هرچند در میان برترینهای اکران ۹۷ چند فیلم قابل تامل نیز قرار گرفته که حاصل عملکرد فیلمسازانی کاربلد هستند، اما همچنان این فیلمهای کمدی اند که ...
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو- اکران سینمای 97 برخلاف تزلزل بسیاری از فیلمهای متعدد و شکست آنان اما برای برخی حسابی رونق داشت، البته این رونق را باید در رقم صرف فروش دید و نه کسر این ارقام از سرمایه ساخت آنان.
بالاخره عمده فیلمهای سینمای ایران با حضور و همراهی بخش دولتی ساخته میشوند بنابراین چندان به فکر ضرر و زیان هم نیستند، همانطور هم که عمده آنان خرج ساختشان را در اکران چند روزه روی پرده نیز درنمی آورند جز اینکه در این میان عرضه در شبکه نمایش خانگی بتواند کمی از مخارج اینها را برگرداند.
از این گذشته اگر به اندازه ظرفیت هر بازه زمانی روی پرده سینما یعنی به تعداد هفت فیلم، به هزینه-تولید فیلمهای سالی که گذشت نیز دقت کنیم به ترکیبی میرسیم که از قضا آثار کمدی اش حسابی ماجراجویی میکند. فیلمهایی با فروشهای میلیاردی که عمدتا نیز حتی در حد یک فیلم باکیفیت سر و شکلدار جدی برابری نمیکند اما به هرحال جذب گیشه میکنند.
سینمایی که گذشت گیشه اش را قطعا مدیون فیلمهای کمدی است. فیلمهایی که از ابتدا هم برای گیشه ساخته شدند و جز یکی دوتا ولی بقیه به دنبال جشنواره و جایزه نبودند، هرچند که همین نقیصه منتج به بی کیفیتی عمده فیلمها هم شده است. اگر بر 7 فیلم پرفروشی که سال 97 روی پرده رفتند، تمرکز کنیم 4 فیلم در قالب کمدی و سه فیلم نیز فضای جدی را برای مخاطب تصویر کرده اند.
حتی فیلمهای بعدی این لیست نیز عمدتا در قصه و فرم کمدی ریخته شده اند که هرچند خیلی محصول خوش قد و بالایی برای سینمای ما نیستند اما نشان از استقبال عمومی به این دست فیلمها دارد. پس زیادتر باید این دست از فیلمها را جدی گرفت!
هزارپا، بزن و بکوب پرسر و صدا
«هزارپا» در رده اول فیلمهای پرفروش سال گذشته فیلمی به کارگردانی ابوالحسن داوودی و تهیهکنندگی رضا رخشان است که توانست 38 میلیارد تومان بفروشد. این فیلم به سبک کمدی و پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران تاکنون لقب میگیرد. هرچند که عمده رقم میلیاردی گیشه اش را باید مدیون رضا عطاران و نیز جواد عزتی بدانیم که هر دو نیز از بازیگران گیشه سازی هستند که دستمزدهای بسیاربالایی نیز دارند.
این فیلم اکران را به لقای حضور در جشنواره بخشید، شاید برای اینکه از ممیزی و یا خودسانسوری فرار کند و یا اینکه به زعم برخی انچنان بی کیفیت بود که نمیتوانست شانسی برای حضور در جشنواره فجر داشته باشد. هزارپا به صورت دو قسمت و فراتر از زمان نسخه اصلی وارد شبکه خانگی شد که همین نگاه افراطی به درامدزایی از ان موجب ایجاد حواشی و اعتراضهای بسیاری هم گردید.
رضا عطاران، جواد عزتی، مهران احمدی، سپند امیرسلیمانی، سارا بهرامی، لاله اسکندری و ... برخی از بازیگران این فیلم بودند.
مصادره، تجربه اولی موفق در ساخت اما پرانتقاد از کارگردان
«مصادره» نخستین تجربه کارگردانی مهران احمدی از قضا توانست به پشتوانه اسم و رسم کارگردان و نیز بازیگری چون رضا عطاران و البته قصه کمیک خود با حدود 15 و نیم میلیارد تومان در رده دوم گیشه سال قرار گیرد.
داستان فیلم از دهه ۵۰ آغاز می شود و داستان یک ساواکی به نام اسماعیل یارجانلو است که درگیر ماجراهایی می شود. او که کارمند ساواک است و ... هومن سیدی، بابک حمیدیان، مزدک میرعابدینی، میرطاهر مظلومی، هادی کاظمی و غیره را در این فیلم میبینیم.
فیلم که در جشنواره سی و ششم فجر رونمایی شد به دلیل نگرفتن جوایز انچنانی مورد اعتراض مهران احمدی هم قرار گرفت هرچند که در فروش حسابی توانست برای کارگردانش خوش یمن باشد. با این حال این کمدی نیز نتوانست در قصه خصوصا بخاطر برخی شوخی های نامناسب همیشگی فیلمنامه های کمدی و طنز مورد جلب نظر هر مخاطبی شود.
لاتاری، خوش ساخت اما پرحاشیه به رسم مهدویان
«لاتاری» تجربه موفقی برای سینمای ایران و خصوصا محمدحسین مهدویان است که رغم جوانی اما سابقه فیلمسازی جالب و قطعا موفقی دارد. فیلمی که کاملا متفاوت از دیگر اثار او ساخته شده و برعکس ارا داوران جشنواره فجر اما از نظر مردم بسیار موفق به نظر رسید.
فیلم به تهیه کنندگی سیدمحمود رضوی داستان دو جوان بیست و یکی دو ساله است که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند. ولی خانواده ها چندان موافق این ازدواج نیستند .آنها منتظر هستند تا به مرور زمان رضایت خانواده هایشان را بدست آورند. آن دو یک رویا دارند؛ برنده شدن در لاتاری و دریافت گرین کارت امریکا.
این ساخته ی مهدویان در سینمای ایران البته به قاچاق دختران ایرانی برای بردگی جنسی در کشورهای شیخ نشین می پرداخت که همین قصه در عین جذابیت سینمایی اما دست روی موضوعی گذاشت که کمتر در سینمای ایران بدان پرداخته شده است و از این نظر نیز مورد کج سلیقگی برخی منتقدانش نیز قرار گرفت.
ساعد سهیلی، هادی حجازی فر و حمید فرخ نژاد و نیز جواد عزتی از جمله بازیگران «لاتاری» هستند که در آن بازی کرده اند که به رقم 14 میلیارد و 800 میلیون تومان در گیشه دست یافت.
تگزاس، متوسل شدن کارگردان متعهد به بازیگران کمدی
«تگزاس» ساخته مسعود اطیابی در برزیل فیلم برداری شده است و مضمونی کمدی دارد.خلاصه داستان این فیلم گویای این است که: هرگز یک ایرانی رو تهدید نکن حتی در یک کشور دیگر…
در این فیلم حمید فرخ نژاد را در کنار پژمان جمشیدی و سام درخشانی و بخی بازیگران برزیلی میبینیم که خود به خود میتواند مخاطب عام را به سینما بکشاند. هرچند که بازیگر همیشه نمیتواند عصای دست فیلمساز برای کشاندن مخاطب به سینما باشد اما این توفیق نصیب «تگزاس» هم شد تا بتواند 14 و نیم میلیارد تومان را از گیشه به جیب بزند.
این فیلم نیز در جشنواره فجر رونمایی نشد اگرچه از ابتدا هم برای اکران صرف ساخته شده بود تا عواملش را برخوردار از میلیونها پولی کند که شاید به لحاظ سینمایی چندان توفیقی برای انان نخواهد بود. «تگزاس» این روها نسخه دوم خود را نیز اماده اکران دارد.
به وقت شام، متفاوت ترین فیلم سال از کارگردان خاص سینما
فیلم «به وقت شام» اخرین ساخته ی ابراهیم حاتمی کیاست که در زمان اکران در جشنواره سروصدای زیادی به پا کرد ازجمله برخی نقدهای عجیب بر فیلم که با واکنش کارگردان و دیگران نیز همراه شد.
فیلم به اتفاقات حضور مدافعان حرم در سوریه می پردازد که در ان یونس و علی، پدر و پسر خلبانی هستند که مأموریت ویژه آنها به پرواز درآوردن هواپیمایی از تَدمُر به سمت دمشق است، آنها باید مردم تحت ظلم داعش را به وسیله این پرواز نجات دهند، اما در این راه مشکلات زیادی در انتظار آنهاست. بابک حمیدیان و هادی حجازی فر دو بازیگر اصلی این فیلم هستند.
«به وقت شام» قطعا تجربه موفقی برای حاتمی کیا و صدالبته سینمای ایران است که استقبال مردم در اکران عمومی نیز موید همین مساله است چنانکه 13 میلیارد تومان حاصل اکران «به وقت شام» در سینمای سال 97 است. این فیلم در کنداکتور نوروزی سیمای ملی نیز قرار گرفته است.
مغزهای خطرناک، موفق هم درجشنواره و هم در اکران
«مغزهای کوچک زنگ زده» تجربه ای مجدد از هومن سیدی است که از زمان رونمایی در جشنواره فجر سال 96 و استقبال مخاطبان از آن به مراتب نوید فیلمی پرمخاطب برای اکران عمومی را نیز میداد تا جایی که توانست 12 میلیارد و 700 میلیون تومان در اکران برسد.
در عین اینکه عنوان برنده سیمرع بلورین بهترین فیلم از تماشاگران در جشنواره فیلم فجر سی و ششم را نیز با خود به یدک میکشد. نوید محمد زاده، فرید سجادی حسینی و فرهاد اصلانی با حضور نازنین بیاتی با معرفی نوید پور فرج، مرجان اتفاقیان، هامون سیدی را در این فیلم میبینم.
این فیلم با اینکه از سوی برخی منتقدان به سیاه نمایی و القای ناامیدی به جامعه متهم است اما همچنان در زمره آثای مهم سینمای موفق اجتماعی سال 97 قرار میگیرد که نه تنها در حیطه بازیگری بلکه در تجربه کارگردانی نیز محکم حرکت میکند.
قانون مورفی، دورهمی خندوانه ای ها
«قانون مورفی» فیلمی در ژانر کمدی و مثلا اکشن به کارگردانی رامبد جوان و تهیه کنندگی محمد شایسته است که در دی ماه ۱۳۹۷ به روی پرده سینماها رفت و البته همچنان اکران خود را در برخی سینماها ادامه میدهد. بنابراین هرچند به عنوان فیلمی از سینمای سال 97 محسوب میگردد اما تا به الان نیز به 10 میلیارد تومان فروش رسیده است.
بنا به اتفاقاتی فرخ (امیر جدیدی) از اداره پلیس اخراج می شود و مجبور است با مشکلاتی همانند جهیزیه خواهرش و مهریه زنش دست و پنجه نرم کند. در همین کشمکش های زندگی دوستش بهمن (امیر جعفری) که قبلا همکارش بوده و فردی پول دار است دخترش ربوده می شود
امیر جدیدی، امیر جعفری، هادی کاظمی، سروش صحت و رامبد جوان از بازیگران این فیلم هستند. احتمالا باید منتظر فروش بیشتر «قانون مورفی» در سینماها بود.
بنابراین اگر نگاهی به فیلمهای پرفروش فعلی بیندازیم باید گفت هرچند که چند فیلم جدی نیز در این میان قرار گرفته اند اما عمده اینها نیز حاصل عملکرد فیلمسازانی هستند که همیشه طرفداران خاص خود را دارند در عین اینکه سابقه جالبی نیز در سینمای ایران دارند که قابل احترام هم هستند. اما گویا این فیلمهای کمدی است که به هر شکل و با هر قصه خوب یا بدی میتواند جذب مشتری کند.
همین مساله نیز هرچند به ظاهر اتفاقی ساده و عادی است اما اگر فضا بیش از اینها رها گردد باعث خواهد شد که هر کسی نیز با هر قصه نامناسبی صرفا برای بدست اوردن پولی میلیاردی این حوزه را دچار نزول بیشتری کند همانطور که این حوزه امروز محل اعتراض بسیار هم شده است.