ناشران، کتابفروشان، توزیع کننده کتاب و فروشگاههای اینترنتی کتاب میتوانند برای ثبت نام در سامانه «پست کتاب» به سایت خانه کتاب به نشانی ketab.ir مراجعه کنند.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، آیین رونمایی از سامانه اینترنتی «پست کتاب» سه شنبه (دوم بهمن ماه) با حضور نیکنام حسینی پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، محمد احمدی، معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران و مجتبی تبریز نیا، مشاور اجرایی موسسه خانه کتاب در سرای اهل قلم برگزار شد.
در ابتدای این آیین، نیکنام حسینی پور با اشاره به پایان مهلت سه ساله تفاهم نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با شرکت پست در راستای خدمات رسانی به ناشران و کتابفروشان گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران سه سال پیش تفاهمنامه همکاری برای توزیع کتاب امضا کردند که این تفاهمنامه در پایان سال ۹۶ به پایان رسید. برای تمدید این تفاهمنامه و پس از تغییرات مدیریتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شرکت پست، در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران موضوع با آقای نعمتی و احمدی مطرح شد. پس از مطالعه کارشناسی به تفاهمنامهای منجر شد که در بیست و ششمین دوره هفته کتاب به امضا رسید.
وی ادامه داد: در این تفاهم نامه پنج ضلع شرکت پست، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه خانه کتاب، فعالان حوزه کتاب (ناشران، کتابفروشان، توزیع کنندگان و فروشگاههای اینترنتی کتاب) و شرکت ارائه دهنده خدمات فنی درگیر هستند و این فرایند کار را کمی طولانی کرد. با اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران جلسات و مکاتباتی درباره این موضوع انجام شد. سرانجام با رایزنیهایی که با شرکت پست در راستای مسئولیت اجتماعی آنها داشتیم به تعرفههای متفاوتی از تفاهمنامه قبلی رسیدیم.
مدیرعامل خانه کتاب ادامه داد: ناشران، کتابفروشان و فعالان حوزه نشر بعد از ورود به این سامانه از طریق سایت خانه کتاب باید مدارک لازم را ارسال و قرارداد بین خانه کتاب و استفاده کننده را امضا کنند. سعی میکنیم این فرایند با حداقل مراجعه حضوری آنها انجام شود.
وی افزود: خوشحالیم که در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی طبق وعدهای که داده بودیم از ابتدای بهمن ماه سامانه راه اندازی کنیم و این سامانه هم اکنون آماده ثبت نام از متقاضیان است.
حسینی پور افزود: حال کتاب خوب نیست چرا که نوسانات قیمت کاغذ باعث افزایش قیمت کتاب شده است. در این شرایط اگر هزینه حمل و نقل را به آن تحمیل کنیم هزینه زیادی برای استفاده کننده و مصرف کننده به همراه خواهد داشت. اما شرکت پست در این زمینه همدلانه و مسئولانه پای کار آمد.
مدیر عامل خانه کتاب بیان کرد: اگر با معادلات اقتصادی به این تفاهم نامه نگاه کنیم شاید برای شرکت پست زیان بار باشد، اما سرمایه گذاری بلند مدت است. با ارسال ارزان کتاب به مناطق دور دست سطح آگاهی مردم را افزایش میدهیم و شرکت پست نیز به مسئولیت اجتماعی خود عمل کرده است. بهتر است نهادها و سازمانهای دیگر نیز در این راه قدم بردارند و در راه ارتقای آگاهی بخشی و دانش گام بگذارند. شرکت پست یک شبکه مویرگی است که در همه جا شعبه دارد. هر چند شرکتهای خصوصی هم وجود دارند، اما باید بین آنها با ماموریتها و مسئولیتهای شرکت پست تفاوت قایل شویم.
مدیرعامل خانه کتاب عنوان کرد: بخش عمده فعالیتها و گردش مالی حوزه نشر برای معدودی از ناشران آموزشی است. عدهای از بیرون فکر میکنند وضعیت همه ناشران مانند این گروه است درحالی که این گونه نیست و اگر عشق به کار نبود اکثر ناشران باید کار را تعطیل میکردند. این نگاه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم وجود دارد که بین کسانی که برای ارتقای فرهنگ کار میکنند و کسانی که به عنوان بنگاه نشر به دنبال سود اقتصادی هستند، تفاوت قائل شویم.
وی در پایان گفت: انتظار داریم تمام ناشران، کتابفروشان و پخش کنندگان کتاب تنها از طریق خانه کتاب برای ثبت نام در این سامانه اقدام کنند تا بحث هویتی آنها مورد تایید قرار بگیرد. در مسیر راه شاید اشکالات زیرساختی و فنی رخ دهد، اما ما برای رفع آن تلاش میکنیم و همکارانم آماده پاسخگویی، راهنمایی و رفع مشکلات احتمالی هستند.
در ادامه احمدی گفت: شاید حال کتاب خوب نباشد، اما خوشحالیم که عدهای کتاب خوان هستند و ما میتوانیم قدمی برداریم تا حال آنها را خوب کنیم. صنعت پست یا ارتباطات پستی به عنوان یک پایگاه و جایگاه ارتباطات از گذشته تاریخ که فناوری به عنوان یک محور ارتباطی وجود نداشت، نقش نزدیک کردن جوامع مختلف را بر عهده داشت.
وی ادامه داد: تلاش ما در توسعه کتاب و کتابخوانی تلاش در راستای توسعه دانش و توسعه متوازن کشور تلقی میشود. خانه کتاب در این زمینه فعالیتهای خود را انجام میدهد و مجموعه پست حمایت فرهنگی را با هدف توسعه محصولات فرهنگی به ویژه در عرصه نشریات، روزنامهها و کتاب در دستور کار خود قرار میدهد. مسئولان شرکت پست مدنظر داشتند در چارچوب نرخنامه مصوب فراتر از آنچه در جهان است حرکت کنند و به همین دلیل نرخ تخفیف پست و توزیع مطبوعات و کتاب را حدود ۶۰ درصد در نظر گرفتیم.
وی بیان کرد: با این تفاهم نامه میتوانیم مسیرحال خوب را برای حوزه نشر و کتابخوانان ایجاد کنیم تا بستر و فناوری اطلاعات به صورت عملیاتیتر در خدمت اهالی نشر قرار بگیرند. ما یک بستر ارتباطی هستیم که سه بعد فیزیکی، الکترونیکی و مالی را برای توسعه محصولات پیش میبریم. به عبارتی کالا، جریان اطلاعات و جریان مالی ساختار تولید محصول در شرکت پست را شکل میدهند. در اقصی نقاط کشور تعهد خدمت داریم تا برای ناشران، مولفان، کتابها و علاقمندان برای آنها فرصتهایی به وجود آوریم.
احمدی نرخهای مصوب برای ناشران و کتابفروشان را برای شرکت پست زیانده عنوان کرد و گفت: در شرایط اقتصادی فعلی این نرخها زیانده هستند، اما ما وظایف خودمان را در توسعه فرهنگ پیش خواهیم برد. ما با این تفاهم نامه مشترک، برای فعالان این حوزه، توسعه عدالت اجتماعی و دسترسی سادهتر با حداقل هزینهها را فراهم میکنیم. حتی توسعه اشتغال و فعالیتهای ارزش افزوده در این بستر را به وجود میآوریم.
وی بیان کرد: شرکت پست خدمات متعددی را ارایه میکند و در فضای تجارت الکترونیک نقش الکترونیک خود را ایفا میکند. شرکت پست سامانه بازار پست را به صورت رایگان در اختیار قرار میدهد و فعالان حوزه نشر میتوانند با مراجعه به اولین اداره پست، محصولات خود را در بازار الکترونیک پست ارایه دهند. خوشحالیم که در این حوزه نقش ایفا میکنیم و تمام امکانات دیگرمان را با نگاه حمایتی در عرصه فرهنگ به ویژه کتاب ارائه میدهیم. هدف نهایی ما کمک به حوزه فرهنگ است و در این زمینه علاوه بر اینکه ۶۰ درصد نرخ کتاب تخفیف برای آن در نظر گرفتهایم در این تفاهمنامه بین ۱۵ تا ۳۰ درصد پایینتر از نرخ موصب تخفیف دادهایم که از ۲ تا ۴۰ کیلوگرم خواهد بود.
در ادامه، مجتبی تبریزنیا با بیان اینکه این جلسه به معنای اعلام رسمی فعالیت سامانه «پست کتاب» است، گفت: فراهم سازی زیرساختهای فنی و سرویسهای آن کمی زمان برد، اما این سامانه در حال حاضر فعال است و ناشران، کتابفروشان، توزیع کنندگان کتاب و فروشگاههای اینترنتی کتاب میتوانند برای ثبت نام در این سامانه به سایت خانه کتاب به نشانی ketab.ir مراجعه کنند.
وی ادامه داد: پس از ثبت اطلاعات اولیه و ارسال الکترونیکی مدارک برای احراز هویت، در صورتی که از سوی کارشناسان خانه کتاب مورد تایید قرار بگیرند به فاصله دو هفته، امکان استفاده از سامانه به صورت موقت برای متقاضیان فراهم میشود. پس از قرارداد طی دو هفته متقاضی میتواند به صورت دائم از این سامانه استفاده کند. تلاش کردیم قرارداد طوری تنظیم شود که نیاز به تمدید سالانه نداشته باشد. هم اکنون سامانه قابل دسترس است؛ و همکاران خانه کتاب برای راهنمایی و پاسخگویی و رفع مشکلات احتمالی آمادگی کامل دارند.