
کد خبر:۷۴۸۱۷۶
وزیر آموزش و پرورش:
طرح رتبهبندی معلمان تا پایان امسال به مجلس ارسال میشود/ در سال ۹۸ بیشترین درصد افزایش اعتبارات مربوط به آموزش و پرورش است
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح رتبهبندی معلمان را تا پایان امسال به مجلس ارسال میکنیم، گفت: امیدواریم این طرح از اوایل ۹۸ عملیاتی شود.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در نشست صمیمی با فرهنگیان استان ایلام، یاد و خاطره تمام شهدای اسلام به ویژه شهدای استان ایلام را گرامی داشت و اظهار کرد: نقش مردم ایلام به ویژه در ۸ سال دفاع مقدس در صیانت و حفاظت از مرزهای کشور را یکبار دیگر برای خودم و همه کسانی که صدای مرا میشنوند، یادآوری میکنم؛ از خودگذشتگیهایی که مردم قهرمان ایلام در ایام دفاع مقدس نشان دادند و نگذاشتند یک وجب از خاک این کشور به دست دشمن بیفتد.
وی ادامه داد: متاسفانه نقش استان ایلام در دفاع مقدس مورد کملطفی و کممهری و کمعنایتی قرار گرفته است، هر چند ما به سهم خودمان در کتابهای درسی و در برنامههای آموزشی و پرورشی سعی میکنیم آنجایی که صحبت از ایام دفاع مقدس میشود نام ایلام را به ویژه شهرهایی که در این استان بیشتر درگیر دفاع مقدس بودند را تکرار کنیم و بچهها و نسل آینده با آنان آشنا شوند.
بطحایی به پیام اخیر مقام معظم رهبری که با عنوان گام دوم انقلاب مطرح شده است، اشاره کرد و گفت: این پیام بسیار قوی و غنی برای ما آموزش و پرورشیها باید بسیار تعیینکننده باشد چرا که مخاطب اصلی در این پیام جوانان و نوجوانان هستند که بناست با آمادگی و ورزیدگی آینده کشور و انقلاب را در اختیار بگیرند.
وی شرایط کشور را یک جنگ جدید توصیف کرد که در آن خونی ریخته نمیشود و بمباران و صدای موشک بارانی به گوش نمیرسد و هدف اصلی آن وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم آسیبدیده است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: آموزش و پرورش با گستره وسیعی از مسائل و مشکلات مواجه است؛ این مسائل و مشکلات در طی ۱۰ سال و ۲۰ سال و حتی ۴۰ سال اخیر به وجود نیامده است؛ برخی از مشکلات ما به ۵۰ سال و ۶۰ سال پیش بر میگردد. بخش مهمی از این مشکلات در حوزه اعتبارات و امکانات و بودجه و مسائل اینچنینی است.
وی اضافه کرد: بخشی از مسائل آموزش و پرورش ما ناشی از این است که همیشه خواستیم از مسیری که بارها و بارها امتحان کردیم و ما را به نتیجه نرسانده باز هم از همان مسیر مسائل آموزش و پرورش را حل کنیم. ما باید از مسیر جدید استفاده کنیم.
بطحایی گفت: آموزش و پرورش باید طرحی نو برای پاسخ گفتن به این نوع مسائل مطرح کند؛ پیدا کردن جایگاه معلم و جایگاه آموزش و پرورش از مسیری که ۶۰ سال است آن را دنبال میکنیم، محقق نمیشود. اگر ما در پیدا کردن راهحلهای مسائل آموزش و پرورش کوه بزرگی از مسائل جلو خودمان ببینیم هیچوقت جرأت نمیکنیم برای حل این مسائل قدم برداریم.
وی تأکید کرد: آموزش و پرورش باید با یک سیاستگذاری دقیق برای حل مسائل مزمن آموزش و پرورش قدم بردارد و به جنبههای کیفی آموزش و پرورش و ابعاد کمی آموزش و پرورش توجه بیشتری کند.
وزیر آموزش و پرورش به ضعف برنامههای درسی اشاره کرد و گفت: برنامه درسی رسمی امروز نیاز بچههای ما را جواب نمیدهد؛ آموزش و پرورش باید به نیازهایی که بچهها بعد از بیرون رفتن از کلاس دارند، توجه کند و این نکته اصلی در تحولی است که به عنوان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پیشرو است.
وی اظهار کرد: باور کنید جلسهای در دولت نیست که شخص آقای رئیسجمهوری و وزرایی که در حوزه اقتصادی هستند در مسأله معیشت معلمان و کارکنان دستگاههایی مثل آموزش و پرورش ورود نکنند؛ اینطور نیست که یک عده آدم زیر کولر و بغل شوفاژ و جای گرم و نرم نشسته باشند و اصلاً دلشان برای معلمی که ۳۵ دانشآموز را آموزش میدهد، نسوزد؛ اینطور نیست که کسی نداند یا خدایی نکرده بتواند و انجام ندهد؛ تعهد اخلاقی دارم تا مسائل بازنشستگان که جدیترین مسائل معیشتی و منابع انسانی کشور است را به سهم خودم دنبال کنم.
بطحایی درباره بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۸ گفت: در سال ۹۸ بیشترین درصد افزایش اعتبارات مربوط به آموزش و پرورش است؛ اعتبار هیچ دستگاهی در کشور به اندازه آموزش و پرورش نیست. امسال اعتبار عمرانی آموزش و پرورش ۳ برابر سال گذشته بود و تا ۶ ماه اول ۱۱۰ درصد تخصیص داده شد، همه اینها نشانه این است که دلشان میخواهد مشکلات آموزش و پرورش حل شود.
وی به طرح رتبهبندی معلمان اشاره و اظهار کرد: در تلاش هستیم که طرح رتبهبندی معلمان را تا پایان سال ۹۷ به مجلس بفرستیم؛ در مجلس هم حتماً با نگاهی که نمایندگان ما دارند خیلی سریع ابلاغ میشود و انشاءالله از اوایل ۹۸ این طرح را عملیاتی کنیم؛ اعتباراتی را هم برای شروع در نظر گرفتیم و امید دارم که این اعتبارات افزایش پیدا کند؛ معتقدم اجرای این طرح از نظر اصولی میتواند تأثیرات بسیار خوبی را در حوزه نیروی انسانی از حیث کیفی و کمی بر جای بگذارد.
وی ادامه داد: متاسفانه نقش استان ایلام در دفاع مقدس مورد کملطفی و کممهری و کمعنایتی قرار گرفته است، هر چند ما به سهم خودمان در کتابهای درسی و در برنامههای آموزشی و پرورشی سعی میکنیم آنجایی که صحبت از ایام دفاع مقدس میشود نام ایلام را به ویژه شهرهایی که در این استان بیشتر درگیر دفاع مقدس بودند را تکرار کنیم و بچهها و نسل آینده با آنان آشنا شوند.
بطحایی به پیام اخیر مقام معظم رهبری که با عنوان گام دوم انقلاب مطرح شده است، اشاره کرد و گفت: این پیام بسیار قوی و غنی برای ما آموزش و پرورشیها باید بسیار تعیینکننده باشد چرا که مخاطب اصلی در این پیام جوانان و نوجوانان هستند که بناست با آمادگی و ورزیدگی آینده کشور و انقلاب را در اختیار بگیرند.
وی شرایط کشور را یک جنگ جدید توصیف کرد که در آن خونی ریخته نمیشود و بمباران و صدای موشک بارانی به گوش نمیرسد و هدف اصلی آن وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم آسیبدیده است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: آموزش و پرورش با گستره وسیعی از مسائل و مشکلات مواجه است؛ این مسائل و مشکلات در طی ۱۰ سال و ۲۰ سال و حتی ۴۰ سال اخیر به وجود نیامده است؛ برخی از مشکلات ما به ۵۰ سال و ۶۰ سال پیش بر میگردد. بخش مهمی از این مشکلات در حوزه اعتبارات و امکانات و بودجه و مسائل اینچنینی است.
وی اضافه کرد: بخشی از مسائل آموزش و پرورش ما ناشی از این است که همیشه خواستیم از مسیری که بارها و بارها امتحان کردیم و ما را به نتیجه نرسانده باز هم از همان مسیر مسائل آموزش و پرورش را حل کنیم. ما باید از مسیر جدید استفاده کنیم.
بطحایی گفت: آموزش و پرورش باید طرحی نو برای پاسخ گفتن به این نوع مسائل مطرح کند؛ پیدا کردن جایگاه معلم و جایگاه آموزش و پرورش از مسیری که ۶۰ سال است آن را دنبال میکنیم، محقق نمیشود. اگر ما در پیدا کردن راهحلهای مسائل آموزش و پرورش کوه بزرگی از مسائل جلو خودمان ببینیم هیچوقت جرأت نمیکنیم برای حل این مسائل قدم برداریم.
وی تأکید کرد: آموزش و پرورش باید با یک سیاستگذاری دقیق برای حل مسائل مزمن آموزش و پرورش قدم بردارد و به جنبههای کیفی آموزش و پرورش و ابعاد کمی آموزش و پرورش توجه بیشتری کند.
وزیر آموزش و پرورش به ضعف برنامههای درسی اشاره کرد و گفت: برنامه درسی رسمی امروز نیاز بچههای ما را جواب نمیدهد؛ آموزش و پرورش باید به نیازهایی که بچهها بعد از بیرون رفتن از کلاس دارند، توجه کند و این نکته اصلی در تحولی است که به عنوان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پیشرو است.
وی اظهار کرد: باور کنید جلسهای در دولت نیست که شخص آقای رئیسجمهوری و وزرایی که در حوزه اقتصادی هستند در مسأله معیشت معلمان و کارکنان دستگاههایی مثل آموزش و پرورش ورود نکنند؛ اینطور نیست که یک عده آدم زیر کولر و بغل شوفاژ و جای گرم و نرم نشسته باشند و اصلاً دلشان برای معلمی که ۳۵ دانشآموز را آموزش میدهد، نسوزد؛ اینطور نیست که کسی نداند یا خدایی نکرده بتواند و انجام ندهد؛ تعهد اخلاقی دارم تا مسائل بازنشستگان که جدیترین مسائل معیشتی و منابع انسانی کشور است را به سهم خودم دنبال کنم.
بطحایی درباره بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۸ گفت: در سال ۹۸ بیشترین درصد افزایش اعتبارات مربوط به آموزش و پرورش است؛ اعتبار هیچ دستگاهی در کشور به اندازه آموزش و پرورش نیست. امسال اعتبار عمرانی آموزش و پرورش ۳ برابر سال گذشته بود و تا ۶ ماه اول ۱۱۰ درصد تخصیص داده شد، همه اینها نشانه این است که دلشان میخواهد مشکلات آموزش و پرورش حل شود.
وی به طرح رتبهبندی معلمان اشاره و اظهار کرد: در تلاش هستیم که طرح رتبهبندی معلمان را تا پایان سال ۹۷ به مجلس بفرستیم؛ در مجلس هم حتماً با نگاهی که نمایندگان ما دارند خیلی سریع ابلاغ میشود و انشاءالله از اوایل ۹۸ این طرح را عملیاتی کنیم؛ اعتباراتی را هم برای شروع در نظر گرفتیم و امید دارم که این اعتبارات افزایش پیدا کند؛ معتقدم اجرای این طرح از نظر اصولی میتواند تأثیرات بسیار خوبی را در حوزه نیروی انسانی از حیث کیفی و کمی بر جای بگذارد.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.