دومین اجلاس روسا و معاونین آموزشی و پژوهشی دانشگاهها و موسسههای آموزش عالی حوزوی در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، دومین اجلاس روسا و معاونین آموزشی و پژوهشی دانشگاهها و موسسههای آموزش عالی حوزوی با موضوع بررسی اساسنامه اتحادیه مراکز آموزش عالی و پژوهشی حوزه ای- دانشگاهی در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد.
دانشمندان مسلمان برای مشارکت علمی با آستان قدس رضوی تمایل دارند در این اجلاسیه محمد مهدی نژاد، معاون علمی آستان قدس رضوی گفت: باید به ازای هر سال تحصیلی که به پایان میرسد، ۱۲ هزار موضوع رساله یا پایان نامه در کشور داشته باشیم، لذا اگر موضوعات برای انجام پایان نامه، منسجم و توسط یک شبکه ارائه شود، میتوان گام موثری در تغذیه علوم انسانی برداشت.
مهدی نژاد بیان کرد: در صورت شکل گیری شبکه موضوعی برای رسالههای دانشگاهی، اگر فقط ۲۰ درصد از رسالهها نیز توسط این شبکه پوشش داده شود، شاهد بروز انقلاب علمی در کشور خواهیم بود.
معاون علمی آستان قدس رضوی گفت: آستان قدس رضوی تولید علم را در دستور کار خود قرار داده تا علم در تمام عرصههای فعالیتهای این آستان مقدس نفوذ پیدا کند و همه فعالیتهای آن مبتنی بر علم باشد.
وی با اشاره به وضعیت جذب آستان قدس بیان کرد: به دلیل جاذبه بالای بارگاه مقدس امام رضا (ع)، دانشمندان مسلمان از اقصی نقاط دنیا حاضر هستند دستاوردهای علمی خود را در اختیار آستان قدس رضوی قرار دهند.
مهدی نژاد ادامه داد: هدف اصلی ما این است که علم را در تمام عرصههای فعالیت آستان قدس رضوی نفوذ دهد و بنا به تاکیدات تولیت آستان قدس رضوی تمام فعالیتهای آستان باید مبتنی بر علم باشد.
معاون علمی آستان قدس رضوی اظهار کرد: در نقشه جامع علمی آستان قدس رضوی، هفت موضوع یا طرح کلان از قبیل: زیارت، وقف، صیانت و امنیت تعریف شده است که مسئولیت انجام تحقیقات در باره هر مورد به یکی از موسسات وابسته به آستان قدس رضوی سپرده شده تا فعالیتهای مبتنی بر آن استخراج و مسئولیت اجرای آن برعهده خادمیاران علمی گذاشته شود.
وی گفت: حمایت آستان قدس رضوی از پایان نامههای کارشناسی ارشد و دکترای برخی دانشگاههای مشهد مانند دانشگاه فردوسی از طرحهایی است که توسط بنیاد نخبگان استان تعریف شده است؛ به این معنا که موضوع پایان نامهها از سوی آستان قدس رضوی مطرح شده و در صورت تایید مورد حمایت مالی قرار میگیرد.
مهدی نژاد با اشاره به آماری از میزان دانشجویان در مقاطع ارشد و دکتری و رسالههای این مقاطع خاطرنشان کرد: ما باید به ازای هر سال ۱۲ هزار موضوع رساله داشته باشیم و بتوانیم در این زمینه شبکهای را ایجاد کنیم و اگر بتوانیم ۲۰ درصد را در گام اول پوشش دهیم شاهد انقلاب علمی در این راستا خواهیم بود.
وضع علوم انسانی در وزارت علوم نگران کننده است
حجت الاسلام سیدابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب هم در اجلاسیه گفت: بنیان دانشگاهها و موسسات آموزشی، پژوهشی حوزوی در سال ۱۳۸۴ گذاشته شد و مجموعهای به عنوان «گروه موسسات و مراکز آموزشی، پژوهشی حوزوی» برنامه ریزی و گسترش این دانشگاهها را برعهده گرفت.
نواب اظهار کرد: این مراکز آموزشی از آن زمان تاکنون با فراز و نشیبهای بسیار همراه بوده اند، برخی اوقات وزارت علوم با «گروه موسسات و مراکز آموزش، پژوهشی حوزوی» همکاری ۱۰۰ درصدی داشته، برخی اوقات همکاری این دو مجموعه قطع شده و برخی اوقات نیز این همکاری در ابهام و محاق بوده است.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: وضع علوم انسانی در وزارت علوم از انقلاب تاکنون، شرایط نگرانکنندهای را دارد و جالب است که در کشورهای پیشرفته دانش آموختههای علوم انسانی هستند که در این زمینه تحصیل کردند و در طول تاریخ هنوز وزیری که در رشته علوم انسانی باشد، وجود ندارد به جزء در یک دوره کوتاهی که شاهد آن بودیم.
وی با بیان اینکه افرادی که در حوزه علوم انسانی فعالیت کردند تنها هدف آنها تغییر در علوم انسانی بود و اگر این هدف اجرا نشود فلسفه وجودی دانشگاهها معنا ندارد، افزود: ما در انجام وظایف خود مشکل داریم و برای حل این مشکل باید در کنار یکدیگر به کمک هم حرکت کنیم و اتحادیه مراکز آموزش عالی و پژوهشی حوزهای- دانشگاهی را تشکیل دهیم و این اتحادیهها وسیلهای برای انجام ماموریتها است.