به گزارش گروه بازرگانی خبرگزاری دانشجو، از جمله مشکلات ایران در طی چندین دهه گذشته، معضل بیکاری و اشتغال جوانان و حتی بزرگسالان بوده است. در همه دولت ها تلاش بر این بوده تا با اتخاذ سیاست های گوناگون -بعضا نادرست- میزان اشتغال افراد جامعه و سطح درآمدی آنها بهبود یابد.
اما این بار تلاش می کنیم نگاهی به دور از آمار و ارقام و سیاست های دولت های مختلف به موضوع بیکاری داشته باشیم و به صورت کاملا عملیاتی مواردی را طرح کنیم.
جدا از تعاریف متغیر و متنوعی که از اشتغال داریم، باید به سمت ایجاد شغل با بیشترین درآمد برویم، در حالیکه کم ترین هزینه را برای ایجاد آن کرده باشیم. اگر ایجاد اشتغال از طریق صنعت صورت بگیرد علاوه بر اینکه برای ایجاد هر شغل چندین میلیون تومان هزینه خواهد شد، به کیفیت و کارائی و بهره وری صنعت هم لطمه وارد می کند . بسیار مثال هایی شنیدهایم که دولت ها فقط برای آنکه سطح اشتغال یک منطقه را حفظ کنند، استخدام های فرمایشی انجام داده اند.
در حال حاضر استارت آپ ها با توان بسیار بالایی که از نظر تکنولوژی و علم و دانش دارند، می توانند بار ایجاد اشتغال در مملکت را به دوش کشیده و با کمترین هزینه، در حد چند صد هزار تومان، یک شغل با درامد بالا ایجاد کنند.
هزینه های بالای ایجاد شغل، مسئله فرار مغزها، قوانین و سیاست های دست و پا گیر نیروی کار، بهره وری نامناسب نیروی کار دولتی و... وضعیتی را بودجود آورده اند که یکی از بهترین راه های برون رفت از مشکل بیکاری، تمرکز روی بخش خدماتی، بویژه استارت آپ ها، به جای توجه به صنعت برای اشتغال زائی است.
استارت آپ ها در ایران تجربه های موفقی را از خود بر جای گذاشته اند. نمونه های شناخته شده آن اسنپ، تپسی، بامیلو و... هستند. به تازگی موج تازه ای از استارت آپ ها تحت عنوان خدمات منزل به راه افتاده است، که شرکت هایی مانند جزو اولین ها و شناخته شده های این حوزه هستند. این استارت آپ ها با به کارگیری اقشار ضعیف و متوسط رو به پائین جامعه سطح درآمدی آنها را به ماهانه حداقل 000/000/2 تومان می رسانند که عدد قابل توجهی است. میزان رضایت نیروهای شاغل در این سیستم و رضایت مشتریان از کیفیت خدمات ارائه شده در این دست شرکت ها، نشان دهنده موفقیت این مدل کسب و کار است. از جمله مزیت های رشد این شرکت ها عبارتند از:
1- شفافیت اطلاعاتی و مالی-درآمدی برای دولت ها جهت برنامه ریزی دقیق تر
2- ایجاد شغل با هزینه بسیار پائین
3- ایجاد شغل با درآمدهای بسیار بالاتر و دردسر قانونی و مقرراتی کمتر (به دلیل سیستم های هوشمند رصد و پیگیری و نظرسنجی)
4- ایجاد شغل همراه با بهبود و اصلاح فرهنگی (زیرا جهت حفظ رضایت مشتری مکانیزم ها و استانداردهای رفتاری و اخلاقی بالائی را طراحی میکنند و این سبب می شود نیروهای درگیر در این سیستم ها، برای حفظ شغل خوب و کسب درآمد بالاتر از سیستم همواره اصول اخلاقی و رفتاری را رعایت کنند.)
5- استفاده از تخصص های چندگانه در یک مجموعه (در هر مجموعه استارت آپی حداقل بخش بازاریابی، بخش فنی و برنامه نویسی و بخش اجرائی و پشتیبانی وجود دارد) که سبب می شود، تخصص ها و استعدادهای مختلف به کار گرفته شود و پدیده فرار مغزها کاهش یابد.
6- محیط های کاری پرهیجان و جذاب (بر خلاف بسیاری از محیط های کاری سنتی تمام شرکت های استارت آپی محیطی پر از انرژی و یادگیری هستند.)
7- شفافیت اطلاعاتی از نظر اشتغال زائی
با وجود پتانسیل بالای نیروی جوان و تحصیل کرده در ایران و بستر مناسب فرهنگی جهت رشد استارت آپ ها، ولی کماکان نیاز به حذف قوانین دست و پا گیر و فرآیندها سنتی، رهایی از موضوعات بیمه و مالیات، راهنمایی و مشاوره دقیق برای موفقیت یک کسب و کار و... مورد نیاز هست تا شاهد رشد بیش از پیش این استارت آپ ها باشیم.