سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: رعایت دستورالعمل اخلاق حرفهای همه اعضای دانشگاه را در برمی گیرد و برای اجرای بهتر آن باید از ابزارهای تشویقی و تنبیهی استفاده کنیم.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از دانشگاه علوم پزشکی ایران، جلسه ابلاغ راهنمای پوشش و رفتار حرفهای فراگیران با حضور جلیل کوهپایه زاده سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایران، مظاهری نژاد سرپرست معاونت آموزشی، فروزنده مدیرگروه اخلاق پزشکی برگزار شد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایران در این جلسه گفت: رعایت اخلاق حرفهای برای حوزه سلامت ضروری است و در دستورالعمل اجرایی باید مواردی در نظر گرفته شود که قابل انجام باشد.
کوهپایه زاده اظهار داشت: رعایت پوشش حرفهای نیازمند بازنگری درون سیستمی، همفکری، تقویت سیستم نظارت و ارزشیابی و اجرای برخوردهای قانون مدار است.
وی گفت: باید فرهنگ اخلاق مدار را با درایت ترویج دهیم و از ابزارهای تشویقی برای حفظ این جایگاه استفاده کنیم.
به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایران برای اجرایی شدن دستورالعمل اخلاق حرفهای باید یک ابزار سنجش مناسب با توجه به شرایط اقلیمی و فرهنگ جامعه تهیه شود.
وی با اشاره به نظام بازخورد اظهار داشت: رعایت دستورالعمل اخلاق حرفهای همه اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارکنان را در برمی گیرد که باید با استفاده از ابزارهای تشویقی و تنبیهی مناسب بتوانیم فرآیند آن را اجرا کنیم.
کوهپایه زاده افزود: رعایت اخلاق حرفهای فراتر از پوشش ظاهری است و موارد گستردهای را شامل میشود.
وی خاطرنشان کرد: در بخشها و گروههای مختلف باید رابطین اخلاق حرفهای جهت آموزش و نشر این مقوله معرفی شود و برای الگوهای اخلاق مدار و افراد فعال در این زمینه امتیاز در نظر گرفته شود.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایران بر تشکیل جلسه شورای اخلاق حرفهای تا پایان سال تاکید و خاطر نشان کرد: باید فرآیندها طوری تنظیم شود تا درست رفتار شود.
وی پیشنهاد داد جشنواره اخلاق حرفهای با دید تشویقی برگزار شود و برترینهای اخلاق حرفهای معرفی شوند.
در این جلسه پیرامون اجرایی کردن سنجههای پرسشنامه دستورالعمل ارزیابی پوشش حرفهای و رفتار آکادمیک بحث و تبادل نظر شد و اساتید پیشنهادات و نقطه نظرات خود را ارائه دادند.
از جمله این نظرات جدا سازی کدهای عمومی پوشش و کدهای حرفه ای، ضمانت اجرایی کدهای پوشش حرفه ای، ارائه ابزارهای تشویقی برای رعایت آیین نامه اخلاق حرفه ای، ایجاد نگرش عمیق همه افراد در جایگاه خود نسبت به اخلاق حرفه ای، ارزشیابی کیفی اعضای هیئت علمی بر اساس رعایت اخلاق حرفه ای، ارائه الگویهای اخلاق مدار بویژه در گروه اساتید، ارائه راهکارهای قابل ارزیابی و قابل اجرا، بررسی و آسیب شناسی علل عدم رعایت اخلاق حرفه ای، آموزش افراد برای رعایت اخلاق حرفه ای، راه اندازی کمیتههای اخلاق حرفهای و کمیتههای بالینی است.