به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، دولت لایحه بودجه ۹۸ را به صورت دو سقفی تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده بود. سقف اول بودجه، حدود ۴۰۷ هزار میلیارد تومان و سقف دوم بودجه حدود ۴۴۷ هزار میلیارد تومان بود.
با توجه به نگرانیهای فراوان کارشناسان و مراکز پژوهشی درباره عدم تحقق سقف دوم بودجه و در نتیجه، برداشت گسترده از منابع صندوق توسعه ملی، کمیسیون تلفیق مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه ۹۸، تصمیم گرفت سقف دوم بودجه را حذف کند ولی با اضافه کردن ۳۵ هزار میلیارد تومانی سقف اول بودجه، سقف منابع عمومی لایحه بودجه ۹۸ را حدود ۴۴۲ هزار میلیارد تومان قرار داد تا عملا نگرانی درباره تبعات حذف سقف دوم بودجه از بین ببرد. نکته مهم و قابل تامل این است که کمیسیون تلفیق مجلس بدون افزایش برداشت از صندوق توسعه ملی، سقف بودجه ۹۸ را حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان افزایش داد.
براساس گزارش نهایی کمیسیون تلفیق مجلس درباره اصلاحات صورت گرفته در ماده واحده، جداول و ردیف های لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور، جمع منابع عمومی دولت در لایحه ۴۰۷ هزار و ۷۱۳ میلیارد تومان بود و کمیسیون تلفیق این رقم را به ۴۴۲ هزار و ۷۹۱ میلیارد تومان افزایش داد. کمیسیون تلفیق مجلس بخش درآمدها یعنی درآمدهای مالیاتی و سایر درآمدها را حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان و بخش واگذاری دارائیهای سرمایه ای یعنی درآمدهای نفتی را حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش داد و بخش واگذاری دارائی های مالی یعنی انتشار اوراق مالی را هزار میلیارد تومان کاهش داد.
جزئیات تغییرات منابع بودجه کل کشور در جدول زیر آمده است:
*تغییرات درآمدهای مالیاتی
براساس این گزارش، کمیسیون تلفیق در بخش درآمدهای مالیاتی، درآمدی ۴ هزار میلیارد تومانی از محل مالیات معوق اشخاص حقوقی غیردولتی و درآمدی ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی از محل حقوق ورودی خودرو پیش بینی کرد و درآمد دولت از محل مالیات بر ارزش افزوده را هم حدود ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش داد. البته کمیسیون تلفیق درآمد دولت از محل ردیف ۱۱۰۵۱۴ درباره ۲۷ صدم درصد از ۳ درصد تعرفه مالیات بر ارزش افزوده شهرداری ها برای توسعه ورزش را حدود ۳۰۰ میلیارد تومان کاهش داد. در نتیجه، مجموع افزایش درآمدهای مالیاتی در مصوبه کمیسیون تلفیق نسبت به لایحه بودجه حدود ۱۸ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بوده است.
*تغییرات واگذاری دارائی های سرمایه ای و مالی
براساس گزارش نهایی کمیسیون تلفیق مجلس در بخش واگذاری دارائیهای سرمایه ای یعنی درآمدهای نفتی، این کمیسیون درآمدی ۹ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی از محل تحویل نفت خام به اشخاص حقیقی، حقوقی، تعاونی و خصوصی براساس قیمت بورس انرژی یا قیمت منطقه ای (موضوع بند الحاقی (۵) به تبصره (۱)) و درآمدی ۸۴۰ میلیارد تومانی از محل صادرات حامل های انرژی به قیمت کشور همجوار در مناطق و بازارچه های مرزی پیش بینی کرد.
همچنین کمیسیون تلفیق در بخش واگذاری دارائی های مالی هم هزار میلیارد تومان بابت انتشار اوراق مالی اسلامی برای تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی وزارت آموزش و پرورش، سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور پیش بینی کرد ولی ۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده توسط دولت برای دریافت مطالبات قطعی دولت از اشخاص حقیقی و حقوقی و تعاونی و خصوصی-اوراق تسویه را حذف کرد و عدد ۱ را در این ردیف درآمدی قرار داد.
*تغییرات سایر درآمدها
کمیسیون تلفیق در بخش سایر درآمدها، تغییرات زیادی انجام داد و مجموعا حدود ۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش داد. مهمترین تغییرات صورت گرفته توسط کمیسیون تلفیق مجلس عبارتست از:
الف- افزایش ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی درآمد دولت از محل یک درصد هزینه شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت سودده
ب- درآمد هزار میلیارد تومانی از محل جریمه زمان غیبت مشمولان
ج- درآمد ۲ هزار میلیارد تومانی از محل به روزرسانی پرونده های تعزیراتی معوق
د- افزایش هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی درآمد حاصل از بدهی سازمان های ایدرو، ایمیدرو و شرکت ملی صنایع پتروشیمی به دولت.
جزئیات تغییرات منابع درآمدها و واگذاری دارائی های سرمایه ای و مالی در جدول زیر آمده است: