه ۹۸:
۱۰ درصد از اعتبارات عمرانی صرف توسعه مشارکت بخش خصوصی میشود/ ۱۶۷ طرح عمرانی در سال ۱۳۹۸ خاتمه مییابند
در پاسخ به انتشار مطلبی به نقل از رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در خصوص کاهش بودجه عمرانی در لایحه بودجه ۹۸، نکات زیر به استحضار میرسد:
با توجه به اهمیت و نقش سرمایه گذاری دولت در زیرساختهای کشور و همچنین ایجاد زمینه برای تولید و اشتغال از طریق هزینه کرد اعتبارات تملک داراییهای سرمایه ای، علی رغم محدودیتهای منابع اعتبارات تملک دارایی سرمایهای در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ به میزان ۶۲۰ هزار میلیارد ریال و معادل مصوب سال ۱۳۹۷ حفظ شود.
مهمترین جهت گیریها و سیاستهای کلیدی در تنظیم اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ به شرح زیر است:
۱. تاکید بر استفاده از روشهای نوین تامین منابع مالی و اهرمی کردن بودجه عمومی دولت (تا ۱۰ درصد از اعتبارات) با هدف تسریع در اتمام طرح و مشارکت بخش خصوصی در تکمیل و بهره برداری از طرحهای عمرانی و افزایش کمیت و کیفیت ارائه خدمات عمومی در حوزههای مختلف (در قالب ضوابط تبصره ۱۹ و قراردادهای مشارکت عمومی – خصوصی)
۲. تمرکززدایی در اجرای طرحهای عمرانی به نحوی که سهم قابل توجهی از طرح تملک داراییهای سرمایهای که در سالهای گذشته به صورت ملی و استانی ویژه بودند، در سال ۱۳۹۸ به طور کامل به صورت استانی اجرا خواهند شد.
۳. توزیع بهینه اعتبارات طرحهای عمرانی به نحوی که بخش اقتصادی و زیر ساختهای توسعه کشور بیشترین سهم را در راستای اقتصاد مقاومتی به خود اختصاص بدهند.
۴. ساماندهی و اولویت بندی طرحهای تملک داراییهای سرمایهای با در نظر گرفتن طرحهای مصوب سفرهای مقام معظم رهبری مدظله العالی طرحهای مصوب سفر ریاست جمهوری، طرحهای تامین و انتقال آب شرب و طرحهای توسعه شبکه ریلی کشور.
۵. ممنوعیت تخصیص اعتبار طی سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به طرحهای (پروژه های) فاقد مجوز ماده ۲۳ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) یا پروژههای غیرحاکمیتی که پیشرفت فیزیکی کمتر از ۵۰ درصد دارند (در صورتی که متقاضیان بخش غیردولتی خواهان اجرای این طرحها (پروژه ها) به صورت مشارکت عمومی – خصوصی باشند به دولت اجازه داده میشود از محل برداشت مجاز از ورودی صندوق توسعه ملی همان سال نسبت به تامین و پرداخت سهم خود (۲۵ درصد اعتبار پروژه) اقدام کند.
از مهمترین ویژگیهای طرحها و اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای در لایحه سال ۱۳۹۸ میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
پیش بینی اعتبار ۱۱۵۴ میلیارد تومانی برای ۱۶۷ طرح خاتمه یافتنی در سال ۱۳۸۹. اعتبار طرحهای خاتمه یافتنی فصل حمل و نقل از ۲۴۰ میلیارد تومان به ۳۵۰ میلیارد تومان (۴۶ درصد رشد) افزایش یافته است که با اجرای سیاستهای پیش بینی شده در این بخش احداث و بهره برداری از حداقل ۱۰۰۰ کیلومتر انواع راه و بهره برداری از حداقل ۳۳۲ کیلومتر راه آهن محقق خواهد شد. افزایش اعتبار ۲۳ طرح خاتمه یافتنی بخش آب با ۵ برابر رشد به ۵۳۲ میلیارد تومان.
پیش بینی اعتبار و سازوکار لازم برای تکمیل خدمات زیربنایی اولیه برای ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر و تحویل ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر در سال ۱۳۹۸ و ادامه نوسازی و بازسازی ۴۸۶ محله در بخش بازآفرینی بافت ناکارآمد شهری از طریق تامین اعتبار برای کمک بلاعوض برای تملک اراضی و تامین خدمات زیربنایی و روبنایی و پیش بینی وجوه اداره شده برای اعطای تسهیلات ودیعه اسکان موقت در لایحه بودجه ۱۳۹۸. اولویت طرحهای فصل آب و فاضلاب در استانهای گیلان، مازندران و گلستان همچنین رشد ۸۰ درصدی اعتبار طرح آب و فاضلاب استان خوزستان (از رقم ۸۲۶ میلیارد ریال ابلاغی سال ۱۳۹۷ به ۱۵۰۷ میلیارد ریال در لایحه ۱۳۹۸ افزایش یافته است همچنین تکمیل پروژههای تبدیل پسماد به انرژی در شهرهای نوشهر و ساری محقق خواهد شد و پیش بینی اعتبار لازم برای خاتمه ۲۳ طرح در بخش آب و فاضلاب انجام شده است. افزایش ۱۱۸ درصدی اعتبارات عمرانی مربوط به فضاهای آموزشی که ۵۰ درصد توسط خیرین تامین شده باشد. افزایش ۵۰ درصدی اعتبارات حمایت از ایجاد زیر ساختها و تبلیغات گردشگری و طرحهای مربوط به حفاظت از بناها و اشیای میراث فرهنگی و تاریخی و موزه ها. رشد ۲۵ درصدی نسبت به مصوب و ۸۰ درصدی نسبت به ابلاغی سال ۱۳۹۷ در اعتبارات طرحهای تملک دارایی سرمایهای بخش محیط زیست. تعداد پروژههای ملی مربوط به مشارکت عمومی – خصوصی (قسمت دوم پیوست شماره یک) ۳۷۶ پروژه و تعداد پروژههای استانی مربوط به مشارکت عمومی – خصوصی ۲۲۹۱ پروژه (مندرج در کتاب پروژههای توسعه مشارکت بخش عمومی با بخش خصوصی و تعاونی در سال ۱۳۹۸ که در قالب ضمائم لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ ارائه شده است) تداوم سیاستهای اشتغال زایی تبصره ۱۸ لایحه بودجه در راستای تفاهم نامههای منعقده سازمان با وزارتخانهها و سازمانها در سال جاری و اهرم سازی منابع که باعث هم افزایی بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان در این بخش خواهد شد و آثار آن بر تولید و اشتغال مترتب خواهد شد؛ لذا اعتبارات عمرانی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ در راستای مقابله فعالانه با شرایط تحریمها و با هدف حمایت از تولید و صیانت از اشتغال و با رویکرد تکمیل طرحها و پروژههای نیمه تمام ساماندهی و اولویت بندی شده است.