کد خبر:۷۴۹۴۵۸

نشست معرفی سطح آموزش عالی ایران در استانبول

گروهی از اساتید دانشگاه‌های مختلف ایران طی نشستی در استانبول به معرفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های آموزش عالی این کشور پرداختند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اساتید دانشگاه‌های برجسته ایران در چارچوب چهارمین نشست «آموزش عالی» اتحادیه دانشگاه‌های اوراسیا در استانبول به شرح وضعیت آموزشی دانشگاه‌ها و فعالیت‌های «جهانی سازی» این نهاد‌ها و موسسه‌های آموزشی این کشور پرداختند.

دکتر سعید شجاعی، دانشیار گروه فوتونیک-الکترونیک دانشگاه تبریز به اهمیت جهانی سازی راهبری فعالیت‌های دانشگاهی، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های علمی دانشگاه‌های ایران اشاره کرد و گفت: ترکیه بهترین کشور همسایه‌ای است که می‌توانیم در زمینه تبادل علمی و فرهنگی با آن همکاری کنیم.

شجاعی در ارتباط با موفقیت‌های ایران در زمینه علمی به رغم تحریم‌های بین‌المللی و محدودیت‌های موجود در این کشور اظهار داشت: علم خود یک موضوغ بین المللی است و به رغم تحریم‌ها وچالش ها، دیپلماسی علمی همواره در نزد روشنفکران و افراد فرهیخته ادامه داشته است. این نوع مراودات در جهانی سازی آموزش عالی کشور‌ها سهم مهمی را به خود اختصاص می‌دهند.

* رفتار‌های تبعیض آمیز از مهمترین مشکلات دانشجویان ایرانی در غرب

دکتر مهناز اسکندری، استاد دانشگاه دپارتمان مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیر کبیر تهران نیز با اشاره به تاریخ تمدن و تجربیات علمی ایران در بخش‌های داروسازی، ریاضی، اخترشناسی و فلسفه، تبادل فرهنگی علمی با دانشگاه‌های بین المللی را مورد تاکید قرار داد.

وی با اشاره به رتبه مطلوب دانشگاه امیر کبیر در رنکینگ جهانی گفت: ما تلاش می‌کنیم که دانشجویان ایران در کنار دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی در دانشگاه‌های مختلف سایر مناطق جهان نیز ادامه تحصیل دهند.

اسکندری با اشاره به عملکرد خوب این دانشگاه‌ها در اعزام دانشجو به دانشگاه‌های دیگر جهان گفت: دانشجویان ایرانی دوست دارند که به عنوان یک تروریست دیده نشوند، آن‌ها برای فراگیری علم بسیار مشتاق هستند. نیاز به رفتار عادلانه و دور از تبعیض نسبت به خود در کشور‌های غربی دارند.

* بروکراسی پیچیده، از چالش‌های سخت نهاد‌های علمی ایران

دکتر عنایت الله شعبانی، مدیر توسعه امور بین المللی دانشگاه تهران در ارتباط با اهمیت جهانی سازی دانشگاه‌ها اظهار داشت: این یک مسئولیت جهانی است. ما برنامه‌هایی برای هماهنگ کردن دانشجویان خارجی در ایران برگزار می‌کنیم.

وی با اشار به بروکراسی پیچیده‌ای که بین دانشگاه‌ها و وزارتخانه‌های مربوطه جریان دارد، گفت: این بروکراسی یکی از موانع آزادی علمی در ایران است. برای تایید یک فعالیت علمی باید اقدامات بروکراتیک زیادی در بین نهاد‌ها صورت گیرد.

شعبانی با اشاره به برنامه‌های ایران در جذب دانشجویان خارجی اظهار داشت: دولت برنامه‌هایی برای جذب دانشجو در نظر داشته و اعمال می‌کند. اما پروپاگاندا‌هایی که علیه ایران صورت می‌گیرد، افکار عمومی را دچار انحراف کرده است. وقتی شما به ایران سفر کنید، تصوری که توسط رسانه‌های بین المللی شکل گرفته، به تدریج تغییر پیدا خواهد کرد.

لازم به ذکر است چهارمین نشست «آموزش عالی» اتحادیه دانشگاه‌های اوراسیا در استانبول با حضور نمایندگان ۳۴۰ دانشگاه و موسسه آموزشی از ۵۴ کشور در سالن کنگره و نمایشگاه لطفی کردار استانبول به مدت ۳ روز برگزار شد.

در این نشست که ۵۰ کنفرانس از سوی نمایندگان کشور‌های شرکت کننده در جهت معرفی دانشگاه‌ها و شرایط تحصیلی در کشورشان برگزار شد، ایران با ۱۴ دانشگاه و موسسه آموزشی از شهر‌های مختلف این کشور حضور پیدا کرد.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار